dc.contributor.advisor | Ευριπίδου, Δημήτρης | |
dc.contributor.author | Γκουντούρα, Λαμπρινή | |
dc.contributor.other | Gkountoura, Lambrini | |
dc.coverage.spatial | Κύπρος | el_GR |
dc.date.accessioned | 2015-09-07 | |
dc.date.accessioned | 2015-09-14T07:25:18Z | |
dc.date.available | 2015-09-14T07:25:18Z | |
dc.date.copyright | 2015-05 | |
dc.date.issued | 2015-09-14 | |
dc.identifier.other | ΕΓΛ/2015/00017 | el_GR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11128/2145 | |
dc.description | Περιέχει βιβλιογραφικές παραπομπές. | el_GR |
dc.description.abstract | Η παρούσα μεταπτυχιακή διατριβή μελέτησε το πώς παρουσιάζονται τα δύο φύλα μέσα από τη γλώσσα και τις δομές της στη νέα Γραμματική της Ε’ και ΣΤ’ Δημοτικού. Σε επίπεδο Μορφολογίας, Σύνταξης και Σημασιολογίας βρέθηκε ότι υπάρχει ανισότιμη προβολή των φύλων μέσω της γλώσσας και συγκεκριμένα παρατηρήθηκε ότι ο γλωσσικός σεξισμός είναι υπαρκτός και εμφανίζεται στις κατηγορίες ανάλυσης που εξετάστηκαν (υποκείμενα ρηματικών φράσεων θηλυκού και αρσενικού γένους, αντικείμενα αρσενικού και θηλυκού γένους, επιθετικοί προσδιορισμοί γυναικών και ανδρών, επώνυμοι - ανώνυμοι - διάσημοι χαρακτήρες, επαγγελματικοί όροι/τίτλοι ανδρών και γυναικών, πρόταξη αρσενικού ή θηλυκού, ταύτιση των λέξεων «παιδί» και «άνθρωπος» με άτομα αρσενικού γένους, γενικευτική χρήση αρσενικού γένους). Το γλωσσικό περιεχόμενο της Γραμματικής δεν είναι σύμφωνο με τις διακηρύξεις για την ισότητα των φύλων των ΔΕΠΠΣ και ΑΠΣ, και δε συμφωνεί με τις προδιαγραφές των διδακτικών βιβλίων του Υ.ΠΑΙ.Θ. και του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου καθώς δεν προωθεί την ισότιμη προβολή των φύλων παρά το γεγονός ότι είναι το τελευταίο εισαχθέν βιβλίο (2011) στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση και όφειλε να διέπεται από το πνεύμα της ισότητας των φύλων.
Η μεθοδολογία που επιλέχθηκε ήταν η Ποιοτική Ανάλυση Περιεχομένου (ΠΑΠ) σε συνδυασμό με την Κριτική Ανάλυση Λόγου (ΚΑΛ) κατά το πρότυπο του Norman Fairclough. Σκοπός του μεθοδολογικού εργαλείου ήταν να συνδυάσει τα πλεονεκτήματα των ποιοτικών και ποσοτικών μεθοδολογικών προσεγγίσεων, καθώς η ΠΑΠ προσφέρει συγκρίσιμα και αξιοποιήσιμα αποτελέσματα ενώ η ΚΑΛ βοηθά στην ερμηνεία τους δίνοντας κοινωνικές προεκτάσεις.
Το πρώτο κεφάλαιο εισάγει το θεωρητικό υπόβαθρο της μεταπτυχιακής διατριβής αποκαλύπτοντας τη σχέση γλώσσας και φύλου, ερμηνεύοντας το γλωσσικό σεξισμό και αποσαφηνίζοντας την επίδραση του γλωσσικού σεξισμού στο μαθητικό πληθυσμό μέσα από τα σχολικά εγχειρίδια. Το δεύτερο κεφάλαιο αναλύει τη μεθοδολογία της έρευνας, τις συνθήκες διαμόρφωσης και επιλογής του σχολικού εγχειριδίου της Γραμματικής θέτοντας τα ερευνητικά ερωτήματα. Το τρίτο και τελευταίο κεφάλαιο παρουσιάζει και αναλύει τα αποτελέσματα της έρευνας συγκρίνοντας αντίστοιχες κατηγορίες ανάλυσης άλλων ερευνών. | el_GR |
dc.format.extent | vii, 54 σ. 30 εκ. | el_GR |
dc.language | gr | el_GR |
dc.language.iso | gr | el_GR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/closedAccess | el_GR |
dc.subject | Κριτική Ανάλυση Λόγου | el_GR |
dc.subject | Critical Discource Analysis | el_GR |
dc.title | Το φύλο μέσα απο τις δομές της γλώσσας. Μια γλωσσολογική προσέγγιση της νέας Γραμματικής Ε' και Στ' Δημοτικού | el_GR |
dc.type | Μεταπτυχιακή Διατριβή | el_GR |
dc.description.translatedabstract | This M.A. dissertation focuses on how the gender appears through the language and its structure in the grammar book of the 5th and 6th grade of (Greek) primary school. The findings show an unequal presentation of the gender in morphology, syntax and semantic level. More specifically, it is observed that sexist language exists in the categories of the analysis that have been selected (female and male subjects, male and female objects, adjectives for men and women, named-anonymous and famous characters, women’ and men’s professions, men’ or women’s firstness, generic use of “man” and “child”, generic use of male). The language that is used in the grammar book does not appeal with the declarations of gender equality according to the Greek curriculum due to the unequal presentation of the genders, in spite of the fact that the grammar book under discussion is the last introduced textbook in primary education (2011) and was expected to provide the spirit of gender equality.
The methodology centres upon the Qualitative Content Analysis (QCA) and the Critical Discourse Analysis (CDA) of Norman Fairclough. These methodological tools tried to combine the advantages of both two methods given that QCA can provide comparable and exploitable results, while CDA helps with the interpretation of the results showing social implications.
The first chapter introduces the theoretical basis of this M.A. dissertation revealing the relation between language and gender, interpreting the language sexism and showing the effects of textbooks sexist language to the student population. The second chapter analyses the methodology, the conditions of the production and the selection of the textbook posing the research questions. The third and last chapter presents and analyses the results combining similar analysis categories of other surveys. | el_GR |
dc.format.type | pdf | el_GR |