Συγχωνεύσεις τραπεζών στην Κύπρο και η σωστή αντιμετώπιση του επηρεαζόμενου Ανθρώπινου Δυναμικού
Abstract
Σήμερα οι επιχειρήσεις και ειδικότερα οι τράπεζες έχουν να αντιμετωπίσουν μια σειρά πολυσύνθετων ζητημάτων, δεδομένου της παγκοσμιοποίησης, των δημογραφικών μετατοπίσεων, της οικονομικής αστάθειας και των τρέχον ανταγωνισμό όπου δημιουργούν ένα σύνολο αλλαγών, προκλήσεων και ευκαιριών. Εν όψη της οικονομικής κρίσης και της οικονομικής αστάθειας που επικρατεί , οι επιχειρήσεις προσπαθούν να επιβιώσουν μέσα από συγχωνεύσεις και εξαγορές. Οι συγχωνεύσεις και εξαγορές γίνονται συνήθως με γνώμονα τα οικονομικά συμφέρονται, την επέκταση κεφαλαίων και γενικότερα την επιβίωση της επιχείρησης στο ανταγωνιστικό περιβάλλον. Οι διοικούντες ξεχνούν ένα πολύ σημαντικό παράγοντα, τον ανθρώπινο παράγοντα , ο ανθρώπινος παράγοντας και συγκεκριμένα η διαχείρισή του, καθίσταται ολοένα και πιο σημαντικός στην επίτευξη των αποτελεσμάτων μιας επιχείρησης, το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα κατακτιέται, όταν μια επιχείρηση συνδυάζει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τους παραγωγικούς της πόρους με την οργανωτική της κουλτούρα, τις αξίες δηλαδή που κυριαρχούν, μέσα από το ανθρώπινο δυναμικό που τις υλοποιεί. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να παραμελείται ο ανθρώπινος παράγοντας , ειδικότερα μέσα σε μια συγχώνευση η εξαγορά όπου είναι συνώνυμα της αλλαγής.
Με αφορμή τις τελευταίες οικονομικές εξελίξεις στην χώρα μας, των πρόσφατων συγχωνεύσεων που έγιναν στον συνεργατισμό και την εξυγίανσης μιας από της μεγαλύτερες τράπεζες της χώρας στην εργασία αυτή παρουσιάζεται η ιστορική ανάδρομη των κυπριακών τραπεζών, η ανάπτυξη του τραπεζικού συστήματος στην Κύπρο , το πώς επιβίωσε μετά την εισβολή του 1974 το τραπεζικό σύστημα , την δομή του και τα κύρια χαρακτηριστικά που είχε από την οθωμανική εποχή μέχρι σήμερα. Στην συνέχεια γίνεται μια αναφορά στις συγχωνεύσειςς και εξαγορές, μαθαίνουμε την έννοια ,τα είδη , τα κίνητρα τους. Επίσης τακτικές επιτυχίας και αποτυχίας τους , όπως και πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα τους. Όπως προ ανάφερα ο ανθρώπινος παράγοντας είναι πολύ σημαντικός για να είναι επιτυχής μιας συνένωση δυο εταιρειών και ειδικότερα σε επιχειρήσεις όπως οι τράπεζες , που έχουν να αντιμετωπίσουν πελάτες. Ευχαριστημένο προσωπικό στις επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών, σημαίνει και ευχαριστημένος πελάτης. Αναλύονται, η επιχειρησιακή ολοκλήρωση σε σχέση με την Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού, οι επιπτώσεις των συγχωνεύσεων στην απασχόληση και στις εργασιακές σχέσεις και τα συναισθήματα των εργαζομένων στα διάφορα σταδία μιας συγχώνευσης ή εξαγοράς. Στην συνέχεια βλέπουμε πόσο σημαντική είναι η επικοινωνία με το προσωπικό , τρόπους επικοινωνίας , την εμπιστοσύνη που πρέπει να έχουν οι εργαζόμενοι προς την διοίκηση της επιχείρησης , τον ρυθμό και χρονική διάρκεια της συγχώνευσης ή εξαγοράς και πως η ηγεσία και Διεύθυνση Ανθρωπινού Δυναμικού πρέπει να αντιμετωπίζει το προσωπικό. Τέλος στο πρακτικό κομμάτι της εργασίας αυτής θα γίνει εμπειρική ερευνά μέσο ερωτηματολόγιων σε υπάλληλους του συνεργατισμού που βιώσαν μια συγχώνευση με στόχο να δούμε κατά πόσο οι εργαζόμενοι είχαν πληροφόρηση σχετικά με την συνένωση , τις αντιδράσεις των εργαζομένων, το κλίμα που επικρατούσε, εάν υπήρχε ομαδικό πνεύμα συνεργασίας και τις συνέπειες που είχε η συνένωση αυτή στους εργαζόμενους. Επιπλέον εάν η διοίκηση και η υπηρεσία Ανθρωπινού Δυναμικού χειρίστηκαν αποτελεσματικά την όλη διαδικασία.