Ανάλυση συστημάτων μεταφοράς φυσικού αερίου: Η γεωστρατηγική θέση της Ελλάδας
Abstract
Η παρούσα μεταπτυχιακή διατριβή παρουσιάζει τη γεωστρατηγική θέση της Ελλάδας στον παγκόσμιο ενεργειακό χάρτη του φυσικού αερίου. Αφενός, η Ελλάδα φαίνεται να διαθέτει ανεκμετάλλευτα αποθέματα φυσικού αερίου, αφετέρου της προσδίδει σημαντικά πλεονεκτήματα, η θέση της ανάμεσα στις κύριες προμηθεύτριες χώρες της Μέσης Ανατολής και της Ευρασίας. Στην ουσία, αποτελεί το ενεργειακό σταυροδρόμι στη συνεχόμενη αν και μειωμένη ζήτηση τελευταία, της ευρωπαϊκής αγοράς του φυσικού αερίου.
Ως εκ τούτου, ο κύριος στόχος της, είναι η ανάδειξη της σπουδαιότητας του φυσικού αερίου και οχι μόνο ως ενός φυσικού πόρου αλλά και ως μέσου έντονης διεκδίκησης και παρέμβασης στην παγκόσμια ενεργριακή πραγματικότητα. Αυτός επιτυγχάνεται, αποτυπώνοντας την υφιστάμενη κατάσταση στον τομέα της διακίνησης του φυσικού αερίου εντός ορίων της ελληνικής επικράτειας, παρουσιάζοντας τον Αδριατικό αγωγό φυσικού αερίου που πρόκειται να κατασκευαστεί μετά τη σύναψη της σύμβασης συνεργασίας της Ελλάδας με το Αζερμπαϊτζάν. Αποσαφηνίζει θέματα γύρω απο τα τεχνικά χαρακτηριστικά του φυσικού αερίου απο την εξόρυξη, επεξεργασία και διάθεση του στο ευρύ κοινό. Τα θέματα αυτά ελέγχονται και επιβεβαιώνονται με το συνδυασμό βιβλιογραφικής ανασκόπηςησ με ποσοτική έρευνα. Ποσοτική έρευνα με διανομή ενός ερωτηματολογίου, σε 400 κατοίκους της περιοχής της Δυτικής Μακεδονίας (Κοζάνη, Πτολεμαϊδα, Αμύνταιομ Φλώριδα, Νεστόριο, Καστοριά). Η έρευνα πραγματοποιήθηκε τον Ιανουάριο του 2015. Η επεξεργασία των απαντήσεων υλοποιήθηκε με τη χρήση των στατιστικών μεθόδων: της περιγραφικής στατιστικής, τον έλεγχο υποθέσεων με μη-παραμέτρική δοκιμή συσχέτισης μεταβλητών, t0test μεταξύ ανεξάρτητων ομάδων, τον έλεγχο Χ2 και την παραγοντική ανάλυση κύριων συνιστώσων (principal component analysis). Συμπερασματικά, σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, οι κάτοικοι της περιοχής έδειξαν να είναι ανήμεροι στο σύνολο των ερωτήσεων που αφορούν το φυσικό αέριο, όπως τα τεχνικά και τα οικονομικά χαρακτηριστικά του, τους παράγοντες που διαμορφώνουν τις διαδρομές των αγωγών αλλά και τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις που έχουν. Η έρευνα έδειξε οτι οι πολίτες ενδιαφέρονται να έχουν ενεργό ρόλο σε αποφάσεις κατασκευής τέτοιας κλίμακας έργων.