Χαρτογραφική απεικόνιση ασαφών γεωγραφικών φαινομένων
Abstract
Στην παρούσα διπλωματική εργασία έγινε μελέτη των μέχρι σήμερα διαθέσιμων τρόπων απεικόνισης ασαφών γεωγραφικών φαινομένων ώστε να εντοπιστεί εάν υπάρχει κενό με στόχο αυτό να καλυφθεί μέσα από προτάσεις για πιο λεπτομερή και ρεαλιστική απεικόνισή τους. Για να καταγραφεί με ποιο τρόπο αντιλαμβάνεται κανείς τη διαφορά μεταξύ σαφούς και ασαφούς απεικόνισης χρησιμοποιήθηκε ως περίπτωση μελέτης το Εθνικό Δασικό Πάρκο Τροόδους, του οποίου τα σαφή και ασαφή όρια αποτυπώθηκαν από 10 άτομα μέσα από μια διαδικασία πειράματος.
Επόμενο στάδιο υπήρξε ο εντοπισμός υπαρχόντων προγραμμάτων και η διερεύνηση των δυνατοτήτων τους στην απεικόνιση ασαφών γεωγραφικών φαινομένων. Διαπιστώθηκε έτσι ο μικρός αριθμός διαθέσιμων λογισμικών, τα οποία επιπλέον έχουν περιορισμένες δυνατότητες παραμετροποίησης για την απεικόνιση ασαφών γεωγραφικών φαινομένων.
Έτσι, δημιουργήθηκαν δύο ομάδες προγραμμάτων. Στην πρώτη ομάδα, υλοποιήθηκαν προγράμματα στα οποία μελετήθηκε ο τρόπος απεικόνισης ασαφών φαινομένων, η εξέλιξη των οποίων μπορεί να υπολογιστεί μαθηματικά. Τα προγράμματα της πρώτης ομάδας είχαν σαν σκοπό την σταδιακή αλλαγή χρώματος μεταξύ δύο χρωμάτων παρουσιάζοντας με αυτόν τον τρόπο την αλλαγή κατάστασης του φαινομένου. Αναπτύχθηκαν στο σύνολο τέσσερα προγράμματα με δίχρωμη απεικόνιση και με χρώμα από τον χρωματικό χώρο RGB για εύκολη μετατροπή του.
Στην δεύτερη ομάδα προγραμμάτων μελετήθηκε η ασάφεια που δημιουργεί η χρονική εναλλαγή δύο χρωμάτων. Στο πείραμα αυτό μελετήθηκε η ανθρώπινη αντίδραση στην χρονική εναλλαγή δύο χρωμάτων από αργές ταχύτητες μέχρι πιο γρήγορες, στις οποίες το ανθρώπινο μάτι δεν μπορεί να αντιληφθεί τα δύο χρώματα αλλά μια μίξη τους. Ουσιαστικά δημιουργήθηκε η απεικόνιση μιας τρίτης δυναμικής κατάστασης μεταξύ των δύο χρωμάτων.
Για την ολοκλήρωση των προγραμμάτων χρησιμοποιήθηκε το ανοικτό λογισμικό / ελεύθερα διανεμημένο Processing για την δημιουργία απεικονίσεων ασαφών χαρτογραφικών φαινομένων. Η γλώσσα προγραμματισμού Processing (σε Javamode) μας έδωσε την
iv
δυνατότητα να ελέγξουμε πλήρως την ασαφή απεικόνιση ενός ασαφούς γεωγραφικού φαινομένου. Ο κώδικας των προγραμμάτων είναι στη διάθεση οποιουδήποτε χρήστη (παρατίθεται στο Κεφάλαιο 3 αλλά και σε διαδικτυακό τόπο για την ευκολότερη ανάκτησή του) για περαιτέρω ανάπτυξη ή ενσωμάτωση σε άλλα προγράμματα ή και μετατροπή του κώδικα.
Με την ολοκλήρωση της εργασίας, επιτεύχθηκε ο σκοπός που τέθηκε εξαρχής για καθορισμό εννοιών όπως ασαφή και σαφή όρια και η δημιουργία και διάθεση κώδικα για την χαρτογραφική απεικόνιση ασαφών γεωγραφικών φαινομένων. Ο κώδικας αυτός καλύπτει ένα σημαντικό κενό που υπήρχε μέχρι πρότινος στην προσπάθεια λεπτομερούς και ρεαλιστικής απεικόνισης ασαφών φαινομένων.