Show simple item record

dc.contributor.advisorΧριστοφίδου, Έλενα
dc.contributor.authorΠαπανικόλα, Ελένη
dc.contributor.otherPapanicola, Eleni
dc.coverage.spatialΚύπροςel_GR
dc.date.accessioned2011-08-23
dc.date.accessioned2011-08-23T09:50:03Z
dc.date.available2011-08-23T09:50:03Z
dc.date.copyright2011-06
dc.date.issued2011-08-23
dc.identifier.otherΕΠΑ/2011/00022el_GR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11128/167
dc.descriptionΠεριέχει βιβλιογραφικές παραπομπές.el_GR
dc.description.abstractΗ σχολική βελτίωση αποτελεί μια πρωταρχικής σημασίας στρατηγική επιλογή της επιχειρούμενης Μεταρρύθμισης του Εκπαιδευτικού Συστήματος της Κύπρου για βελτίωση της ποιότητας της μάθησης των μαθητών. Ως εκ τούτου, η ανάπτυξη και η επιτυχής διαχείριση σχεδιασμών σχολικής βελτίωσης εκλαμβάνεται ως ουσιώδης προϋπόθεση για την άσκηση επιτυχημένης εκπαιδευτικής διοίκησης και αποτελεσματικής ηγεσίας. Η αδυναμία της διεύθυνσης-ηγεσίας των σχολικών μονάδων πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης της Κύπρου να προωθήσουν σχεδιασμούς βελτίωσης στη σχολική μονάδα, παρά τις διακηρυγμένες προθέσεις της Κυπριακής Πολιτείας, οδήγησε στην αναγκαιότητα διεξαγωγής της παρούσας έρευνας, ώστε να συμβάλει στην άμβλυνση του ελλείμματος στον τομέα αυτό. Ειδικότερα, σκοπός της παρούσας έρευνας είναι να περιγράψει τις αντιλήψεις και τις απόψεις των διευθυντών και των βοηθών διευθυντών σχολείων πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης της Κύπρου για την ανάπτυξη σχεδίου βελτίωσης στη σχολική μονάδα. Για την επίτευξη του σκοπού αυτού η έρευνα πραγματοποιήθηκε με βάση τη στρατηγική σχεδιασμού της επισκόπησης (περιγραφική έρευνα), στα πλαίσια χρήσης της μικτής μεθοδολογίας του διερευνητικού μοντέλου των δύο φάσεων, της ποιοτικής και της ποσοτικής. Κατά την ποιοτική φάση της έρευνας λήφθηκαν ατομικές και ομαδικές συνεντεύξεις από δέκα διευθυντές και δέκα βοηθούς διευθυντές σχολείων πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Τα αποτελέσματα της φάσης αυτής, συνδυασμένα με τους θεματικούς άξονες που ανέδειξε η βιβλιογραφική ανασκόπηση οδήγησαν στην ανάπτυξη του ερωτηματολογίου, ως το ερευνητικό εργαλείο της ποσοτικής φάσης που ακολούθησε. Τον πληθυσμό της έρευνας αποτέλεσαν όλοι οι διευθυντές και βοηθοί διευθυντές δημοτικών σχολείων της Κύπρου, που κατείχαν οργανική θέση αντίστοιχα διευθυντή και βοηθού διευθυντή στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση στο Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού της Κύπρου κατά το σχολικό έτος 2010-2011. Ο πληθυσμός του δείγματος κατέληξε να είναι 472 μέλη της Διευθυντικής Ομάδας και το ποσοστό ανταπόκρισής τους ανήλθε στο 76,4%. Η ανάλυση των δεδομένων περιλάμβανε δύο στάδια, την ανάλυση των ποιοτικών δεδομένων των συνεντεύξεων και την ανάλυση των ποσοτικών δεδομένων του ερωτηματολογίου με τεχνικές περιγραφικής και επαγωγικής στατιστικής με βάση το στατιστικό πακέτο SPSS 18.0. Τα κυριότερα αποτελέσματα της έρευνας είναι τα εξής: Πρώτο, η Διευθυντική Ομάδα σχολείων πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης θεωρεί την «επιμόρφωση προσωπικού», τις «στρατηγικές», τα «μορφολογικά χαρακτηριστικά του σχολείου», τους «πόρους», την «κουλτούρα και το κλίμα», την «αυτονομία», τη «μονιμότητα προσωπικού» και την «πολιτική του σχολείου» ως βασικούς παράγοντες που σχετίζονται με την ανάπτυξη σχεδίου σχολικής βελτίωσης. Δεύτερο, η Διευθυντική Ομάδα θεωρεί ότι η σχολική βελτίωση συμβάλει σε μεγάλο βαθμό στην αποτελεσματικότερη λειτουργία του σχολείου, είναι σε μεγάλο βαθμό αναγκαία, αλλά εφικτή σε χαμηλό βαθμό σήμερα στα δημοτικά σχολεία της Κύπρου, στα πλαίσια του υφιστάμενου εκπαιδευτικού συστήματος. Τρίτο, η Διευθυντική Ομάδα δηλώνει ως πιο κατάλληλα άτομα να ηγηθούν του σχεδιασμού σχολικής βελτίωσης αρχικά το διευθυντή του σχολείου και ακολούθως το βοηθό διευθυντή του σχολείου ή έναν ειδικό σε θέματα σχολικής βελτίωσης. Τέταρτο, με βάση τις απόψεις τω μελών της Διευθυντικής Ομάδας αναδείχθηκαν τρεις παράγοντες χαρακτηριστικών του ηγέτη, τα «Χαρακτηριστικά Ηγετικής Προσωπικότητας», «Χαρακτηριστικά Ανάπτυξης Ανθρωπίνων Σχέσεων» και «Χαρακτηριστικά Στρατηγικής Προσωπικότητας», τα οποία συμβάλλουν στην επιτυχή άσκηση ηγεσίας σχολικής βελτίωσης. Πέμπτο, τα μέλη της Διευθυντικής Ομάδας αναγνωρίζουν ότι υπάρχει σημαντικό έλλειμμα ανάμεσα στο βαθμό που σήμερα διατελεί τόσο ο διευθυντής όσο και ο βοηθός διευθυντής δημοτικών σχολείων αντίστοιχα κάποιους σημαντικούς ρόλους στην ανάπτυξη σχεδίων σχολικής βελτίωσης και στο βαθμό που πιστεύουν ότι οι ρόλοι αυτοί θα έπρεπε να ισχύουν. Καταλήγουν, επίσης, ότι οι ρόλοι του διευθυντή στην ανάπτυξη σχεδίου σχολικής βελτίωσης διαμορφώνουν τον παράγοντα «Ρόλοι Στρατηγικής Βελτίωσης» και οι ρόλοι του βοηθού διευθυντή διαμορφώνουν τους παράγοντες που αφορούν ρόλους «Υποστηρικτή» και «Αναπληρωτή» στη διαδικασία ανάπτυξης σχεδίου σχολικής βελτίωσης. Επιπλέον, πρέπει να σημειωθεί ότι παρατηρήθηκαν σημαντικές διαφοροποιήσεις στις απόψεις των μελών της Διευθυντικής Ομάδας αναφορικά με τα πιο πάνω αποτελέσματα κυρίως ανάλογα με το φύλο και τη θέση που κατέχουν στην υπηρεσία και το επίπεδο μόρφωσης. Τέλος, με βάση τα πιο πάνω αποτελέσματα γίνονται εισηγήσεις που αφορούν στην εκπαιδευτική πολιτική τόσο στο μακροεπίπεδο του Κυπριακού Εκπαιδευτικού Συστήματος όσο και στο μικροεπίπεδο της σχολικής μονάδας της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Επιπλέον, κατατίθενται προτάσεις για πιθανές μελλοντικές έρευνες στο πεδίο της σχολικής βελτίωσης, που να διερευνούν βαθύτερα σημαντικές πτυχές του θέματος.el_GR
dc.format.extentxix, 244 σ. πιν. 30 εκ.el_GR
dc.languagegrel_GR
dc.language.isogrel_GR
dc.subjectΣχολική βελτίωσηel_GR
dc.subjectΔιαχείριση σχεδιασμών σχολικής βελτίωσηςel_GR
dc.titleΟι αντιλήψεις και οι απόψεις της διευθυντικής ομάδας σχολείων πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Κύπρο για την ανάπτυξη σχεδίου σχολικής βελτίωσηςel_GR
dc.typeΜεταπτυχιακή Διατριβήel_GR
dc.contributor.committeememberΠασιαρδής, Πέτρος
dc.contributor.committeememberΚενδέου, Παναγιώτα Δρ.
dc.description.translatedabstractSchool improvement is a strategic choice whitch is of primary concern in the attempt of Reforming the Cyprus Educational System whitch aims to improve the quality of student learning. Therefore, the development of a school improvement plan and its successful management is considered to be an essential requirement for practicing a successful educational administration and effective leadership. Despite the declared intentions of the Cypriot State, the primary level administration in Cyprus has shown an inability to promote and successfully implement a plan for the improvement of school units, making this research study necessary, so as to contribute towards the deficit in the area. More specifically, the purpose of the present research study is to describe the positions and views of directors and assistant directors of primary schools in Cyprus, with regards to developing a school improvement plan at the school level. For achieving this purpose, this research study was based on the planning strategy overview (descriptive search), in line with the mixed method design of two phases, quantitative and qualitative. During the qualitative phase of the research study, individual and group interviews of ten directors and ten assistant directors of primary schools were performed. The results of this phase, in combination with the themes arising from literature, lead to the design of a questionnaire which served as the search tool of the subsequent quantitative phase. The population of the research study consisted of all the directors and assistant directors (leadership team) of the elementary schools of Cyprus, which were appointed to the position of director or assistant director in primary schools according to the Ministry of Education and Culture during the school year 2010-2011. The population of the sample included 472 members of the Director’s team with a response rate up to 76.4%. Data analysis was done in two stages, analysis of the qualitative data from the interviews and the analysis of the quantitative data from the questionnaires, thus employing both descriptive and inferential statistics according to the statistical package SPSS 18.0. The main conclusions of the research study are as follows. Firstly, the leadership team of primary level education, considers “staff training”, “school strategy”, “morphological characteristics of the school”, “resources”, “culture and environment”, “autonomy”, “the permanent staff” and “school policy” as basic factors in the development of a school improvement plan. Secondly, the leadership team considers that a school improvement plan will contribute significantly towards the more effective operation of the school. However, within the limits of the current educational system, end thought it is of great importance, it is at present not really feasible. Thirdly, the leadership team indicates primarily the schools’ director and additionally the assistant director or a specialist in scholar improvement, as the most suitable people to lead the development of a school improvement plan. Fourth, based on the views of the members of the leadership team, three main characteristics of the leadership team were pointed out as contributing to the successful implementation of a school improvement plan, these are “Leadership Personality Characteristics”, “Charactisistics of Crowth of Human Relations” and “Strategic Personality Charactiristics”. Fifth, the members of the leadership team recognize an important lack of the present role of the school’s director and assistant director in elementary schools and the role they believe these positions should have in the school unit. They conclude, that in developing a school improvement plan (i) the role of the director is shaped by the factors that were grouped as the “Roles of Strategic Improvement” and (ii), the role of the assistant director is shaped by the factors whitch concern the roles of the “supporter” and the “substitute”. It should also be noted, that there was a diversity of views among the members of the leadership team concerning the aforementioned results based mainly on the gender, the position they hold within the service and the educational level. Finally, based on the above results, suggestions are made regarding the educational policy in the macro level of the Cypriot Educational System as well as the micro level of the school unit of primary education. Furthermore, propositions are made for future research studies in the area of school improvement that will further investigate important aspects of the subject.el_GR
dc.format.typepdfel_GR


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record