Διοίκηση ανθρωπίνων πόρων: Έρευνα στις τεχνικές διαχείρισης αλλαγών των ελληνικών τραπεζών
Abstract
Κεντρικός άξονας της παρούσας διπλωματικής διατριβής είναι η διαχείριση (ή διοίκηση) των αλλαγών (change management). Η διαχείριση αλλαγών θα μπορούσε να οριστεί ως η διαδικασία εναρμόνισης των εργαζομένων και της γενικότερης κουλτούρας της επιχείρησης με τη δομή και τις απαιτήσεις μιας νέας στρατηγικής, με νέα συστήματα διοίκησης και τις σχετικές διαδικασίες. Συνεπώς, αναδύεται η έννοια της οργανωσιακής αλλαγής ως η σχεδιασμένη ή μη σχεδιασμένη αντίδραση ενός οργανισμού στα ερεθίσματα που δέχεται από το εσωτερικό και το εξωτερικό του περιβάλλον. Κατά τη βιβλιογραφική ανασκόπηση εντοπίστηκε πληθώρα θεωρητικών υποδειγμάτων σχετικών με τη διαχείριση αλλαγών και δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση σε αυτά που εστιάζουν στην αντίσταση των ανθρώπων στην αλλαγή. Βασικό συμπέρασμα είναι ότι ο ανθρώπινος παράγοντας παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στην επιτυχή υλοποίηση αλλαγών καθότι κάθε οργανωσιακή αλλαγή έχει άμεσο αντίκτυπο στους εργαζομένους, στις σχέσεις αυτών με τη διοίκηση και γενικότερα στην οργανωτική δομή της επιχείρησης. Το εμπειρικό μέρος της έρευνας περιλαμβάνει πρωτογενή και ποιοτική έρευνα σε στελέχη της Alpha Bank, με απώτερο σκοπό να εντοπιστούν οι ειδικότερες τεχνικές διαχείρισης αλλαγών που χρησιμοποιούνται στον εγχώριο τραπεζικό κλάδο καθώς και να επισημανθούν οι περιοχές στις οποίες υπολείπεται η συγκεκριμένη τράπεζα σε σχέση με όσα προτείνονται στη θεωρία. Το βασικό συμπέρασμα που προέκυψε από την έρευνα είναι ότι σε περίοδο οικονομικής κρίσης και αστάθειας η διαχείριση αλλαγών είναι ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο στα χέρια της διοίκησης μιας τράπεζας. Οι βασικότερες αλλαγές που συμβαίνουν στον τραπεζικό τομέα αφορούν στις επιχειρηματικές διεργασίες, στην κουλτούρα, ή ακόμη και στη διάρθρωση του τραπεζικού ομίλου (βλέπε συγχωνεύσεις και εξαγορές). Οι αλλαγές αυτές φαίνεται να μπορούν να συντελεστούν ευκολότερα και αποτελεσματικότερα σε μεγαλύτερου μεγέθους επιχειρήσεις, όπως είναι οι τράπεζες. Τέλος, η αποτελεσματικότητα της αλλαγής εξαρτάται από την κουλτούρα του οργανισμού, την αποτελεσματικότητα διοίκησης των ανώτερων στελεχών και τελικά από την ικανότητα αυτών να εμπνεύσουν με το όραμά τους το προσωπικό να αναλάβει δράσεις αλλαγής και καινοτομίας. Επίσης, θετικό σημείο στην εξεταζόμενη τράπεζα είναι ότι το προσωπικό της βλέπει θετικά τις αλλαγές και τις υποστηρίζει με απώτερο σκοπό να εξασφαλίσει ένα βιώσιμο εργασιακό μέλλον.