Show simple item record

dc.contributor.advisorΚαραβία, Παναγιώτα
dc.contributor.authorΔουγαλή, Όλγα
dc.contributor.otherDougali, Olga
dc.coverage.spatialΚύπροςel_GR
dc.date.accessioned2015-08-21
dc.date.accessioned2015-08-24T06:04:49Z
dc.date.available2015-08-24T06:04:49Z
dc.date.copyright2015-05
dc.date.issued2015-08-24
dc.identifier.otherΕΓΛ/2015/00027el_GR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11128/2038
dc.descriptionΠεριέχει βιβλιογραφικές παραπομπές.el_GR
dc.description.abstractΑξιοποιώντας κατά κύριο λόγο τη φεμινιστική λογοτεχνική κριτική, τη θεωρία της επιτελεστικότητας της έμφυλης ταυτότητας, όπως ορίστηκε από τη Judith Butler, σε συνδυασμό με τη θεωρητική σκέψη του Foucault σχετικά με τη σχέση υποκειμένου και δυνάμεων εξουσίας, στην παρούσα μεταπτυχιακή διατριβή εξετάζονται οι τρόποι με τους οποίους κατασκευάζονται και επιτελούνται οι όψεις θηλυκότητας μέσα σε πειθαρχικά συστήματα σχέσεων εξουσίας. Τα συστήματα αυτά επηρεάζουν τη δράση των γυναικών με στόχο την υποταγή και την πειθαρχία του σώματος τους καθώς και τη διαμόρφωση της ατομικότητας και των αποφάσεών τους. Σκοπός της διατριβής είναι η επανεξέταση πολιτισμικών σημασιοδοτήσεων που υπονομεύουν ή ενσωματώνουν κανονιστικά πρότυπα ή στερεότυπα περί ιεραρχίας, ρόλων και δράσης των φύλων. Σε αυτό το πλαίσιο, επιχειρείται η αποτύπωση των όψεων θηλυκότητας που εκφράζουν η Αναστασία στο Διπλό Βιβλίο του Δημήτρη Χατζή και η Μπέμπα Ταντή στη Βιοτεχνία Υαλικών του Μένη Κουμανταρέα ενώ αναπαριστώνται σε δύο διαφορετικούς πολιτισμικούς χώρους, στην παραδοσιακή επαρχία της μετεμφυλιακής Ελλάδας η πρώτη και στο αστικό περιβάλλον της Αθήνας στην περίοδο της δικτατορίας η δεύτερη, σε διαδικασίες κοινωνικοποίησής τους -ως έμφυλα υποκείμενα- στην οικογένεια, στην εργασία και στους κρατικούς θεσμούς, σε συνάρτηση με τη βιωμένη εμπειρία της σεξουαλικότητάς τους. Παρ’ όλες τις εμφανείς διαφορές που μέσα από ένα φάσμα κοινωνικών πρακτικών και φαινομένων, όπως τα έμφυλα σύμβολα ή το συμβολικό κεφάλαιο, αποκαλύπτουν πολιτισμικές πεποιθήσεις και συνήθειες καθοριστικές για τον τρόπο επιτέλεσης της έμφυλης ταυτότητας των υποκειμένων, η Αναστασία και η Μπέμπα φαίνεται να απολαμβάνουν, με το δικό τους τρόπο η καθεμία, μια ιδιαίτερη ελευθερία που αντιτίθεται στο κανονιστικό πατριαρχικό και συζυγικό πρότυπο αντίστοιχα. Ωστόσο, οι δυνάμεις εξουσίας που ελέγχουν και κανονικοποιούν το σώμα τους, οδηγούν και τις δύο, τελικά, στην απώλεια της ελευθερίας τους που μεταφράζεται ως και απώλεια της ευτυχίας.el_GR
dc.format.extentvi, 73 σ. 30 εκ.el_GR
dc.languagegrel_GR
dc.language.isogrel_GR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/closedAccessel_GR
dc.subjectΦεμινιστική Λογοτεχνική Κριτικήel_GR
dc.subjectFeminist Criticismel_GR
dc.titleΌψεις θηλυκότητας και σχέσεις εξουσίας στο Διπλό Βιβλίο του Δημήτρη Χατζή και στη Βιοτεχνία Υαλικών του Μένη Κουμανταρέαel_GR
dc.typeΜεταπτυχιακή Διατριβήel_GR
dc.description.translatedabstractExploiting mainly the feminist criticism, Judith Butler’s theory on performativity of gender identity, combined with Foucault’s theoretical views on the ‘subject’ in relation to authority powers the present postgraduate dissertation examines how feminine sides are constructed and performed inside the power disciplinary systems. These systems affect the way women act aiming to the submission and the discipline of their bodies as well as the formation of their individuality and decisions. The aim of the dissertation is to rethink cultural meanings undermining or incorporating regulatory models or stereotypes regarding gender hierarchy, roles and actions. In this frame, the dissertation aims to depict Anastasia’s and Beba Tanti’s aspects of femininity in the novels Diplo Vivlio by Dimitris Chatzis and Viotechnia Ialikon by Menis Koumandareas respectively set in two different cultural places; namely, the traditional countryside of the post-civil war Greece and the urban environment of Athens during the dictatorship. Constructed through socialization procedures −as gender subjects− in the family, the workplace as well as state institutions, their femininity is examined in relation to the living experience of their sexuality. Despite the obvious differences revealing cultural beliefs and habits which determine the performativity of subject’s gender identity in a range of social practices and phenomena, such as gender symbols or the symbolic capital, Anastasia and Beba seem to enjoy, each one of them in her own way, a special sense of freedom opposite to the regulatory patriarchic and spouse model respectively. Nevertheless, the authority powers controlling and regulating their bodies lead eventually both of them to the loss of their freedom, almost synonymous to the loss of their happiness.el_GR
dc.format.typepdfel_GR


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record