Η δυναμική της δημοσιογραφίας στον επαναπροσδιορισμό του τουριστικού προϊόντος σε περίοδο κρίσης - Η περίπτωση της Κύπρου
Προβολή/ Άνοιγμα
Ημερομηνία
2016-03-29Συγγραφέας
Ασλανίδου, Αναστασία
Μεταδεδομένα
Εμφάνιση πλήρους εγγραφήςΕπιτομή
Η κρίση του χρηματοπιστωτικού τομέα στην Κύπρο το 2013 και ιδιαίτερα η μνημονιακή λύση του ‘κουρέματος’ των καταθέσεων έχουν επηρεάσει δυσμενώς την εμπιστοσύνη των τουριστών και επενδυτών, καθώς και την εικόνα της Χώρας διεθνώς. Η εξέλιξη αυτή είχε άμεση επίπτωση στην τουριστική βιομηχανία η οποία αποτελεί έναν από τους σημαντικούς πυλώνες της οικονομίας της Κύπρου, με ουσιαστική συμβολή στον καθορισμό του βιοτικού επιπέδου του πληθυσμού του νησιού.
Η δημοσιογραφία και τα ΜΜΕ γενικότερα, ιδιαίτερα στις μέρες μας με τα ραγδαίως εξελισσόμενα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, αποκτούν σταδιακά μια νέα δυναμική στον επιχειρηματικό κόσμο όσον αφορά την εμπορία (marketing) οποιουδήποτε προϊόντος, συμπεριλαμβανομένου και του τουριστικού, και η οποία λαμβάνει μία εντελώς νέα προσέγγιση μέσα σε ένα ανταγωνιστικό παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον.
Η παρούσα εργασία αποσκοπεί στη διερεύνηση της δυνατότητας χρησιμοποίησης της δημοσιογραφίας (παραδοσιακής και νέας) καθώς και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης ως εργαλείο ενίσχυσης των τουριστικών ροών προς τη χώρα, κατά την περίοδο της οικονομικής κρίσης, Γίνεται προσπάθεια εξεύρεσης της κοινής συνισταμένης των χαρακτηριστικών και στοιχείων των δύο πεδίων, της δημοσιογραφίας/επικοινωνίας και της τουριστικής βιομηχανίας, η οποία να οδηγεί στη μεγιστοποίηση της θετικής συμβολής τους προς την κατεύθυνση της απάμβλυνσης των αρνητικών επιπτώσεων της οικονομικής κρίσης. Επιπλέον διερευνάται η τυχόν ανάγκη ανάπτυξης μιας νέας δημοσιογραφικής πρακτικής η οποία θα μπορούσε να αποτελέσει αποτελεσματικό εργαλείο για τη στρατηγική διαχείρισης της κρίσης και την αποκατάσταση της εικόνας της Κύπρου, με βάση τον διάλογο με τον υποψήφιο πελάτη/ τουρίστα τόσο μέσω των παραδοσιακών ΜΜΕ όσο και με τα νέα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Η μελέτη βασίζεται στην ποιοτική έρευνα με τη μέθοδο της εις βάθος ημιδομημένης προσωπικής συνέντευξης με εμπειρογνώμονες στα δύο πεδία, του Τουρισμού και της Δημοσιογραφίας/ Επικοινωνίας. Η χρήση της συγκεκριμένης ερευνητικής μεθόδου διασφαλίζει την άμεση προσέγγιση του θέματος και συγχρόνως διευκολύνει την ανάδυση σχέσεων και συσχετισμών μεταξύ των κοινωνικών δομών και διαδικασιών των δύο πεδίων. Ιδιαίτερη έμφαση αποδίδεται στα ποιοτικά χαρακτηριστικά της σχέσης μεταξύ δημοσιογραφίας/ επικοινωνίας και τουρισμού μέσω της πλαισίωσης της έρευνας με θεωρητική ακαδημαϊκή προσέγγιση τόσο του κοινωνιολογικού φαινομένου του τουρισμού, όσο και της καθ’ εαυτό ερευνητικής προσπάθειας.