Τα υφολογικά στοιχεία ως μέσο δόμησης νοήματος στα λογοτεχνικά κείμενα της Γ' Λυκείου. Μια μελέτη περίπτωσης στο κυπριακό συγκείμενο
Abstract
Η παρούσα μεταπτυχιακή διατριβή έχει ως βασικό άξονα το μάθημα της Λογοτεχνίας όπως διδάσκεται στην Γ΄ Λυκείου στο κυπριακό εκπαιδευτικό σύστημα. Το ενδιαφέρον επικεντρώνεται στον ρόλο που μπορούν να διαδραματίσουν τα υφολογικά στοιχεία στη δόμηση του νοήματος σ΄ ένα λογοτεχνικό κείμενο. Η διατριβή χωρίζεται σε δύο μέρη:
Στο Α΄ μέρος δίνεται το θεωρητικό πλαίσιο και γίνεται μια συνοπτική παρουσίαση των σύγχρονων θεωριών της Λογοτεχνίας, της Σημειωτικής και της Υφολογίας που είναι δυνατόν να αξιοποιηθούν στη διδακτική πράξη.
Το Β΄ μέρος περιλαμβάνει γενικές πληροφορίες για το μάθημα της Λογοτεχνίας της Γ΄ Λυκείου στο υφιστάμενο κυπριακό εκπαιδευτικό σύστημα. Κατόπιν, περιγράφεται η έρευνα που διεξήχθη με τη μορφή ερωτηματολογίων και διερευνήθηκαν οι απόψεις των μάχιμων εκπαιδευτικών που διδάσκουν ή έχουν διδάξει στο πρόσφατο παρελθόν το μάθημα της λογοτεχνίας σε δημόσια σχολεία της Μέσης Εκπαίδευσης της Κύπρου. Συγκεκριμένα ζητήθηκε η άποψή τους σχετικά με τα υφολογικά στοιχεία αλλά και τις πρακτικές που εφαρμόζουν στη διδασκαλία τους.
Στη συνέχεια αξιολογούνται κριτικά οι υφιστάμενες προτάσεις διδασκαλίας που προτείνονται από το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού και ακολούθως προτείνονται διδακτικές προτάσεις στη βάση των σύγχρονων θεωριών της Λογοτεχνίας.
Συμπερασματικά η παρούσα μεταπτυχιακή διατριβή επιχειρεί να τονίσει την αναγκαιότητα καθιέρωσης, στο Αναλυτικό Πρόγραμμα και στο μάθημα της Λογοτεχνίας γενικότερα (της Γ΄ Λυκείου ειδικότερα), διδακτικής περιόδου διδασκαλίας των υφολογικών στοιχείων.