Show simple item record

dc.contributor.advisorΣπαθάρας, Δήμος
dc.contributor.authorΚυβερνήτου, Ιωάννα
dc.contributor.otherKyvernitou, Ioanna
dc.coverage.spatialΚύπροςel_GR
dc.date.accessioned2014-08-28
dc.date.accessioned2014-09-01T07:34:47Z
dc.date.available2014-09-01T07:34:47Z
dc.date.copyright2014-06
dc.date.issued2014-09-01
dc.identifier.otherΕΓΛ/2014/00006el_GR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11128/1707
dc.descriptionΠεριέχει βιβλιογραφικές παραπομπές.el_GR
dc.description.abstractΣτόχος της παρούσας μεταπτυχιακής διατριβής είναι ο εντοπισμός των χαρακτηριστικών της αρχέτυπης μορφής της Πανδώρας, όπως παρουσιάστηκε στο κοσμολογικό έργο του Ησιόδου και επίσης η διερεύνηση των αντρικών πεποιθήσεων για τη γυναίκα και του ρόλου της στην αναπαραγωγική διαδικασία κατά τον 5ο και 4ο αιώνα π. Χ. Στο δεύτερο μέρος μετατοπίζω την εστίασή μου στην βιολογία για τη συμπλήρωση της εικόνας της γυναικείας φύσης και του ρόλου της γυναίκας στην αναπαραγωγή. Ειδικότερα εξετάζω το corpus των ιπποκρατικών κειμένων και το Περὶ ζῴων γενέσεως του Αριστοτέλη. Από την έρευνά μου προκύπτει ότι η γυναίκα σκιαγραφείται ως ένα δευτερεύον κατασκεύασμα και ως μία αναγκαιότητα για τον άντρα, για τη διαιώνιση του ανθρώπινου είδους και της πόλης-κράτους. Ο απόηχος του μύθου της Πανδώρας στην κλασική αθηναϊκή κοινωνία συνδέει την Πανδώρα με τη Μητέρα-Γη, με την προέλευση της ζωής, και με τα ιδεολογικά σχήματα της πατριαρχίας και της αυτοχθονίας. Μέσα από το μύθο της αυτοχθονίας αποδεικνύεται η αντρική πεποίθηση ότι οι γυναίκες δεν συνεισφέρουν στην αναπαραγωγή. Τέλος, στην ιπποκράτεια γυναικολογία η γυναικεία διαφορά ορίζεται με όρους κατασκευής και λειτουργίας και υπογραμμίζεται η ανάγκη για μια διαφορετική ιατρική προσέγγιση στο γυναικείο φύλο. Ακόμη, παρ’ όλες τις διαφορές που εντοπίζονται μεταξύ των απόψεων των γιατρών και του Αριστοτέλη για την γυναικεία φυσιολογία, στην παρούσα εργασία υποστηρίζω ότι κοινό παρονομαστή των δύο αυτών προσεγγίσεων συνιστά η αντίληψη πως η γυναικεία φύση είναι ασθενέστερη.el_GR
dc.format.extentvi, 82 σ. 30 εκ.el_GR
dc.languagegrel_GR
dc.language.isogrel_GR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/closedAccessel_GR
dc.subjectΣώμα -- Βιολογικό και κοινωνικό φύλοel_GR
dc.titleΑπο το μύθο στη βιολογία: Η κοινωνική συγκρότηση του φύλου και οι βιολογικές πεποιθήσεις για το σώμα στην αρχαία Ελλάδαel_GR
dc.typeΜεταπτυχιακή Διατριβήel_GR
dc.description.translatedabstractThe objective of the present M.A. dissertation is to identify the characteristics of the archetypical form of Pandora, as presented in the cosmological work of Hesiod and also to explore male beliefs about woman and her role in the reproductive process during the 5th and 4th century B.C. In the second part, I shift my focus to biology in order to clarify the image of womanhood and woman's role in reproduction. Specifically, I examine the Hippocratic corpus and the writing of Aristotle On the Generation of Animals. Based on my research, it is evident that woman is viewed as a secondary construct and as a necessity for man, for the perpetuation of the human species and that of the city-state. The echoes of the myth of Pandora in classical Athenian society connects Pandora with Mother-Earth, with the origin of life, and with the ideological patterns of patriarchy and autochthony. The male belief that women do not contribute to reproduction, is proven through the myth of autochthony. Finally, in Hippocratic gynaecology, female difference is defined in terms of construction and operation - and the need for a different medical approach to the female gender is highlighted. Yet, despite all the differences which are identified between the views of doctors and Aristotle concerning female physiology, in this thesis I argue that the common denominator of these two approaches consists in the belief that the female nature is weaker.el_GR
dc.format.typepdfel_GR


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record