Kypseli Logo
    • Ελληνικά
    • English
  •  Home
  •  Browse 
    • Communities & Collections
    • By Issue Date
    • Authors
    • Titles
    • Subjects
    • By Issue number
  • Language elLanguage en
  •  Login 
    • Sign in
    View Item 
    • Home
    • Αποθετήριο Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου (Repository of the Open University of Cyprus)
    • Μεταπτυχιακές διατριβές / Master Τhesis
    • Επικοινωνία και Δημοσιογραφία (ΕΛΛ) / Communication and New Journalism (in Greek)
    • View Item
    •   Home
    • Αποθετήριο Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου (Repository of the Open University of Cyprus)
    • Μεταπτυχιακές διατριβές / Master Τhesis
    • Επικοινωνία και Δημοσιογραφία (ΕΛΛ) / Communication and New Journalism (in Greek)
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Εκπαίδευση και τεχνολογία: Διερεύνηση της τεχνολογικής παιδαγωγικής γνώσης περιεχομένου (TPACK) σε εν ενεργεία Έλληνες και Ελληνίδες εκπαιδευτικούς και της σχέσης της με τις παιδαγωγικές πεποιθήσεις τους

    Thumbnail
    View/Open
    ΕΔΜ-2015-00014.pdf (1.624Mb)
    Date
    2016-04-08
    Author
    Πετράς, Βασίλειος
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    Τις τελευταίες δεκαετίες οι εκπαιδευτικοί στην Ελλάδα και διεθνώς ενθαρρύνονται να χρησιμοποιούν τις Τεχνολογίες της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας (ΤΠΕ) στην πρακτική τους. Έχοντας αυτόν το στόχο διάφορες κυβερνητικές πολιτικές εφαρμόζονται με σκοπό να παράσχουν τα τεχνικά μέσα στους/στις εκπαιδευτικούς να το πράξουν και προς την ίδια κατεύθυνση υλοποιούνται σχετικά προγράμματα επαγγελματικής εκπαίδευσης για εκπαιδευτικούς. Η ενσωμάτωση των νέων τεχνολογιών στη διδασκαλία αποτελεί για την εκπαιδευτική κοινότητα μία πρόκληση στην οποία καλείται να ανταποκριθεί με επιτυχία, αν θέλει να συμμετάσχει, και πολύ περισσότερο αν θέλει να ηγηθεί, στη νέα ψηφιακή εποχή που έχει ήδη ανατείλει. Ωστόσο, η ενσωμάτωση των εκπαιδευτικών τεχνολογιών στην καθημερινή διδακτική πρακτική εξακολουθεί να είναι αργή και άνιση, με τις έρευνες για την τεχνολογική εφαρμογή να δείχνουν ότι, εκτός από τους θεσμικούς και άλλους παράγοντες, οι παιδαγωγικές πεποιθήσεις μαζί με τις τεχνολογικές γνώσεις των εκπαιδευτικών, μπορούν να επηρεάσουν καθοριστικά την τεχνολογική ολοκλήρωση στην εκπαίδευση. Όσον αφορά στις απαιτούμενες γνώσεις των εκπαιδευτικών, για την ενσωμάτωση της τεχνολογίας στη διδασκαλία, το πλαίσιο της Τεχνολογικής Παιδαγωγικής Γνώσης Περιεχομένου (TPACK), αποτελεί ένα θεωρητικό μοντέλο το οποίο προσπαθεί να συλλάβει μερικές βασικές ιδιότητες αυτών των γνώσεων. Το πλαίσιο TPACK αναπτύχθηκε από τους Mishra και Koehler (2006) και έχει αναδειχθεί ως ένα ισχυρό εργαλείο για τη σχετική με την τεχνολογία έρευνα στην εκπαίδευση. Στην παρούσα μελέτη γίνεται διερεύνηση του επιπέδου της Τεχνολογικής Παιδαγωγικής Γνώσης Περιεχομένου, που πιστεύουν ότι κατέχουν Έλληνες εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και της επίδρασης που ασκούν σε αυτό δημογραφικές μεταβλητές, όπως το φύλο και η ηλικία, και μεταβλητές που σχετίζονται ειδικότερα με τους/τις εκπαιδευτικούς, όπως η βαθμίδα εκπαίδευσης στην οποία εργάζονται, τα χρόνια διδακτικής υπηρεσίας, η κατοχή Η/Υ και κινητού τηλεφώνου με σύνδεση στο διαδίκτυο, ο χρόνος ενασχόλησης με τους Η/Υ, η παρακολούθηση σεμιναρίων πληροφορικής και η παιδαγωγική φιλοσοφία τους. Για το σκοπό αυτό πραγματοποιήθηκε ανώνυμη ποσοτική έρευνα (N=529) με ερωτηματολόγιο αυτοαναφοράς, το οποίο έχει ήδη χρησιμοποιηθεί σε ανάλογες έρευνες στο εξωτερικό. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι πεποιθήσεις των εκπαιδευτικών κυμαίνονται σε υψηλότερα επίπεδα στις επιμέρους μεταβλητές του TPACK που αποτελούν παραδοσιακές εκπαιδευτικές γνώσεις: Γνώση Περιεχομένου «Μ.Ο.=4,12», Γνώση Παιδαγωγικής «Μ.Ο.=4,06», Παιδαγωγική Γνώση Περιεχομένου «Μ.Ο.=3,84» και σε χαμηλότερα όταν υπεισέρχεται η τεχνολογία: Γνώση Τεχνολογίας «Μ.Ο.=3,32», Τεχνολογική Γνώση Περιεχομένου «Μ.Ο.=3,45», Τεχνολογική Παιδαγωγική Γνώση «Μ.Ο.=3,62», Τεχνολογική Παιδαγωγική Γνώση Περιεχομένου «Μ.Ο.=3,39», Γνώση Εργαλείων Διαδικτύου «Μ.Ο.=3,62». Ο χρόνος ενασχόλησης με τους Η/Υ και η κατοχή κινητού τηλεφώνου με σύνδεση στο διαδίκτυο, συσχετίζονται θετικά με όλες τις μεταβλητές, ενώ οι άντρες, οι νεότεροι/ες εκπαιδευτικοί, όσοι/ες έχουν επιμορφωθεί στις ΤΠΕ και οι εκπαιδευτικοί που διακατέχονται από μαθητοκεντρικές παιδαγωγικές πεποιθήσεις παρουσιάζουν υψηλότερους μέσους όρους σε μεταβλητές που σχετίζονται με την τεχνολογία. Καθώς οι πεποιθήσεις για τις προσωπικές δυνατότητες αποτελούν καθοριστικούς παράγοντες συμπεριφοράς, φαίνεται ότι υπάρχει αρκετή ακόμη απόσταση να καλυφθεί μέχρι να αποκτήσουν οι εκπαιδευτικοί την απαραίτητη αυτοπεποίθηση ώστε να εντάξουν την τεχνολογία στις τάξεις τους. Η αύξηση της επιμόρφωσης και η χρήση τεχνολογίας για εργασίες χαμηλού επιπέδου (π.χ. χρήση Η/Υ, χρήση διαδικτύου κτλ.) κινούνται προς αυτή τη κατεύθυνση.
    URI
    http://hdl.handle.net/11128/2315
    Collections
    • Επικοινωνία και Δημοσιογραφία (ΕΛΛ) / Communication and New Journalism (in Greek)

    Open University of Cyprus

    PO Box 12794,

    2252, Latsia

    Cyprus

    Tel.: +357 22 411600

    Fax.: +357 22 411601

    • Help
    • Contact Us
    • Open University of Cyprus
    • OUC Library
    • Policies
    • Accessibility and Data Protection

    Find us on:

    • FacebookFacebook
    • EU Flag
    • Republic of Cyprus
    • Structural Funds
    • e University
    • Open University of Cyprus

    The eUniversity Project is co-founded by the European Regional Development Fund and National Funds in the Programmatic Period 2007-2013

     

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsBy Issue numberThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsBy Issue number

    My Account

    Sign inRegister

    Open University of Cyprus

    PO Box 12794,

    2252, Latsia

    Cyprus

    Tel.: +357 22 411600

    Fax.: +357 22 411601

    • Help
    • Contact Us
    • Open University of Cyprus
    • OUC Library
    • Policies
    • Accessibility and Data Protection

    Find us on:

    • FacebookFacebook
    • EU Flag
    • Republic of Cyprus
    • Structural Funds
    • e University
    • Open University of Cyprus

    The eUniversity Project is co-founded by the European Regional Development Fund and National Funds in the Programmatic Period 2007-2013