Μάθηση βασικών εννοιών προγραμματισμού στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση με την αξιοποίηση του λογισμικού MIT App Inventor
Abstract
Η αλγοριθμική και υπολογιστική σκέψη αναγνωρίζονται πλέον ως ιδιαίτερα σημαντικές δεξιότητες, απαραίτητες για όλους τους μαθητές, αυριανούς πολίτες και εργαζόμενους. Στην Ελλάδα, τα Προγράμματα Σπουδών για τα εισαγωγικά μαθήματα προγραμματισμού, τόσο στην πρωτοβάθμια, όσο και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, συνιστούν, ιδιαίτερα στους μικρότερους μαθητές, την αξιοποίηση LOGO-like εργαλείων και περιβαλλόντων οπτικού προγραμματισμού. Παράλληλα, η μεγάλη διείσδυση των «έξυπνων» φορητών συσκευών στην παγκόσμια αγορά και η απήχηση που έχουν στις νεότερες γενιές, αποτελούν γεγονότα που μπορούν να αξιοποιηθούν για τη διευκόλυνση της διδασκαλίας και μάθησης βασικών εννοιών προγραμματισμού στους χρήστες τους.
Σκοπός της μεταπτυχιακής διατριβής είναι η διερεύνηση της δυνατότητας αξιοποίησης του App Inventor, ενός προγραμματιστικού περιβάλλοντος δημιουργίας εφαρμογών για ψηφιακές φορητές συσκευές με λειτουργικό σύστημα Android, για τη διευκόλυνση της διδασκαλίας και μάθησης βασικών εννοιών προγραμματισμού στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Στο πλαίσιο αυτό, αναπτύχθηκαν μαθησιακές δραστηριότητες άμεσης και εύκολης δημιουργίας, πλήρως λειτουργικών και αυθεντικών εφαρμογών για συσκευές (smartphones και tablets) που οι μαθητές αγαπάνε και χρησιμοποιούν σε καθημερινή βάση. Οι δραστηριότητες αυτές χρησιμοποιήθηκαν ως υποστηρικτικά μαθησιακά εργαλεία για τις ανάγκες δυο εκπαιδευτικών εργαστηρίων για μαθητές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που διοργανώθηκαν στη Χίο, εστιάζοντας στη διδασκαλία και μάθηση βασικών προγραμματιστικών εννοιών.
Με τη χρήση ερωτηματολογίων, μέσω συμμετοχικής παρατήρησης, αλλά και συνεντεύξεων, καταγράφηκαν και παρουσιάζονται τα ευρήματα ως προς τις στάσεις μαθητών και εκπαιδευτικών για το App Inventor και τα θετικά και αρνητικά του σημεία ως προς τη διευκόλυνση επίτευξης των μαθησιακών στόχων που τέθηκαν. Τα αποτελέσματα του πειράματος έδειξαν πως το App Inventor είναι εύκολο και ελκυστικό στη χρήση, συμβάλλει στην επίτευξη υψηλού επιπέδου δέσμευσης και δημιουργικότητας από τους μαθητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, γεγονότα που το καθιστούν ικανό να διευκολύνει τη διδασκαλία και μάθηση θεμελιωδών εννοιών προγραμματισμού.