Επιχειρηματικός σχεδιασμός πολύ μικρών οικογενειακών επιχειρήσεων
Abstract
Ο επιχειρηματικός σχεδιασμός των μικρών οικογενειακών επιχειρήσεων είναι
απαραίτητος πριν από την υλοποίηση μιας επιχειρηματικής ιδέας, αλλά και κατά τη
διάρκεια λειτουργίας μιας επιχείρησης θα πρέπει να αναπροσαρμόζεται ανάλογα με τις
ανάγκες της και τις οικονομικές εξελίξεις για να είναι ένα χρήσιμο εργαλείο. Δεν
επηρεάζει μόνο την σημερινή κατάσταση μιας επιχείρησης, αλλά και την μετέπειτα
πορεία τις παρέχονται τη βάση για μια ολοκληρωμένη στρατηγική αξιολογώντας όλες
τις παραμέτρους του εσωτερικού και εξωτερικού περιβάλλοντος. Η παρούσα εργασία
αποτυπώνει την ανάγκη μελετημένης σύνταξης επιχειρηματικού πλάνου, τόσο για την
απόφαση δημιουργίας μιας επιχείρησης, όσο και για τη συνέχειά της. Θα παρουσιαστούν
οι κύριοι στόχοι και οι βασικές αρχές του επιχειρησιακού σχεδιασμού και τα εργαλεία
που χρησιμοποιούνται για στρατηγικό σχεδιασμό, με αναφορά σε εναλλακτικές
προσεγγίσεις.
Ακολούθως, θα αναπτυχθούν οι διαδικασίες εφαρμογής επιχειρηματικού σχεδιασμού
από τις μικρές οικογενειακές επιχειρήσεις. Θα αναφερθούν προβλήματα και λύσεις στη
διαδικασία εφαρμογή και θα εξεταστεί κατά πόσο θα πρέπει ο έλεγχος για τη σωστή
εφαρμογή, να γίνεται εσωτερικά ή από ανεξάρτητο σύμβουλο.
Τέλος, θα παρουσιαστούν τα αποτελέσματα έρευνας που διενεργήθηκε, μέσω
ερωτηματολογίου και προσωπικών συνεντεύξεων, σε ιδιοκτήτες μικρών οικογενειακών
επιχειρήσεων σε διάφορες πόλεις της Κύπρου, σχετικά με τη χρησιμότητα και πρακτική
εφαρμογή επιχειρηματικού σχεδιασμού σε μικρές οικογενειακές επιχειρήσεις στην
Κύπρο. Στην έρευνα ερωτήθηκαν οι ιδιοκτήτες μικρών οικογενειακών επιχειρήσεων
κατά ποσό κρίνουν ότι είναι αναγκαίο ο επιχειρηματικός σχεδιασμός πριν ή και μετά τη
δημιουργία μιας επιχείρησης, αν είναι διατεθειμένοι να καταρτίσουν επιχειρηματικό
σχέδιο και είναι έτοιμοι να πληρώσουν γι’ αυτό. Όταν έχουν προβλήματα ή πρέπει να
πάρουν μια σημαντική απόφαση για νέες επιχειρηματικές δράσεις τα λύνουν εσωτερικά
ή ζητούν βοήθεια από εξειδικευμένο σύμβουλο. Τα ερωτηματολόγια καλύπτουν αρκετές
πτυχές για να κατανοήσουμε σε ποιο επίπεδο βρίσκονται αναφορικά με τον
επιχειρηματικό σχεδιασμό οι κυπριακές επιχειρήσεις σήμερα και πως αντιλαμβάνονται
το θέμα. Τα στοιχεία που συλλέχτηκαν με τα ερωτηματολόγια και τις συνεντεύξεις
αναλύονται και παρουσιάζονται συμπεράσματα, λύσεις και πρακτικές που θα
μπορούσαν οι επιχειρήσεις να χρησιμοποιήσουν με σκοπό να εξασφαλίσουν τη
βιωσιμότητα και την ανταγωνιστικότητα τους.