Διερεύνηση του βαθμού και των παραγόντων που επηρεάζουν την ικανοποίηση των ασθενών της Οδοντιατρικής Σχολής του ΕΚΠΑ
Abstract
Εισαγωγή: H ικανοποίηση των ασθενών γενικά, συνεπώς και των οδοντιατρικών ασθενών και η διερεύνηση των παραγόντων που την επηρεάζουν, αποτελούν σημαντικό δείκτη αποτελεσματικότητας και αξιολόγησης της ποιότητας των προσφερομένων υπηρεσιών ενός φορέα παροχής φροντίδας υγείας, με στόχο την ανάδειξη και κατ’ επέκταση τον εξορθολογισμό των παρεκκλίσεων. Επιπλέον, η αυξανόμενη αναγνώριση της συμβολής της στοματικής υγείας στην ποιότητα ζωής των ατόμων, έχει οδηγήσει στην αύξηση των μελετών αποτίμησής της.
Σκοπός: Βασικός σκοπός της παρούσας μεταπτυχιακής διατριβής ήταν α) η μέτρηση της ικανοποίησης των οδοντιατρικών ασθενών από τις υπηρεσίες στοματικής υγείας που τους παρέχονται στην Οδοντιατρική Σχολή του ΕΚΠΑ, η διερεύνηση και ο προσδιορισμός των παραγόντων εκείνων που την επηρεάζουν, την καθορίζουν και τη διαμορφώνουν καθώς και ο εντοπισμός προβλημάτων τα οποία δρουν ανασταλτικά στην παροχή των υπηρεσιών αυτών και β) η αποτίμηση της σχετιζόμενης με τη στοματική υγεία ποιότητας ζωής αυτών των ασθενών και η διερεύνηση των κοινωνικοοικονομικών μεταβλητών που την προσδιορίζουν.
Μεθοδολογία: Για τη μέτρηση της ικανοποίησης χρησιμοποιήθηκε ένα δομημένο, σε πέντε θεματικές ενότητες, ερωτηματολόγιο το οποίο περιελάμβανε και το εργαλείο μέτρησης της σχετιζόμενης με τη στοματική υγεία ποιότητας ζωής, το OHIP-14. Τα ερωτηματολόγια διανεμήθηκαν σε ασθενείς με γενικευμένα προβλήματα στο στόμα, που αντιμετωπίστηκαν της Οδοντιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών. Η στατιστική ανάλυση των δεδομένων πραγματοποιήθηκε με το πρόγραμμα Stata v. 11.2 (Stata Corp. TX, USA).
Αποτελέσματα: H ανταπόκριση στην έρευνα ήταν 64%, ενώ το 95,7% του δείγματος είχε θετική άποψη για τις παρεχόμενες υπηρεσίες οδοντιατρικής περίθαλψης. Κυριότεροι προσδιοριστικοί παράγοντες της ικανοποίησης, σύμφωνα με την έρευνα, είναι η εξυπηρέτηση και η συμπεριφορά των φοιτητών και των επιβλεπόντων καθηγητών, ενώ ή έναρξη και η χρονική διάρκεια θεραπείας καταγράφηκαν ως αποτρεπτικοί λόγοι χρήσης των υπηρεσιών της Σχολής.
Η σχετιζόμενη με τη στοματική υγεία ποιότητα ζωής των ασθενών καταγράφηκε ως αρκετά ικανοποιητική και συνδέεται με το εισόδημα, το κάπνισμα, το επίπεδο αυτοαξιολόγησης, το άγχος και τον κύριο λόγο επίσκεψης.
Συμπεράσματα: Τα αποτελέσματα της έρευνας αναδεικνύουν τους τομείς της Οδοντιατρικής Σχολής που συμβάλλουν στη μεγιστοποίηση της ικανοποίησης των ασθενών της, καθώς και εκείνους που χρήζουν βελτίωσης και αποδεικνύουν ότι συμβάλλει σημαντικά στη βελτίωση της στοματικής υγείας των κατοίκων του Λεκανοπεδίου Αττικής. Διεύρυνση του ωραρίου λειτουργίας της, προγράμματα πρόληψης και προαγωγής υγείας ευπαθών ομάδων του πληθυσμού, θα μπορούσαν να διορθώσουν τις αποκλίσεις από τις προσδοκίες τόσο των ασθενών όσο και της Διοίκησης της Σχολής.
Αν και οι περιορισμοί της μελέτης δεν επιτρέπουν τη γενίκευση των αποτελεσμάτων στο σύνολο των ελλήνων οδοντιατρικών ασθενών, η χάραξη ενιαίας, μακροχρόνιας και αποτελεσματικής πολιτικής, με έμφαση στην πρόληψη και την προαγωγή της στοματικής υγείας, παιδιών, ενηλίκων, ατόμων τρίτης ηλικίας και ευπαθών ομάδων, αποτελεί υποχρέωση της πολιτείας.