Αξιολόγηση της ικανοποίησης των ασθενών των εξωτερικών ιατρείων απο τις φαρμακευτικές υπηρεσίες ενός δημόσιου νοσοκομείου στην Κύπρο
Abstract
Μέχρι σήμερα, δεν υπήρξε δημοσιευμένη έρευνα που να αξιολογεί την ικανοποίηση των χρηστών από τις φαρμακευτικές υπηρεσίες που τους προσφέρονται στα δημόσια νοσηλευτήρια της Κύπρου. Σκοπός της μεταπτυχιακής διατριβής είναι να διαπιστωθεί ο βαθμός ικανοποίησης, των ασθενών που επισκέπτονται τα εξωτερικά ιατρεία ενός δημόσιου νοσοκομείου στην Κύπρο, από τις φαρμακευτικές υπηρεσίες που λαμβάνουν και ο βαθμός στον οποίο αυτές επηρεάζονται από διάφορους παράγοντες.
Μεθοδολογία
Το δείγμα της έρευνας, αποτέλεσαν 270 άτομα που επισκέφτηκαν το φαρμακείο του Γ.Ν Αμμοχώστου το χρονικό διάστημα Ιανουάριος – Φεβρουάριος 2014. Για την πραγματοποίηση της έρευνας, δημιουργήθηκε και αξιολογήθηκε ερωτηματολόγιο με 27 ερωτήσεις, εκφρασμένες σε πεντάβαθμη κλίμακα Likert (όπου 5 υψηλότερη ικανοποίηση και 1 χαμηλότερη), το οποίο είναι προσαρμοσμένο στα δεδομένα του συστήματος υγείας της Κύπρου και δη του δημόσιου τομέα. Για τη στατιστική επεξεργασία και ανάλυση των δεδομένων που συλλέχθηκαν χρησιμοποιήθηκε το στατιστικό πρόγραμμα για τις κοινωνικές επιστήμες Statistic Package for the Social Science (SPSS) version 17.
Αποτελέσματα
Η στατιστική ανάλυση κυρίων συνιστωσών ανέδειξε τέσσερεις αθροιστικές κλίμακες που αφορούν: την «προθυμία και ικανότητες προσωπικού», τη «διαχείριση θεραπείας ασθενούς», την «εξυπηρέτηση και χώρο φαρμακείου», και την «κάλυψη φαρμάκων από τον δημόσιο τομέα» με μέση τιμή ικανοποίησης 4,49, 3,47, 4,20, και 4,24 αντίστοιχα. Οι συντελεστές Cronbach έλαβαν τιμές μεταξύ 0,796–0,893. Η συσχέτιση κάθε στοιχείου με την κλίμακα στην οποία ανήκει ήταν >0,40. Όπως αναμενόταν, οι ασθενείς που δήλωναν ότι ο φαρμακοποιός τους ετοιμάζει γρήγορα τη συνταγή, δήλωναν επίσης, πως ο χρόνος εξυπηρέτησης τους από το φαρμακείο είναι ικανοποιητικός και αντίστροφα. Παρατηρήθηκε επίσης, θετική συσχέτιση των βαθμών ικανοποίησης από τις επιμέρους διαστάσεις των φαρμακευτικών υπηρεσιών, με τη συνολική ικανοποίηση και με την ηλικία τους. Τέλος, παρατηρήθηκαν οι ανώτατες θεωρητικές τιμές των κλιμάκων σε ποσοστό παρατηρήσεων που κυμαίνεται μεταξύ 9,6–37,8%. Η συνολική ικανοποίηση των ασθενών από τις υπηρεσίες του φαρμακείου ήταν πολύ υψηλή (88,6 %). Περιθώρια βελτίωσης στο συγκεκριμένο φαρμακείο, φαίνεται να υπάρχουν στη διαχείριση της θεραπείας του ασθενούς.
Συμπεράσματα
Το ερωτηματολόγιο που δημιουργήθηκε έχει ικανοποιητική αξιοπιστία και εγκυρότητα, ενώ απαιτείται περαιτέρω έρευνα για την πλήρη εγκυροποίηση του. Η μέση ικανοποίηση, από τις υπηρεσίες του φαρμακείου του Γ.Ν. Αμμοχώστου είναι υψηλή.