Πολιτιστική διαχείριση και επικοινωνιακή στρατηγική των μουσείων. Η συμβολή τους στην τοπική βιώσιμη ανάπτυξη: Η περίπτωση του Μουσείου Περιβάλλοντος Στυμφαλίας
Abstract
Ο σκοπός της παρούσας μελέτης είναι να αποτιμήσει την πολιτιστική διαχείριση και την επικοινωνιακή στρατηγική των μουσείων καθώς και τη συνεισφορά τους στην τοπική και βιώσιμη ανάπτυξη. Αρχικά, ασχολείται με την περιγραφή των μουσείων αξιολογώντας την παρουσία τους στην κοινωνική, πολιτική και οικονομική ζωή της κάθε εποχής κάνοντας μια αναδρομή στο παρελθόν τους, στη σημερινή πραγματικότητα εκτιμώντας παράλληλα και τη μελλοντική δυναμική τους. Στη συνέχεια μελετάται η σύνδεση των μουσείων με την πολιτιστική διαχείριση και πολιτική τονίζοντας την αναγκαιότητα διαφύλαξης της πολιτιστικής κληρονομιάς, ενίσχυσης της πολιτιστικής διπλωματίας, κυρίως όμως τον εκδημοκρατισμό της πολιτιστικής πολιτικής σε όποια κλίμακα κι αν εφαρμόζεται. Είτε αφορά τη διαμόρφωση μιας κρατικής πολιτιστικής πολιτικής, είτε την πολιτική ενός μουσείου με αιχμή τον κοινωνικό του ρόλο. Σε αυτό το πλαίσιο καταγράφεται η επικοινωνιακή στρατηγική των μουσείων και μελετάται η εκτίμηση των κοινωνικών και οικονομικών επιπτώσεων στην τοπική κοινωνία με αιχμή τη βιώσιμη ανάπτυξή της. Για την πληρότητα της έρευνας επελέγη το Μουσείο Περιβάλλοντος στην περιοχή της λίμνης Στυμφαλίας που αποτελεί και τη μελέτη περίπτωσης της εργασίας. Στο πλαίσιο της συγκεκριμένης μελέτης προσεγγίστηκαν τοπικοί φορείς, επιχειρήσεις, επαγγελματίες, πολιτιστικοί σύλλογοι, επισκέπτες του Μουσείου και όλοι όσοι εμπλέκονται με προγράμματα και δράσεις του Μουσείου.
Για την επίτευξη όσων αναφέρθηκαν πραγματοποιήθηκε βιβλιογραφική ανασκόπηση, μελέτη άρθρων από διαδικτυακές πηγές, έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο ελληνικό και ξένο, επιστημονικές δημοσιεύσεις και παρουσιάσεις. Επίσης πραγματοποιήθηκαν προφορικές συζητήσεις με την υπεύθυνους του Μουσείου Περιβάλλοντος Στυμφαλίας του Πολιτιστικού Ομίλου Ιδρύματος Πειραιώς και του προγράμματος Life Stymfalia της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τις προστατευόμενες περιοχές Natura 2000. Από τον Μάρτιο έως τον Ιούλιο του 2015 διανεμήθηκαν 60 ερωτηματολόγια σε επαγγελματίες και συλλόγους και 100 ερωτηματολόγια σε επισκέπτες του Μουσείου.