Σχεδιασμός και ανάπτυξη web-based εργαλείου για ημι-αυτοματοποιημένη αξιολόγηση ποιότητας εκπαιδευτικών ιστοτόπων
Abstract
Οι εκπαιδευτικοί ιστότοποι παίζουν σημαντικό ρόλο σε κάθε εκπαιδευτικό σύστημα καθώς είναι ένα εργαλείο εύκολα προσβάσιμο και άμεσο για τους μαθητές, φοιτητές, καθηγητές και πολίτες που χρησιμοποιούν συχνά το Διαδίκτυο. Παρόλο που τα τελευταία χρόνια οι εκπαιδευτικοί ιστότοποι έχουν αυξηθεί, η ποιότητα τους δεν αποτέλεσε αντικείμενο ολοκληρωμένης έρευνας. Στη Διεθνή βιβλιογραφία παρουσιάζονται διαφορετικά κριτήρια αξιολόγησης όπως και πολλές απόψεις σχετικά με την ποιότητα τους. Τα περισσότερα κριτήρια αφορούν το περιεχόμενο, την πλοήγηση, τον σχεδιασμό, την δομή, την εμφάνιση και τα πολυμέσα.
Σκοπός της εργασίας αυτής ήταν η δημιουργία μίας εφαρμογής, βασισμένης στον ιστό για ημι-αυτοματοποιημένη αξιολόγηση της ποιότητας των εκπαιδευτικών ιστοτόπων. Για το σκοπό αυτό, αρχικά μελετήθηκαν υπάρχοντα λογισμικά αξιολόγησης εκπαιδευτικών ιστοτόπων καθώς επίσης οι άξονες και τα κριτήρια αξιολόγησης εκπαιδευτικών ιστοτόπων τα οποία υιοθετούνται στην Ευρώπη αλλά και Διεθνώς. Η εφαρμογή αναπτύχθηκε με χρήση PHP Framework σε συνδυασμό με HTML/CSS. Η εφαρμογή παρέχει τη δυνατότητα δημιουργίας προτύπων (templates) αξιολόγησης για διαφορετικές κατηγορίες εκπαιδευτικών ιστοτόπων στα οποία ο δημιουργός επιλέγει τους άξονες αξιολόγησης, τα κριτήρια? και τη διαβάθμιση τους, τα οποία θα περιλαμβάνει κάθε άξονας, μέρος των οποίων βαθμολογούνται αυτόματα από υπολογιστή και τα υπόλοιπα από άνθρωπο – κριτή.
Η αξιολόγηση της εφαρμογής διεξήχθη από δέκα (10) εκπαιδευτικούς και δέκα (10) ειδικούς ανάπτυξης ιστοτόπων, οι οποίοι έχουν άμεση επαγγελματική εμπειρία με το Διαδίκτυο. Η αξιολόγηση πραγματοποιήθηκε με ερωτηματολόγια και συνεντεύξεις και στις απαντήσεις οι οποίες καταγράφηκαν στην έρευνα, παρουσιάζονται τα θετικά και τα αρνητικά τους σχόλια για την εφαρμογή. Τα αποτελέσματα της αξιολόγησης των συμμετεχόντων έδειξαν ότι η εφαρμογή είναι γρήγορη, εύχρηστη και βοηθά σημαντικά στην ταχύτερη και πιο αντικειμενική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών ιστοτόπων.