Επαγγελματική ανάπτυξη, επαγγελματική ταυτότητα και κίνητρα για την αποτελεσματικότητα των εκπαιδευτικών της αγγλικής ως ξένης γλώσσας στη δημόσια εκπαίδευση στην Ελλάδα
Abstract
Οι συνθήκες που επικρατούν στην παγκόσμια κοινότητα καθιστούν την εκπαίδευση απαραίτητο εργαλείο για τον μέσο άνθρωπο. Συνεπώς, η βελτίωση της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης και η αύξηση της αποτελεσματικότητας των εκπαιδευτικών αποτελούν κύριο μέλημα για τις κυβερνήσεις των χωρών. Ιδιαίτερα η εκμάθηση της Αγγλικής ως Ξένης Γλώσσας κατέχει ξεχωριστή θέση στο εκπαιδευτικό συγκείμενο αφού ως lingua franca αποτελεί το κλειδί για την διεκδίκηση αξιοπρεπούς διαβίωσης εντός και εκτός εθνικών συνόρων. Στην Ελλάδα, η εκμάθηση της Αγγλικής ως Ξένης Γλώσσας εμφανίζει μοναδικά χαρακτηριστικά, που συνδέονται με την κουλτούρα των «φροντιστηρίων»-μια κουλτούρα που δεν απαντάται σε άλλη χώρα ή, τουλάχιστον, όχι με την ίδια ένταση. Η ανασκόπηση της βιβλιογραφίας καταδεικνύει κενό στο τμήμα που αφορά τη διερεύνηση τόσο της επαγγελματικής ταυτότητας των εκπαιδευτικών της Αγγλικής ως Ξένης Γλώσσας όσο και της επαγγελματικής τους ανάπτυξης. Αυτό το γεγονός σε συνδυασμό με το ιδιαίτερο ενδιαφέρον της ερευνήτριας για το πλαίσιο της Δημόσιας Εκπαίδευσης στην Ελλάδα οδήγησαν στην εκπόνηση της συγκεκριμένης εργασίας. Σκοπός της έρευνας ήταν να σκιαγραφήσει την ταυτότητα του εκπαιδευτικού της Αγγλικής ως Ξένης Γλώσσας στο Δημόσιο Σχολείο στην Ελλάδα, να εξετάσει το ζήτημα της Επαγγελματικής του Ανάπτυξης και να αναζητήσει τα κίνητρα που θα μπορούσαν να αυξήσουν την αποτελεσματικότητά του. Μεθοδολογικά, η έρευνα κινήθηκε σε αποκλειστικά ποιοτικό πλαίσιο αφού στόχευε στην καταγραφή των απόψεων των εκπαιδευτικών και στην καλύτερη περιγραφή του υπό εξέταση φαινομένου. Συγκεκριμένα, στηρίχθηκε σε 12 δομημένες συνεντεύξεις από εν ενεργεία εκπαιδευτικούς Αγγλικής στη Δημόσια Εκπαίδευση στην Ελλάδα. Παρόμοια έρευνα δεν έχει διενεργηθεί ξανά για το σύνολο των εκπαιδευτικών της δημόσιας εκπαίδευσης ανεξαρτήτως βαθμίδας. Το υλικό που συγκεντρώθηκε αναλύθηκε με βάση την κατευθυνόμενη ανάλυση περιεχομένου και τον σχεδιασμό θεμελιωμένης θεωρίας. Τα αποτελέσματα έδειξαν συμφωνία με την υπάρχουσα βιβλιογραφία σε
αρκετά σημεία, αλλά και σημαντικές διαφοροποιήσεις. Στο ζήτημα της ταυτότητας τονίζεται το άγχος που προκαλούν οι αρνητικές αλλαγές στο συγκείμενο λόγω της κρίσης, αλλά και η επιμονή των Ελλήνων εκπαιδευτικών για ενίσχυση του γνωστικού τους αντικειμένου. Στο ζήτημα της Επαγγελματικής Ανάπτυξης αναδεικνύονται τα κενά που υπάρχουν και προτείνονται λύσεις από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς. Στο θέμα της ικανοποίησης/δυσαρέσκειας τονίζεται η σημασία του ρόλου του Συμβούλου, αλλά και το μισθολογικό και η προσφορά ευκαιριών ανάπτυξης. Τέλος, η έρευνα υπογραμμίζει την επιθυμία των εκπαιδευτικών για βελτίωση του ζητήματος της επαγγελματικής τους ανάπτυξης και θέτει το ζήτημα της αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου.