Show simple item record

dc.contributor.advisorΤσιπλάκου, Σταυρούλα
dc.contributor.authorΔημητρίου, Έλενα
dc.contributor.otherDemetriou, Elena
dc.coverage.spatialΚύπροςel_GR
dc.date.accessioned2014-08-25
dc.date.accessioned2014-08-25T10:01:08Z
dc.date.available2014-08-25T10:01:08Z
dc.date.copyright2014-07
dc.date.issued2014-08-25
dc.identifier.otherΕΓΛ/2014/00003el_GR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11128/1667
dc.descriptionΠεριέχει βιβλιογραφικές παραπομπές.el_GR
dc.description.abstractΣτο πλαίσιο της μεταπτυχιακής μου διατριβής αποφάσισα να ασχοληθώ με τη διδακτική και τη διδασκαλία της λογοτεχνίας στο κυπριακό Λύκειο και πιο συγκεκριμένα με τη λογοτεχνία της Γ’ Λυκείου. Ο λόγος ήταν γιατί η λογοτεχνία της Γ’ Λυκείου παρουσιάζει ιδιαίτερη ιδιορρυθμία και αυτό εξαιτίας των εισαγωγικών εξετάσεων. Πολλές φορές οι εξετάσεις διαφοροποιούν τον τρόπο διδασκαλίας καθώς και το βαθμό αποδοχής διαφορετικών διδακτικών προσεγγίσεων. Αυτό λοιπόν σε ποιο βαθμό συμβαίνει στο κυπριακό Λύκειο; Η διαφορά στη διδακτική προσέγγιση οφείλεται στις εξετάσεις; Το αναλυτικό πρόγραμμα βοηθά ή εμποδίζει το έργο των εκπαιδευτικών; Όλα αυτά τα ερωτήματα αποτέλεσαν πηγή προβληματισμού, και θα γίνει μια απόπειρα να απαντηθούν στο πλαίσιο της εργασίας αυτής. Στην παρούσα εργασία προσπάθησα μέσω δύο ενενηντάλεπτων παρακολουθήσεων να παρουσιάσω τον τρόπο διδασκαλίας της λογοτεχνίας στο σχολείο. Συγκεκριμένα παρακολούθησα και κατέγραψα τη διδασκαλία του πεζού κειμένου ο «Πορτοκαλόκηπος» του Γ.Φ.Πιερίδη από δύο διαφορετικές καθηγήτριες ενός σχολείου της επαρχίας Λεμεσού. Οι παρακολουθήσεις μαγνητοφωνήθηκαν και παρουσιάζονται αυτούσιες στα Παραρτήματα της εργασίας. Τα δεδομένα αναδεικνύουν τη διαφορά ανάμεσα σε ένα τυπικό και προσχεδιασμένο μάθημα και σε ένα πραγματικό και ρεαλιστικό μάθημα ενενήντα λεπτών καθώς και τη διαφορά στη διδασκαλία όσων έχουν ως οδηγό τα νέα αναλυτικά προγράμματα σε σχέση με τα παλιά. Εκτός από τις δύο παρακολουθήσεις δόθηκαν και δύο ερωτηματολόγια ημιδομημένων συνεντεύξεων για καθηγητές και μαθητές, από τα οποία άντλησα πολλά στοιχεία τα οποία με βοήθησαν στην διεξαγωγή και τεκμηρίωση των συμπερασμάτων μου. Τα δεδομένα που εξετάζω οδηγούν σε κάποια ενδιαφέροντα συμπεράσματα σχετικά με τη διδακτική και τη διδασκαλία της λογοτεχνίας στην κυπριακή εκπαίδευση. Ο στόχος της μελέτης ήταν η παρουσίαση πτυχών της διδασκαλίας της λογοτεχνίας στο σχολείο, ο εντοπισμός και η παρουσίαση συγκεκριμένων απόψεων για την έννοια της λογοτεχνίας, για το αν η λογοτεχνία διδάσκεται, για τη στοχοθεσία του μαθήματος της λογοτεχνίας, καθώς και η παρουσίαση των προβλημάτων που παρουσιάζονται μέσα στις σχολικές αίθουσες. Γιατί υπάρχουν και πως μπορούμε να βρούμε λύσεις στα προβλήματα αυτά; Μήπως στα προβλήματα αυτά καθοριστικό ρόλο παίζει και το νέο αναλυτικό πρόγραμμα;el_GR
dc.format.extentv, 151 σ. 30 εκ.el_GR
dc.languagegrel_GR
dc.language.isogrel_GR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/closedAccessel_GR
dc.subjectΔιδακτική της λογοτεχνίας -- Λύκειοel_GR
dc.subjectDidactic of literature -- High schoolel_GR
dc.titleΔιδακτική της λογοτεχνίας: Ποιοτική και εθνογραφική διερεύνησηel_GR
dc.typeΜεταπτυχιακή Διατριβήel_GR
dc.description.translatedabstractFor the purposes of my Master’s thesis I decided to explore the didactics and the teaching of literature in the Cypriot Senior High School, and more specifically with the teaching of literature in the Third Grade. The reason was that the literature of the Third Grade is a special case, and this is because of the university entrance exams at the end of that Grade. Often upcoming tests influence the teaching methods as well as the acceptability of different teaching approaches. This thesis aims to explore to what extent this happens in the Cypriot High School. Is the difference in didactic approach due to the exams? Does the curriculum help or hinder the work of the teachers? All these questions have been a source of concern, and an attempt will be made to answer them in the context of this work. In this work I attempt to present two cases which are arguably representative of the ways in which literature is taught in the Third Grade. Specifically, I attended and recorded two ninety-minute clasdsroom sessions which involved the teaching of the prose text "Portokalokipos" by G. F. Pierides, by two different teachers at a school in the Limassol district. The sessions were voice recorded and are presented in detailed transcriptions in the Appendices of this thesis. The data highlight the difference between a typical preplanned lesson and a more lively and realistic ninety-minute class.In addition to the two sessions, semi-structured interviews with teachers and students were conducted based on two questoinnaires, from which I drew data that helped consolidate my findings. The data examined lead to some interesting conclusions about the didactics and the teaching of literature in the Cypriot education system. The aim of this study was to present aspects of the instruction of literature in schools, identify and present specific views on the meaning of literature, on whether literature can be taught and how, on the aims and objectives of literature courses, as well as the identification of problems which occur within the classrooms. Why do these problems exist and how can we find solutions? Could the new curriculum play a key role in resolving these problems?el_GR
dc.format.typepdfel_GR


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record