Η διερεύνηση της καταναλωτικής συμπεριφοράς των Κυπρίων. Η περίπτωση σε τρόφιμα και είδη ένδυσης-υπόδησης σε περίοδο οικονομικής κρίσης
Abstract
Η παρούσα διπλωματική εργασία διερευνά την καταναλωτική συμπεριφορά στην Κύπρο κατά την περίοδο Δεκέμβριο 2014 – Ιανουάριο 2015 και σκοπεύει να δείξει αν όντως έχει αλλάξει, την περίοδο της οικονομικής κρίσης.
Τα αποτελέσματα της παρούσας διατριβής δείχνουν ότι η οικονομική κρίση καταδεικνύεται να επηρεάζει την ζωή των κυπρίων καταναλωτών και να αλλάζει το μοντέλο του καταναλωτή καθώς και την συμπεριφορά του. Στόχος είναι να προσδιοριστούν οι παράγοντες και τα κίνητρα που επηρεάζουν και μεταβάλλουν την συμπεριφορά του καταναλωτή. Επίσης, η διατριβή αυτή στοχεύει να δείξει αν η διαφήμιση συμβάλλει στην συμπεριφορά του κύπριου καταναλωτή σε τέτοιες περιόδους.
Για τον σκοπό της έρευνας επιλέχτηκε το ερωτηματολόγιο όπου απάντησαν 212 Κύπριοι καταναλωτές, ηλικίας 18-80 ετών. Το ερωτηματολόγιο στηρίχτηκε στην στάση και την συμπεριφορά του κύπριου καταναλωτή σε τρόφιμα και είδη ένδυσης-υπόδησης σε περίοδο οικονομικής ύφεσης.
Μέσα από αυτή την έρευνα προκύπτει ότι ο βασικότερος παράγοντας επηρεασμού της καταναλωτικής συμπεριφοράς του ατόμου αποτελεί το εισόδημα. Η οικονομική κρίση επηρέασε αρνητικά το εισόδημα των περισσότερων νοικοκυριών με αποτέλεσμα να στραφούν σε καινούριες επιλογές για μείωση των δαπανών τους. Άλλαξαν τον τρόπο που ψωνίζουν βάζοντας τις ανάγκες τους σε προτεραιότητα, αναζητούν φθηνότερα προϊόντα, εναλλακτικές επιλογές και αντικαθιστούν τις μάρκες προϊόντων. Επίσης, παρατηρήθηκε, οι κύπριοι καταναλωτές, να καλλιεργούν στον κήπο τους καθημερινής χρήσης αγαθά όπως φρούτα, λαχανικά κ.α.
Εξετάστηκε επίσης και ο παράγοντας ψυχολογία, όπου επηρεάζει την καταναλωτική συμπεριφορά των κύπριων καταναλωτών εξαιτίας της οικονομικής κρίσης. Το άγχος είναι ένας ψυχολογικός παράγοντας όπου επηρεάζει αρνητικά την διάθεση και τις επιλογές των καταναλωτών ιδιαίτερα σε τέτοιες περιόδους. Η γνώμη για αγορά και επιλογή κάποιου αγαθού από το κοινωνικό περίγυρο όπως οικογένεια, φίλοι, συνάδελφοι δείχνει ότι δεν αποτελεί σημαντικός παράγοντας επηρεασμού της καταναλωτικής συμπεριφοράς του ατόμου.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της παρούσας διατριβής, το βασικότερο κίνητρο να πάει ο καταναλωτής για ψώνια αποτελεί η αγορά αγαθών πρώτης ανάγκης και ακολούθως η αγορά για είδη ένδυσης υπόδησης. Για τους Κύπριους καταναλωτές η διαφήμιση δεν επηρεάζει την αγορά ενός προϊόντος ή είδη ένδυσης- υπόδησης αφού γνωρίζουν πολύ καλά να αποφασίζουν και να διαχειρίζονται τα χρήματα τους σε καιρό οικονομικής κρίσης.