Αποτύπωση και μελέτη της διεπαγγελματικής συνεργασίας των επαγγελματιών υγείας σε ιδιωτικά νοσοκομεία στην Κύπρο
Abstract
Η ποιότητα της διεπαγγελματικής συνεργασίας μεταξύ των επαγγελματιών υγείας εξαρτάται από παράγοντες όπως η επικοινωνία, η επαγγελματική επάρκεια, η δυσκολία συνεννόησης με τους ασθενείς, η αριθμητική επάρκεια του προσωπικού, η τήρηση του καθηκοντολογίου, η ύπαρξη κοινών στόχων ως μέλος μιας ομάδας και η ικανότητα διαχείρισης μιας αντιπαράθεσης στον χώρο εργασίας.
Σκοπός: Ο σκοπός της συγκεκριμένης έρευνας είναι η αποτύπωση και η μελέτη του επιπέδου συνεργασίας μεταξύ των εργαζομένων στο χώρο δύο ιδιωτικών νοσοκομείων στη Κύπρο. Επίκεντρο της εργασίας αποτελεί η καταγραφή των απόψεων των εργαζομένων υγείας για το πως αντιλαμβάνονται τον όρο διεπαγγελματική συνεργασία και ποια χαρακτηριστικά την προάγουν.
Υλικό –μέθοδος: Το δείγμα αποτέλεσαν 190 εργαζόμενοι όλων των επαγγελματικών ομάδων στα δύο νοσοκομεία. Η συλλογή των δεδομένων έγινε με ανώνυμο ερωτηματολόγιο 28 ερωτήσεων οι οποίες εκτός από τα δημογραφικά στοιχεία, αφορούσαν ερωτήσεις σχετικά με το επίπεδο συνεργασίας, επικοινωνίας, ύπαρξης κοινών στόχων μεταξύ των εργαζομένων του ίδιου κλάδου αλλά και μεταξύ των εργαζομένων διαφορετικού κλάδου. Επίσης, υπήρχαν ερωτήσεις που αφορούσαν την επαγγελματική επάρκεια, την τήρηση του καθηκοντολογίου, τη συμπεριφορά των εργαζομένων, τη διαχείριση των συγκρούσεων και τα πλεονεκτήματα που απορρέουν από τη διεπαγγελματική συνεργασία. Για την επεξεργασία των ερωτηματολογίων σχεδιάστηκε ειδική βάση δεδομένων με τη χρήση του στατιστικού προγράμματος SPSS στην οποία εισήχθησαν τα δεδομένα για να γίνει η στατιστική επεξεργασία και ανάλυσή τους.
Αποτελέσματα: Το 83% των ερωτηθέντων όρισε τη διεπαγγελματική συνεργασία ως συνεργασία με μέλη του ίδιου επαγγελματικού κλάδου αλλά και με μέλη διαφορετικού κλάδου. Τα ατομικά χαρακτηριστικά που προάγουν την καλή συνεργασία μεταξύ των επαγγελματιών υγείας σε ένα χώρο εργασίας είναι η κοινωνική ευαισθησία, οι γνώσεις, η προθυμία, η εργατικότητα, η καλή ανατροφή, οι καλοί τρόποι και η ικανή διοίκηση. Οι συνηθέστεροι λόγοι που ευθύνονται για την προβληματική επικοινωνία μεταξύ των συνεργατών είναι η μη αριθμητική επάρκεια προσωπικού (56%), η δυσκολία συνεννόησης με τους ασθενείς (54%) και ο φόρτος εργασίας (55%). Η συμπεριφορά που εκδηλώνουν οι εργαζόμενοι όταν βρίσκονται σε αντιπαράθεση είναι η αποφυγή της (43%) ή η διαπραγμάτευση προς αμοιβαίο όφελος με την αντίθετη πλευρά (24%). Τέλος, το μεγαλύτερο πλεονέκτημα της διεπαγγελματικής συνεργασίας είναι η καλύτερη ποιότητα παρεχόμενης φροντίδας (96%), το ευχάριστο εργασιακό περιβάλλον (95%), η ευκολότερη δουλειά (73%), η ταχύτερη διεκπεραίωση εργασιών (91%) και ο σωστότερος καταμερισμός εργασίας (92%).
Συμπεράσματα: Η κοινωνική ευαισθησία, οι γνώσεις, η προθυμία, η εργατικότητα, η καλή ανατροφή, οι καλοί τρόποι και η ικανή διοίκηση είναι δυνατόν να προάγουν τη διεπαγγελματική συνεργασία ενώ η μη αριθμητική επάρκεια προσωπικού, η δυσκολία συνεννόησης με τους ασθενείς και ο φόρτος εργασίας οδηγούν σε προβληματική επικοινωνία.