Διερεύνηση των λόγων συμμετοχής των εργαζομένων νοσηλευτών & νοσηλευτριών Γενικού Νοσοκομείου σε προγράμματα συνεχιζόμενης εκπαίδευσης και κατάρτισης
Abstract
Εισαγωγή: Η Νοσηλευτική ως μία συνεχώς εξελισσόμενη επιστήμη χαρακτηρίζεται από ραγδαίες τεχνολογικές και επιστημονικές εξελίξεις, καθώς και νέα δεδομένα τόσο σε θεωρητικό όσο και σε πρακτικό επίπεδο. Στο πλαίσιο αυτό η συνεχιζόμενη επαγγελματική εκπαίδευση αποτελεί αναγκαία διαδικασία για την διασφάλιση και βελτίωση της παρεχόμενης νοσηλευτικής φροντίδας.
Τα κίνητρα, τα προσωπικά και τα επαγγελματικά χαρακτηριστικά των Νοσηλευτών διαδραματίζουν σπουδαίο ρόλο στην αύξηση της συμμετοχής τους σε προγράμματα Συνεχιζόμενης Εκπαίδευσης.
Σκοπός: Σκοπός της παρούσας μελέτης ήταν η διερεύνηση των λόγων συμμετοχής των εργαζόμενων νοσηλευτών και νοσηλευτριών ενός Ελληνικού Γενικού Νοσοκομείου σε προγράμματα Συνεχιζόμενης εκπαίδευσης και κατάρτισης σε σχέση με τα δημογραφικά και επαγγελματικά χαρακτηριστικά τους καθώς και με τις απόψεις τους για τη Συνεχιζόμενη Εκπαίδευση.
Μέθοδος: Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από 1/4/2014 έως και 25/5/2014 σε 102 νοσηλευτές που εργαζόταν σε Περιφερειακό Νοσοκομείο. Για τη συλλογή των δεδομένων χρησιμοποιήθηκε σταθμισμένο ερωτηματολόγιο δημογραφικών στοιχείων και η κλίμακα διερεύνησης των λόγων συμμετοχής (Participation Reason’s Scale, PRS) στη συνεχιζόμενη εκπαίδευση. Για τη στατιστική ανάλυση χρησιμοποιήθηκε το στατιστικό πακέτο SPSS (Stastical Package for Social Sciences) v.17.0.0
Αποτελέσματα: Από το σύνολο των ερωτηθέντων το 16% ήταν άνδρες και το 84% ήταν γυναίκες με το μεγαλύτερο ποσοστό (49%) να ανήκει στην ηλικιακή κατηγορία των 40-49 ετών. Το 58% των νοσηλευτών είχε σπουδές εξειδίκευσης μετά το τέλος της βασικής τους εκπαίδευσης και επίσης το 84% από το δείγμα μας, δηλαδή οι περισσότεροι νοσηλευτές, έχουν θετική άποψη για τη Συνεχιζόμενη Εκπαίδευση.
Επίσης ο βαθμός επάρκειας των γνώσεων για παροχή ποιοτικής φροντίδας συσχετίζεται θετικά ή αρνητικά με την ηλικία των νοσηλευτών σε στατιστικά σημαντικό επίπεδο (p=0,019). Η συμμετοχή σε προγράμματα Συνεχιζόμενης Εκπαίδευσης και Επιμόρφωσης άλλοτε συσχετίζεται θετικά και άλλοτε αρνητικά με την ηλικία και την προϋπηρεσία των νοσηλευτών σε στατιστικά σημαντικό επίπεδο p=0.038 και p=0.015 αντίστοιχα.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της κλίμακας διερεύνησης των λόγων συμμετοχής (PRS) των νοσηλευτών σε προγράμματα εκπαίδευσης ο σημαντικότερος λόγος συμμετοχής που επηρέασε ήταν «η ενημέρωση για τις νέες εξελίξεις στη Νοσηλευτική» με μέσο όρο 6,2 και ο λιγότερο σημαντικός με μέσο όρο απαντήσεων 4 ήταν «για να προκαλούμαι με τις σκέψεις των συναδέλφων μου».
Συμπεράσματα: Η σπουδαιότητα της Συνεχιζόμενης Νοσηλευτικής εκπαίδευσης και τα οφέλη που επιφέρει στους νοσηλευτές, στους ασθενείς και στον ευρύτερο τομέα υγείας είναι δεδομένα. Η διερεύνηση των πραγματικών λόγων και κινήτρων που ωθούν τους νοσηλευτές να συμμετάσχουν σε εκπαιδευτικές δραστηριότητες, σε συνδυασμό με την προσωπικότητα τους ,τις αντιλήψεις τους και τις πεποιθήσεις τους σχετικά με τη Δια βίου εκπαίδευση θα οδηγήσει στον ορθολογικό σχεδιασμό κατάλληλων και αποτελεσματικών προγραμμάτων εκπαίδευσης για τη βελτιστοποίηση της επαγγελματικής ανάπτυξης των νοσηλευτών και την καλύτερη διαχείριση των περιορισμένων διατιθέμενων οικονομικών πόρων.