Βελτίωση ποιότητας υπηρεσιών υγείας: Εισαγωγή συστήματος ποιότητας κατά ISO 15189 στο βιοχημικό εργαστήριο της νοσηλευτικής μονάδας Αγρινίου του Γενικού Νοσοκομείου Αιτωλοακαρνανίας
Abstract
Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι η διασφάλιση και βελτίωση της αξιοπιστίας των
εργαστηριακών αποτελεσμάτων και της συνολικής ποιότητας των παρεχόμενων
υπηρεσιών υγείας του κλινικού Βιοχημικού εργαστηρίου της νοσηλευτικής μονάδος
Αγρινίου του Γενικού Νοσοκομείου Αιτωλοακαρνανίας. Αυτό υλοποιείται
χρησιμοποιώντας εργαλεία όπως διαδικασίες εσωτερικής αξιολόγησης
αποτελεσμάτων (εσωτερικός έλεγχος ποιότητας), εξωτερικής επιβεβαίωσης
(εξωτερικός έλεγχος ποιότητας), έρευνες ικανοποίησης ασθενών (χρηστών των
υπηρεσιών του εργαστηρίου) εισάγοντας στο εργαστήριο τυποποιημένες διοικητικές
και τεχνικές διαδικασίες οι οποίες ικανοποιούν τις απαιτήσεις του προτύπου
διαπίστευσης κατά ΕΛΟΤ ΕΝ ISO 15189:2012 που είναι εξειδικευμένο στα κλινικά
εργαστήρια.
Η καταγραφή της ικανοποίησης των ασθενών από τις παρεχόμενες υπηρεσίες υγείας
του Βιοχημικού εργαστηρίου, έδειξε ότι υπάρχει μια πλειοψηφική γενική
ικανοποίηση των εξωτερικών ασθενών 44,2% και 45,6% πολύ και αρκετά
ικανοποιημένοι αντίστοιχα, με ένα μικρότερο ποσοστό (4,8%) να εκφράζει
δυσαρέσκεια και συγκεκριμένα σχόλια-ζητήματα. Η αποτύπωση της γνώμης των
εξωτερικών ασθενών, αναδεικνύει ορισμένα οργανωτικά και λειτουργικά
προβλήματα της προ-αναλυτικής κυρίως διαδικασίας και βοηθά στην εξεύρεση
τρόπων για αναβάθμιση της ποιότητας των παρεχόμενων διαγνωστικών υπηρεσιών.
Στην παρούσα μελέτη επίσης, στην προσπάθεια βελτίωσης των παρεχόμενων
υπηρεσιών του Βιοχημικού εργαστηρίου, διερευνήθηκαν αναλυτικά τα κριτήρια
(διοικητικές και τεχνικές διαδικασίες) που πρέπει να τηρούνται στο εργαστήριο στο
πλαίσιο εισαγωγής και εφαρμογής συστήματος διαχείρισης ποιότητας σύμφωνα με το
πρότυπο διαπίστευσης κατά ΕΛΟΤ ΕΝ ISO 15189:2012, εξειδικευμένο για τα
κλινικά εργαστήρια. Μέρος των απαιτήσεων και διαδικασιών του προτύπου
εφαρμόζεται πιλοτικά στο εργαστήριο με αποτέλεσμα να έχουν αναδειχθεί
συγκεκριμένα προβλήματα διοικητικής και τεχνικής-επιστημονικής φύσεως και έχουν
διεξαχθεί συμπεράσματα και προτάσεις με τις οποίες μπορεί να προχωρήσει η
διαδικασία διαπίστευσης και να επιτευχθεί συνολικά βελτίωση των παρεχόμενων
διαγνωστικών υπηρεσιών του εργαστηρίου.