Εμφάνιση απλής εγγραφής

dc.contributor.advisorΠασιαρδής, Πέτρος
dc.contributor.authorΚαφά, Αντώνιος
dc.contributor.otherKafa, Antonios
dc.coverage.spatialΚύπροςel_GR
dc.date.accessioned2016-07-07
dc.date.accessioned2016-07-07T08:06:39Z
dc.date.available2016-07-07T08:06:39Z
dc.date.copyright2016-05
dc.date.issued2016-07-07
dc.identifier.isbn978-9963-695-46-1
dc.identifier.otherΔΚ-ΕΕΗΠ/2016/00012el_GR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11128/2373
dc.descriptionΠεριέχει βιβλιογραφικές παραπομπές και ευρετήριο.el_GR
dc.description.abstractΟι προσωπικές αξίες αποτελούν σημαντική πτυχή κατά την ηγετική δράση ενός διευθυντή. Μάλιστα, τις τελευταίες δεκαετίες η εξέλιξη στη φιλοσοφία της διοίκησης περιλαμβάνει την ενσωμάτωση των αξιών ως σημαντικό παράγοντα κατά την ηγετική δράση των ηγετικών στελεχών, μέσα από την έννοια της αυθεντικότητας. Συγκεκριμένα, η έννοια της αυθεντικότητας και η σύνδεσή της με το πεδίο της εκπαιδευτικής ηγεσίας εστιάζει στην επονομαζόμενη αληθινή (true) και ανώτερη (higher) ηγεσία (βλέπε Bishop, 2013∙ Avolio & Gardner, 2005). Διαφορετικά, νέες αναδυόμενες θεωρίες ηγεσίας (η θεωρία της Αυθεντικής Ηγεσίας του Begley, η Ηγεσία μέσω Αξιών του Sergiovanni και η Ηγεσία με επίκεντρο και προσανατολισμό προς τις αξίες του Day) έρχονται στο προσκήνιο, συνδέοντας τη σημαντικότητα των αξιών με την ηγετική πράξη των στελεχών, προσδίδοντας νόημα στην ύπαρξη μιας ανώτερης ή αλλιώς αληθινής και αυθεντικής ηγεσίας. Εύλογα λοιπόν, η διερεύνηση της σχολικής ηγεσίας, στην περίπτωση της Κύπρου, χρειάζεται να επικεντρωθεί στο συγκεκριμένο θέμα και ιδιαίτερα στη διερεύνηση της σχέσης μεταξύ των αξιών και των στυλ ηγεσίας κατά την ηγετική δράση των διευθυντών. Μάλιστα, η παρούσα έρευνα πραγματεύεται το παραπάνω θέμα των αξιών, λαμβάνοντας υπόψη το σημαντικό διαχωρισμό τους σε ενστερνιζόμενες αξίες και αξίες εν δράσει1 σε σχέση με τα στυλ ηγεσίας που προωθούν οι διευθυντές της δημοτικής εκπαίδευσης της Κύπρου. Για την επίτευξη της παραπάνω μελέτης λήφθηκαν υπόψη τρεις συγκροτημένες θεωρίες: 1) η θεωρία αξιών του Schwartz (4 συστάδες και 10 ομάδες αξιών), 2) ο διαχωρισμός των αξιών σε ενστερνιζόμενες αξίες και αξίες εν δράσει σύμφωνα με τους Argyris και Schon (1977· 1978· 1995), και 3) το Ολιστικό Μοντέλο Ηγεσίας των Pashiardis-Brauckmann (Pashiardis, 2014∙ Pashiardis & Brauckmann, 2008) που περιλαμβάνει 5 περιοχές ή στυλ ηγεσίας τα οποία οι σχολικοί ηγέτες είναι πιθανό να υιοθετήσουν στη διοίκηση των σχολείων τους (το Παιδαγωγικό στυλ, το Δομικό στυλ, το Συμμετοχικό στυλ, το Επιχειρηματικό στυλ και το Στυλ ανάπτυξης προσωπικού). 1 Βλέπε Γλωσσάριο εννοιών Ο σκοπός, λοιπόν, της έρευνας εστιάστηκε στην παρουσίαση των ενστερνιζόμενων προσωπικών αξιών των ηγετικών στελεχών της δημοτικής εκπαίδευσης της Κύπρου, στην πιθανή σχέση μεταξύ των ενστερνιζόμενων προσωπικών αξιών και των στυλ ηγεσίας (1η φάση της έρευνας), καθώς και στη διερεύνηση των προσωπικών αξιών εν δράσει και των στυλ ηγεσίας, στη διαμόρφωση της ηγετικής δράσης των διευθυντών, μέσα από τις διάφορες αποφάσεις που λαμβάνουν (2η φάση της έρευνας). Απώτερος σκοπός, ήταν η δημιουργία του θεωρητικού μοντέλου Ηγεσίας Μέσω Αξιών στα πέντε ηγετικά στυλ, τόσο των ενστερνιζόμενων αξιών όσο και των αξιών εν δράσει, των διευθυντών της δημοτικής εκπαίδευσης της Κύπρου και κατ’ επέκταση την παρουσίαση ευρημάτων στην άσκηση της αληθινής/ αυθεντικής ηγεσίας. Ειδικότερα, η συμβολή στη διεθνή έρευνα εντάσσεται στο πλαίσιο πληροφόρησης της επιστημονικής γνώσης, της αληθινής/ αυθεντικής ηγεσίας, όπως προβάλλεται μέσα από τις διάφορες θεωρίες και μορφές Ηγεσίας μέσω Αξιών στο γνωστικό πεδίο της εκπαιδευτικής ηγεσίας. Ενώ, με βάση τα παραπάνω, η παρούσα έρευνα μέσα από ένα μεγάλο εύρος εμπειρικών δεδομένων έρχεται να διαφωτίσει το κενό ερευνητικό σημείο στο σημαντικό διαχωρισμό των ενστερνιζόμενων αξιών και των αξιών εν δράσει. Προκειμένου να ληφθούν απαντήσεις, ο σχεδιασμός της ερευνητικής διαδικασίας καθορίστηκε με βάση τις δύο φάσεις που προκύπτουν από το γενικό σκοπό και τα ερευνητικά ερωτήματα της παρούσας έρευνας. Ειδικότερα, ακολουθήθηκε ένας πρωτότυπος μεθοδολογικός σχεδιασμός στη βάση της μικτής μεθοδολογικής προσέγγισης. Μάλιστα, οι απαντήσεις δόθηκαν μέσα από τη χρήση διαφορετικών ερευνητικών προσεγγίσεων που περιλαμβάνουν τεχνικές τόσο από το ποιοτικό όσο και από το ποσοτικό παράδειγμα. Σε ό,τι αφορά στο παραπάνω, στην παρούσα έρευνα υιοθετήθηκε η παρακάτω προσέγγιση: η ποσοτική και ποιοτική έρευνα συνδυάζονται προκειμένου να παραχθεί μια γενική εικόνα (σ. 131) (Bryman, 1990). Διαφορετικά, η ποσοτική έρευνα (ενστερνιζόμενες αξίες/ 1η φάση της έρευνας) συνδυάστηκε με την ποιοτική έρευνα και τις μελέτες περίπτωσης (αξίες εν δράσει/ 2η φάση της έρευνας) προκειμένου να παραχθεί μια γενική εικόνα του αξιακού συστήματος των διευθυντών (θεωρητικό μοντέλο Ηγεσίας Μέσω Αξιών) στα στυλ ηγεσίας τους και κατ΄επέκταση να παρουσιάσει εμπειρικά δεδομένα στην άσκηση της αληθινής/ αυθεντικής ηγεσίας στην περίπτωση της Κύπρου. Συνεπώς, στην πρώτη φάση της έρευνας αξιοποιήθηκαν δύο υφιστάμενα ερωτηματολόγια (Schwartz values inventory & Ερωτηματολόγιο Σχολικής Ηγεσίας των Pashiardis και Brauckmann). Έπειτα, στη δεύτερη φάση της έρευνας, διαμέσου της τεχνικής των μελετών περίπτωσης (case study), τα δεδομένα συλλέχθηκαν μέσα από το πρωτόκολλο μεγαλόφωνης σκέψης (τρία διαφορετικά υποθετικά σενάρια), το πρωτόκολλο συνέντευξης, τη θεατή – μη συμμετοχική παρατήρηση και τα χορηγημένα αναστοχαστικά φυλλάδια. Κατά την επεξεργασία και ανάλυση των δεδομένων της έρευνας διενεργήθηκαν διαφορετικές ποσοτικές και ποιοτικές αναλύσεις, ούτως ώστε να δοθούν πλήρεις απαντήσεις στο σκοπό και στα ερευνητικά ερωτήματα της παρούσας μελέτης. Γενικά, στην πρώτη φάση της έρευνας, μέσα από την αποκάλυψη των προσωπικών αξιών των διευθυντών, φανερώθηκαν ενστερνιζόμενες αξίες οι οποίες διακρίνονται σε κοινωνικό επίπεδο (πχ. Κοινωνική δικαιοσύνη, ειρήνη στον κόσμο, κοινωνική δύναμη, εθνική ασφάλεια, κοινωνική αναγνώριση κλπ.), σε προσωπικό επίπεδο (πχ. τίμιος, να είμαι υγιής, εσωτερική αρμονία, πνευματική ζωή, ιδιωτική ζωή κλπ.) και σε οικογενειακό επίπεδο ( πχ. οικογενειακή ασφάλεια, ώριμη αγάπη, αληθινή φιλία, να τιμώ γονείς και μεγαλύτερους κλπ.). Πρόσθετα, διαπιστώθηκε στατιστικά σημαντική διαφορά σε συγκεκριμένες ομάδες αξιών στα δύο φύλα των διευθυντών. Επιπλέον, τα αποτελέσματα αποκάλυψαν ότι ενστερνιζόμενες αξίες που σχετίζονται με τη δύναμη, το κύρος, την εξουσία (Εξουσία), καθώς και αξίες που σχετίζονται με τον ενθουσιασμό, την καινοτομία και την πρόκληση (Παρώθηση/Διέγερση) στις ζωές των διευθυντών, είναι κάπως απομακρυσμένες, σε σχέση με τις υπόλοιπες ομάδες αξιών της θεωρίας του Schwartz. Πρόσθετα, κατά τη διαδικασία συσχέτισης των ενστερνιζόμενων αξιών στα στυλ ηγεσίας των διευθυντών, διαπιστώθηκαν υψηλές συσχετίσεις των ομάδων αξιών Επιτεύγματα/ Επίτευξη στόχων (συστάδα: Αυτό-Βελτίωση) και Κομφορμισμός (συστάδα: Συντηρητισμός)2 σε όλα τα στυλ ηγεσίας. Ακόμη, σημαντικό εύρημα, όπως προκύπτει από τα γενικά αποτελέσματα στην πρώτη φάση της έρευνας, αποτελούν οι χαμηλές συσχετίσεις που έχουν εμφανίσει οι ομάδες αξιών Ηδονισμός και Εξουσία της συστάδας Αυτό-Βελτίωση, σε όλα τα στυλ ηγεσίας. 2 Βλέπε Γλωσσάριο εννοιών Στη δεύτερη φάση της έρευνας, διαπιστώθηκε ότι οι αξίες εν δράσει των διευθυντών, στα στυλ ηγεσίας, προέρχονται από όλες τις συστάδες αξιών της θεωρίας του Schwartz. Μάλιστα, η παρουσία των συστάδων αξιών στα διάφορα στυλ ηγεσίας προδίδει αρκετές ομοιότητες. Ενδεικτικό της παραπάνω αναφοράς, αποτελεί το γεγονός ότι η συστάδα Υπέρβαση του Εγώ κατέχει την πρώτη θέση σε όλα τα στυλ ηγεσίας, εκτός από το Επιχειρηματικό στυλ ηγεσίας, στο οποίο η συστάδα του Συντηρητισμού φαίνεται να υπερνικά. Στο σημείο αυτό, είναι επίσης σημαντικό να σημειωθεί ότι η συστάδα Συντηρητισμός εμφανίζεται στη δεύτερη θέση σε δύο στυλ ηγεσίας, στο Στυλ ανάπτυξης προσωπικού και στο Παιδαγωγικό στυλ ηγεσίας. Ενώ, στο Δομικό στυλ ηγεσίας, η συστάδα Συντηρητισμός μοιράζεται την κορυφή με τη συστάδα Υπέρβαση του Εγώ. Σε γενικές γραμμές, τα κυριότερα ευρήματα κατέδειξαν ότι η ομάδα αξιών Επιτεύγματα/ Επίτευξη στόχων (συστάδα: Αυτό-Βελτίωση), ως ενστερνιζόμενη αξία, κατέχει την υψηλότερη συσχέτιση, σχεδόν, σε όλα τα στυλ ηγεσίας. Η συγκεκριμένη ομάδα αξιών περιλαμβάνει τις αξίες της φιλοδοξίας, της επιρροής, της επίδρασης σε ανθρώπους και γεγονότα, της ικανότητας, της αποτελεσματικότητας και της εκπλήρωσης των στόχων. Το εύρημα αυτό δείχνει με σαφήνεια ότι οι ενστερνιζόμενες αξίες των διευθυντών στα διάφορα στυλ ηγεσίας (με εξαίρεση το Δομικό στυλ ηγεσίας στο οποίο η συγκεκριμένη ομάδα αξιών κατέχει τη δεύτερη θέση), συνδέονται με την επιθυμία τους για την επίτευξη των στόχων και του οράματος που θέτουν στις σχολικές μονάδες, των οποίων ηγούνται. Αντίθετα, η παρουσία της συστάδας Αυτό- Βελτίωση στα ευρήματα που προκύπτουν μέσα από τις μελέτες περίπτωσης, αναφορικά με τις αξίες εν δράσει των διευθυντών, διαφοροποιείται. Μάλιστα, η σπουδαιότητα αυτού του ευρήματος έγκειται στο γεγονός ότι η παρουσία της συστάδας Αυτό-Βελτίωση, μέσα από τις αξίες εν δράσει των διευθυντών, καταλαμβάνει τη δεύτερη θέση σε δυο στυλ ηγεσίας, το Δομικό στυλ ηγεσίας και το Συμμετοχικό στυλ ηγεσίας (στο Επιχειρηματικό στυλ ηγεσίας καταλαμβάνει την τέταρτη θέση και στο Παιδαγωγικό στυλ ηγεσίας την τρίτη θέση), πρωτίστως, μέσα από την παρουσία της ομάδας αξιών Εξουσία και σε λιγότερο βαθμό της ομάδας αξιών Επιτεύγματα/ Επίτευξη στόχων. Αντίθετα, η παρουσία της ομάδας αξιών Εξουσία, στις ενστερνιζόμενες αξίες των διευθυντών και τα στυλ ηγεσίας τους, παρουσίασε τις χαμηλότερες συσχετίσεις. Η ομάδα αξιών της Εξουσίας αποτελείται από τις αξίες που αφορούν στη διατήρηση της δημόσιας εικόνας, την κοινωνική θέση και τον έλεγχο που ασκούν τα άτομα σε άλλα άτομα αλλά και σε διαθέσιμους πόρους. Ειδικότερα, η αξία της εξουσίας/ το δικαίωμα να επιβάλλεται ή να διοικεί, καθώς και η αξία να διατηρεί καλή εικόνα προς τα έξω/ προστατεύοντας το πρόσωπό του φάνηκε να σχετίζονται με την ηγετική δράση των διευθυντών, ενδεχομένως στην προσπάθειά τους να επιβληθούν και να διοικούν το σχολείο με την εξουσία που κατέχουν, καθώς και να διατηρούν μια καλή εικόνα του σχολείου τους προς τα έξω. Σε γενικές γραμμές, το θεωρητικό μοντέλο Ηγεσίας Μέσω Αξιών, όπως προκύπτει από τη διερεύνηση των ενστερνιζόμενων αξιών άλλα και των αξιών εν δράσει, καταδεικνύει τη μερική διαφοροποίηση συγκεκριμένων συστάδων και ομάδων αξιών. Σίγουρα, κανείς δεν θα ανέμενε να συνάδουν απόλυτα. Παρόλα αυτά, οι αξίες εν δράσει, ενδεχομένως να φιλτράρονται, σε κάποιο βαθμό, από κάποιους παράγοντες με αποτέλεσμα να επηρεάζονται οι ενστερνιζόμενες αξίες των διευθυντών και ως εκ τούτου να παρατηρείται μερική διαφοροποίηση. Συνεπώς, ως προς το παραπάνω, ένα σημαντικό πόρισμα της παρούσας έρευνας αποτελεί η σύνδεση των προσωπικών αξιών εν δράσει με το ευρύτερο πλαίσιο της ηγετικής δράσης των διευθυντών. Διαφορετικά, το εκάστοτε συγκείμενο στο οποίο δρουν οι διευθυντές καταλαμβάνει σημαντικό ρόλο στη διαδικασία με την οποία οι ενστερνιζόμενες αξίες τους μετατρέπονται σε αξίες εν δράσει. Επομένως, με βάση τα όσα έχουν λεχθεί παραπάνω, στην περίπτωση της Κύπρου, αναδύεται η άποψη ότι σε συγκεκριμένες περιπτώσεις ενδεχόμενοι παράγοντες να εμφανίζονται ως εμπόδια στη διαδικασία με την οποία οι διευθυντές εκφράζουν και προωθούν τις προσωπικές τους αξίες εν δράσει. Ειδικότερα, τέτοιοι παράγοντες ίσως να σχετίζονται με τη συντηρητική κοινωνία της Κύπρου, το συγκεντρωτικό χαρακτήρα του εκπαιδευτικού συστήματος της Κύπρου, την καλή εικόνα που θα πρέπει να προβάλλουν προς τα έξω (π.χ. προς γονείς, εκπαιδευτικούς, διάφορους εκπαιδευτικούς φορείς, Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού, τοπική κοινότητα) τόσο όσον αφορά στο ίδιο το άτομό τους ως διευθυντές, όσο και στη συνολική παρουσίαση του σχολείου του οποίου ηγούνται, καθώς και στην επιβολή της εξουσίας που κατέχουν ως διευθυντές σχολείων. Συνεπώς, αν και οι σχολικοί ηγέτες λαμβάνουν τις αποφάσεις τους μέσω του συστήματος των αξιών τους και ασκούν επιρροή στη δράση τους, σε κάποια σημεία διαπιστώνεται ότι οι αξίες εν δράσει που προωθούν δεν είναι πλήρως συνυφασμένες με τις ενστερνιζόμενες αξίες τους. Διαφορετικά, υπάρχει μερική διχοστασία σε σχέση με τις προσωπικές αξίες εν δράσει που επιδεικνύουν δημόσια και τις προσωπικές αξίες που ενστερνίζονται. Αυτό αφορά στο ευρύτερο επαγγελματικό πλαίσιο των διευθυντών της Κύπρου και σχετίζεται με την κοινωνία στην οποία δρουν. Ως εκ τούτου, στην προσπάθεια ανάδειξης της αληθινής/ αυθεντικής ηγεσίας τόσο οι ενστερνιζόμενες αξίες όσο και οι αξίες εν δράσει των διευθυντών δεν πρέπει να αποτελούν δύο διαφορετικές έννοιες άλλα μία. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα να ηγούνται τα σχολεία τους αληθινά/αυθεντικά και να εξασφαλίζουν την υψηλή ποιότητα εργασίας. Η αμφισβήτηση λοιπόν των προσωπικών αξιών που ενστερνίζονται οι διευθυντές, παρασυρόμενοι από την κοινωνία στην οποία ζουν πρέπει να πάψει να υφίσταται. Χρειάζεται λοιπόν, προσπάθεια να είναι αληθινοί πρώτα από όλα με τον εαυτό τους σε όλες τις πράξεις της καθημερινότητάς τους και πιο συγκεκριμένα στην ατομική, οικογενειακή, κοινωνική, καθώς και στην επαγγελματική τους ζωή. Διαφορετικά, θα πρέπει οι διευθυντές να προωθούν τις ανόθευτες προσωπικές αξίες3 (συγκερασμός των δύο ορισμών ενστερνιζόμενες αξίες και αξίες εν δράσει). Επομένως, μόνο διαμέσου της προώθησης των ανόθευτων προσωπικών αξιών θα μπορούμε να μιλάμε για αληθινούς/ αυθεντικούς ηγέτες ή για ηγέτες βασιζόμενοι στις αξίες τους (όπως προκύπτει μέσα από τις διάφορες θεωρίες και μορφές Ηγεσίας μέσω Αξιών στο γνωστικό πεδίο της εκπαιδευτικής ηγεσίας). Καταλήγοντας, τα ευρήματα της παρούσας έρευνας αποτελούν σημαντική ανατροφοδότηση, ως προς την ανάγκη προβληματισμού σχετικά με τη μερική διχοστασία που παρατηρείται σε συγκεκριμένες ομάδες αξιών στις ενστερνιζόμενες αξίες και τις αξίες εν δράσει των διευθυντών, στα διάφορα στυλ ηγεσίας τους. Ως εκ τούτου, θα πρέπει να δοθεί έμφαση στην προσπάθεια αναγνώρισης των ατομικών συστημάτων αξιών που ενστερνίζονται οι ίδιοι οι διευθυντές. Πρόσθετα, στην περίπτωση της Κύπρου, εκπαιδευτική πολιτική και αρμόδιοι φορείς (π.χ. Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο) θα προβληματιστούν, ως προς τη μερική διχοστασία που παρατηρείται στις αξίες των διευθυντών στα στυλ ηγεσίας τους. Ιδιαίτερα, το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού καλό θα ήταν να λάβει σοβαρά υπόψη την ουσιαστική συμβολή του αξιακού συστήματος των διευθυντών στην προσπάθειά τους να αναβαθμίσουν το κυπριακό εκπαιδευτικό σύστημα. Πρόσθετα, εκπαιδευτική πολιτική και αρμόδιοι φορείς καλό θα ήταν να αντιληφθούν τα οφέλη από την άσκηση της αληθινής/ αυθεντικής ηγεσίας και να εργαστούν συνολικά, ως προς την ενίσχυση και παρουσία της στα σχολεία. Μάλιστα, το θεωρητικό μοντέλο Ηγεσίας Μέσω Αξιών όπως προκύπτει από τα ευρήματα της έρευνας αναμένεται να προβληματίσει τόσο το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού όσο και το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, που αποτελεί το αρμόδιο τμήμα για την επιμόρφωση και επαγγελματική ανάπτυξη των ηγετικών στελεχών της εκπαίδευσης στην Κύπρο. Τέλος, λόγω της σπουδαιότητας του θέματος και του αυξανόμενου ενδιαφέροντος θα πρέπει η ερευνητική μελέτη στο θέμα των αξιών να ενισχυθεί, ενσωματώνοντας και άλλες ερευνητικές πτυχές του συγκεκριμένου θέματος. Ως εκ τούτου, η παρούσα έρευνα ολοκληρώνεται με συγκεκριμένες προτάσεις μελλοντικών ερευνών.el_GR
dc.format.extentxxix, 455 σ. 30 εκ.el_GR
dc.languagegrel_GR
dc.language.isogrel_GR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/closedAccessel_GR
dc.subjectΔημοτική εκπαίδευσηel_GR
dc.subjectΗγεσία -- Δημοτική εκπαίδευσηel_GR
dc.subjectΗγεσίαel_GR
dc.titleΔιερευνώντας τη σχέση μεταξύ αξιών και στυλ ηγεσίας των διευθυντών δημοτικής εκπαίδευσηςel_GR
dc.typeΔιδακτορική Διατριβήel_GR
dc.contributor.committeememberΖεμπύλας, Μιχαλίνος
dc.contributor.committeememberΙορδάνου, Καλυψώ
dc.contributor.committeememberΧατζηπαναγιώτου, Παρασκευή
dc.contributor.committeememberΟρφανός, Στέλιος
dc.description.translatedabstractPersonal values are considered an important aspect in the field of Educational Leadership and Policy. Indeed, over the past years the literature review included the topic of values, as an important element, through the concept of authenticity. More precisely, new emerging leadership theories (Begley’s Authentic leadership; Sergiovanni’s Value-added leadership; Day’s Values-led leadership) connect principals’ values with their leadership practices, referring to the existence of a true and authentic leadership (see Bishop, 2013; Avolio & Gardner, 2005). Having the above in mind, this dissertation addresses the topic of values, by taking into serious consideration the substantial division of values into two categories, the espoused values and the values in action/ in use. In order to achieve that, three coherent theoretical frameworks were taken into consideration: 1) the Schwartz theory of basic values, 2) Argyris and Schon’s values distinction into espoused values and values in action/ values in use, 3) and the Pashiardis – Brauckmann holistic leadership framework which includes 5 leadership areas/ domains, that school leaders, are likely to adopt when exercising their school leadership (Instructional style, Structuring style, Participative style, Entrepreneurial style, Personnel development style). More specifically, the purpose of this study was first to present the principals’ espoused values system in Cyprus; then, to further explore the possible relationship between principals’ espoused values and leadership styles (at the 1st phase of the research), as well as the role of values in action/ in use in each leadership style, through the various decisions taken (at the 2nd phase of the research). Finally, the aim was to present the theoretical Values’ Leadership Model, derived from the connection between principals’ espoused values and values in action/ in use at the primary educational level in Cyprus. The outcomes of this research increase our knowledge of the practice and exercise of the true/authentic school leadership, through the various leadership styles. In fact, the thesis provides empirical data on the pursuit of the true/ authentic leadership, as it is presented in the various educational theories (Begley’s Authentic leadership; Sergiovanni’s Value-added leadership; Day’s Values-led leadership) in the field of Educational Leadership and Policy. In order to obtain answers for this study’s purpose and research questions, a two-phase research method, with a sequential mixed method design (Tashakorri & Teddlie, 1998) was conducted in order to identify the principals’ espoused values, as well as their values in action/ in use coupled with their leadership styles. The two-phase research method followed an innovative mixed methodological design that included research techniques both from qualitative and quantitative methodologies, the combination of which enabled us to present the general picture (Bryman, 1990). More precisely, quantitative research (espoused values - 1st research phase) was combined with qualitative research (values in action/ in use – 2nd research phase) in order to produce an overview of the principals’ values system (Theoretical Values’ Leadership Model) coupled with their leadership styles and by extension to provide empirical data on the practice of the true/ authentic leadership in the context of Cyprus. During the first phase of the research, the Schwartz Values Survey/ SVS (Schwartz, 1992) was used for measuring the principals’ value system, whilst the School Leadership Questionnaire by Pashiardis and Brauckmann (Pashiardis, 2014; Brauckmann & Pashiardis, 2011) was used to assess principals’ leadership styles. In particular, the Greek version of the SVS (Stavrou & Eisenberg, 2006), along with the Greek validated version of the School Leadership Questionnaire (Taliadorou, 2013) were sent to all principals of the primary educational level across Cyprus. Data were gathered from 235 respondents and were analyzed in an effort to provide an insight perspective on the principals’ espoused values coupled with their leadership styles. During the second phase of the research, 5 principals were selected for in-depth study, representing the 5 different leadership styles provided by the Pashiardis- Brauckmann holistic leadership framework. In each case study, an in-depth investigation of the principals’ everyday leadership practices and actions was conducted in order to identify their values in action/ in use, using the Schwartz Theory of Basic Values as the theoretical background. More precisely, following an elaborate methodological design, each principal was examined through interview, observations, as well as through the think-aloud protocol method. Particularly, an in-depth interview was conducted in order to elicit information regarding the principals’ biography and life critical incidents. Also, staff meeting observations and observations of principals’ everyday behavior were used to record values in action/ in use. Finally, three different vignettes (think-aloud protocol method) representing three different stories (staff conflict, students’ conflict, parents’ involvement) were presented to each principal, in order to probe them to express their thoughts and to reveal their values in action/ in use through the various decisions taken in the presented vignettes. The collected data were analyzed on the basis of the Schwartz Theory of Basic Values. The data analysis from the first phase of the research revealed that the principals seem to perceive espoused values in relation to three categories: i) the social espoused values category (e.g. social justice, word peace, social power, national security, social recognition etc.); ii) the personal espoused values category (e.g. honest, healthy, inner harmony, spiritual life etc.); and finally, iii) the family espoused values category (e.g. family security, mature love, true friendship, honoring parents and elders etc.). In conjunction with the above, principals’ espoused values, associated with Power (authority, wealth, preserving my public image) and Stimulation (daring, a varied of life, an exciting life), appeared somewhat remote in relation to the other Schwartz’s values types. It is also worth mentioning, that statistically significant results revealed a correlation between the gender of the participant principals and the values types of Conformity, Security, Self-Direction, Achievement and Benevolence. Furthermore, with regards to the relationship between the espoused values and the leadership styles, the results revealed that all 5 leadership styles were positively associated with the values types of Achievement (Self-Enhancement) and Conformity (Conservation), and negatively associated with the values types of Hedonism (Self-Enhancement) and Power (Self-Enhancement). Moreover, the analysis of the second phase of the research showed that all 5 school principals promoted a number of values in action/ in use in most of the Schwartz’s motivational values types. Also, it is noteworthy that the promoted values in action/ in use in all 5 leadership styles had many similarities. More precisely, most principals seemed to mainly exhibit values in action/in use that relate to Universalism (Self- Transcendence) and Benevolence (Self- Transcendence). Also, they exhibit values in action/ in use in relation to Conformity (Conservation) and Tradition (Conservation). Additionally - though to a lesser extent - it appears that principals lead their schools with values in action/ in use of Power (Self-Enhancement) and Achievement (Self-Enhancement), and finally with values in action/ in use of Self-Direction (Openness to Change) and Stimulation (Openness to Change). In sum, it seems that the espoused values type Achievement (Self-Enhancement) is positively associated with all four leadership styles with the exception of the Structuring leadership style. This particular type of values includes the values of ambition, capability, influence, intelligent, self-respect and successfulness of objectives. Hence, this finding clearly shows that principals’ espoused values, according to the 5 leadership style radius (except the Structuring leadership style which holds the second position), are associated with their desire to achieve goals, to be effective, ambitious, as well as to influence all the relevant stakeholders, in an effort to fulfil their objectives within the school boundaries. However, the presence of the Self-Enhancement value cluster with regards to the principals’ values in action/ in use is somewhat different. In particular, it seems that during the second phase of the research, the Self-Enhancement value cluster is ranked second, in both the Structuring leadership style and the Participative leadership style, as well as third in the Entrepreneurial leadership style, and fourth in the Instructional leadership style. Moreover, the findings revealed that the values type of Power (Self-Enhancement) ranked higher that the values type of Achievement (Self-Enhancement). This result is rather surprising since the presence of the values type Power, at the first phase of the research was negatively associated with principals’ espoused values and leadership styles. The values type Power consists of values relating to the preservation of the public image, social status, as well as the control exercised by individuals to other individuals (e.g. authority, social power, social recognition etc.). More specifically, it seems that the value of authority/ the right to lead or command (Power), as well as the value of preserving my public image/ protecting my ‘face’(Power) are associated with principals’ leadership actions (at least in two particular leadership styles: Participative and Structuring). These kinds of values in action/ in use are likely to enable leaders to impose their leadership and manage the school with the power they think they possess, as well as to preserve their school image either to parents, or the local community, or even the Ministry of Education and Culture etc. Overall, during our research investigation of the principals’ espoused values and values in action/ in use, it was revealed that both values types and values clusters (according to the Schwartz’s value system) were ranked, to some extent, differently. Although it was not expected, of course, that principals’ espoused values would be totally aligned with their values in action/ in use, still, it seems that principals’ values in action/ in use may be filtered, to some extent, by particular factors which are affecting principals to promote their espoused values during their leadership practice. Therefore, an important finding of this research is the link established between principals’ personal values in action/ in use and the broader context during their leadership practice. In other words, it was revealed that school leaders’ values in action/ in use are influenced and affected by the context in which they operate. In this particular study, certain factors appear to be obstacles to the process by which leaders express and promote their personal values in action/ in use. In particular, such factors may be associated with the conservative Cypriot society, the centralized educational system in Cyprus, the public image that each principal must preserve to all the external stakeholders (e.g. parents, educational institutions, Ministry of Education and Culture, local community), both with respect to their own leadership status as principals and the overall school presentation, as well as the authority/ power which they think they possess during their leadership practice. In general, this research shed light on the existence and practice of true and authentic leadership, in the context of Cyprus. Specifically, it seems that there is some lack of congruence between the espoused values and values in action/ in use in relation to the principals’ leadership styles, even though in some cases, principals’ life critical incidents seemed to influence their leadership. Therefore, although school leaders are taking their decisions considering their values system, it seems that the promoting values in action/ in use are not fully aligned with their espoused values. In particular, this concerns the broader context of school leaders and it is associated with the society in which they live and work. In conclusion, it seems that principals need to identify their individual value systems and discover their true and authentic self. In particular, principals would embrace true and authentic leadership, only if their espoused values were aligned with their values in action/ in use during their leadership practice. Additionally, educational policy and institutions such as the Ministry of Education and Culture and the Pedagogical Institute of Cyprus, would benefit by reflecting on the partial differentiation between principals’ espoused values and values in action/ in use and understand the substantial contribution of principals’ values system in their efforts to improve the educational system of Cyprus. In particular, the theoretical Values’ Leadership Model connecting the espoused values and values in action/ in use is expected to provide feedback and reflection on principals’ professional development. Finally, given the importance of the study of values and the growing interest, research studies should be enriched and strengthened by incorporating other research aspects in relation with the topic of values.el_GR
dc.format.typepdfel_GR


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Thumbnail

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στις ακόλουθες συλλογές

Εμφάνιση απλής εγγραφής