Ο ρόλος της διαφήμισης τροφίμων στην διαμόρφωση της αγοραστικής συμπεριφοράς στο μαθητικό-νεανικό κοινό
Abstract
Αντικείμενο της παρούσας εργασίας είναι η εξέταση της διαφήμισης τόσο μέσα απο την προσέγγιση που της προσδίδει το μάρκετινγ όσο και βέποντας την μέσα απο μια κοινωνική θεώρηση, ως ένα σημαντικό παράγοντα επιρροής στις αγοραστικές συνήθειες των καταναλωτών και πιο ειδικά ως επίδραση στον καθορισμό των προτιμήσεων των παιδιών. Συγκεκριμένα η πρωτογενής έρευνα της εργασίας έχει σκοπό να μελετήσει απο θεωρητική σκοπιά κατά κύριο λόγο τη διαφήμιση, εξετάζοντας τον τρόπο με τον οποίο γίνεται αντιληπτή απο τον καταναλωτή, τις στρατηγικές και τους παράγοντες επιστυχίας της σε συνέργια με άλλες επιστημονικές απόψεις, τα υποδείγματα ιεραρχικής κλιμάκωσης και την αξιολόγηση τους, την καταγραφή κάποιων στοιχείων κοινωνικής κριτικής που ασκείται στη διαφήμιση και τα είδη της διαφήμισης, με ιδιαλιτερη έμφαση στην τηλεοπτική διαφήμιση. Στη συνέχεια εξετάζοντας απο βιβλιογραφική σκοπιά οι σχέσεις της τηλεόρασης και παιδιών-τηλεθεατών, προσεγγίζοντας τους ρόλους και τις επιδράσεις που αναπτύσσονται μεταξύ τηλεόρασης και ανηλίκων. Θεωρώντας της τηλεόραση ως μέσο που επηρεάζει, μέσω διαφημιστικών προγραμμάτων, τα παιδιά καταγράφονται οι απόψεις μελετητών και εμπειρικών ερευνητών, ιδιαίτερα για τον αντίκτυπο της παιδικής τηλεοπτικής διαφήμισης προϊόντων διατροφής και ειδικά των snacks στα παιδιά, δεδομένου του γεγονότος ότι η κατανάλωση τους παρουσιάζει αμφισβητούμενη διατροφική αξία. Ενδιαφέρον παρουσιάζει και η άντληση συμπερασμάτων σχετικά με τη διατροφική στάση των παιδιών, η οποία πιθανόν επηρεάζεται και απο ανάλογες διαφημίσεις που προέρχονται κυρίως απο την τηλεόραση. Χρήσιμη κρίθηκε και η αναφορά των βασικότερων στοιχείων της σχετικής νομοθεσίας. Η αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας της διαφήμισης εξετάζεται κάτω απο το πρίσμα του εμπορικού αλλά και κοινωνικού και ηθικού της αντικτύπου. Δίνονται συμπεράσματα και προτάσεις σχετικά με το πως πρέπει να συμπεριφέρονται οι γονείς στα παιδιά όσον αφορά την ενημέρωση τους για τη διαφήμιση και τις διατροφικές τους συνήθειες με σκοπο η επιρροή αυτή να είναι θετική και όχι αρνητική.