Ανάλυση του προφίλ των ανθεκτικών μαθητών με βάση τα δεδομένα του προγράμματος PISA 2012
Abstract
Σκοπός της παρούσας εργασίας συνιστά η διερεύνηση των χαρακτηριστικών που συνθέτουν το προφίλ των ανθεκτικών μαθητών με βάση τα δεδομένα του PISA. Το πρόγραμμα αποτελεί μια εκπαιδευτική έρευνα που πραγματοποιείται στο χώρο της εκπαίδευσης ανά τριετία σε περισσότερες απο 70 χώρες. Στόχος του είναι η συγκριτική καταγραφή, μέσω ερωτηματολογίων δεδομένων σχετικά με τη διαδικασία μάθησης των δεκαπεντάχρονων μαθητών, το υπόβαθρο, τις στάσεις τους και βασικούς παράγοντες που διαμορφώνουν τη μάθηση τους, μέσα και έξω απο το σχολείο, αποσκοπώντας στη μελέτη και αξιολόγηση της πιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης και την ισότητα δτην παροχή των μαθησιακών ευκαιριών. Ειδικότερα, το δείγμα της έρευνας μας αποτέλεσαν οι μαθητές με χαμηλό κοινωνικό, οικονομικό και πολιτισικό υπόβαθρο στη Φιλανδία, την Πορτογαλία και την Κροατία. Η επιλογή των τριών χωρών βασίστηκε τόσο σε παράγοντες που σχετίζονται με το εκπαιδευτικό σύστημα της κάθε χώρας όσο και στη γενικότερη πορεία τους κατά τη συμμετοχή τους στην έρευνα PISA. Το γενικό συμπέρασμα που καταλήγει η ερευνητική μας προσπαθεια έπειτα απο περιγραφική στατιστική ανάλυση των δεδομένων μέσω του προγράμματος SPSS, είναι οτι οι ανθεκτικοι μαθητές αναπτύσσουν συγκεκριμένα χαρακτηριστικά που τους βοηθούν να ξεπεράσουν προβλήματα που μπορεί να αντιμετωπίζουν. Τέλος, α συμπεράσματα αυτά μπορεί να αποτελέσουν την αφετηρία αναπροσαρμογής των εκπαιδευτικών διαδικασιών που ακολουθούνται καθώς όπως φαίνεται οι εκπαιδευτικοί κατέχουν ένα σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη προστατευτικών παραγόντων για τους μαθητες αυτούς. Εξάλλου η εκπαίδευση των παιδιών συνιστά μια παγκόσμια επιταγή και ειδικότερα η διασφάλιση της ακαδημαϊκής επισυτχίας όλων των μαθητών είναι απαραίτητη, ώστε τα άτομα να είναι σε θέση να ανταποκρίνονται τόσο στις αυξανόμενες απαιτήσεις μια δυναμικής παγκόσμιας οικονομίας, όσο και στην προώθηση της δικής τους ευημερίας και της ποιότητας ζωής γενικότερα.