Διερεύνηση των ποιοτικών χαρακτηριστικών του διευθυντή στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση
Abstract
Η διοίκηση της εκπαίδευσης ως κλάδος της επιστήμης της Διοίκησης ασχολείται με την όσο το δυνατόν ορθολογική διαχείριση υλικών και άυλων πόρων και την λήψη ορθολογικών αποφάσεων για την αποτελεσματικότερη και ποιοτικότερη λειτουργία του εκπαιδευτικού συστήματος. Στο πλαίσιο αυτό η λειτουργία της σχολικής μονάδας ως βασικό στοιχείο του εκπαιδευτικού συστήματος θα πρέπει να διακρίνεται από αποτελεσματικά και ποιοτικά χαρακτηριστικά και στο επίπεδο προσφοράς εκπαιδευτικού προϊόντος αλλά και στο επίπεδο της δομής και της λειτουργίας της.
Στο θεωρητικό μέρος της εργασίας αναλύεται η συμβολή της επιστήμης της Διοίκησης στην σχολική διοίκηση και οι σύγχρονες τάσεις που επικρατούν στον τομέα αυτό. Γίνεται αναφορά στην έννοια της ηγεσίας και στα διάφορα μοντέλα ηγεσίας στην εκπαίδευση καθώς και στο στοιχείο της ποιότητας ως ένα βασικό συστατικό της αποτελεσματικής λειτουργίας της σχολικής μονάδας.
Στο πρακτικό μέρος της εργασίας διερευνώνται τα ποιοτικά χαρακτηριστικά της διεύθυνσης ως ποιότητα παροχής υπηρεσιών και ικανοποίησης που λαμβάνουν οι άμεσα εμπλεκόμενοι στην εκπαιδευτική διαδικασία εκπαιδευτικοί. Η διερεύνηση των ποιοτικών χαρακτηριστικών της διεύθυνσης των σχολείων της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης αποτελεί τον βασικό πυρήνα της παρούσας ερευνητικής εργασίας. Η συλλογή των δεδομένων έγινε με την μέθοδο του ερωτηματολογίου με βάση την κλίμακα μέτρησης της ποιότητας υπηρεσιών SERVQUAL η οποία προσαρμόστηκε για τις ανάγκες της παρούσας έρευνας στην μέτρηση της ποιότητας των διοικητικών υπηρεσιών στην εκπαίδευση, όπως την αντιλαμβάνονται οι «καταναλωτές» εκπαιδευτικοί.
Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι στα σχολεία των εκπαιδευτικών του δείγματος της έρευνας, οι διευθυντές διαθέτουν ποιοτικά χαρακτηριστικά σε πολύ ικανοποιητικό βαθμό. Οι απαντήσεις των εκπαιδευτικών του δείγματος εξετάστηκαν συνολικά αλλά και με βάση το φύλο και την προϋπηρεσία τους. Γενικά δηλώνουν ικανοποιημένοι από την παροχή των υπηρεσιών των διευθυντών τους, διαφοροποιούνται οι άνδρες από τις γυναίκες στις διάφορες διαστάσεις της ποιότητας και διαπιστώνεται επίσης ότι οι παλαιότεροι ως προς τα χρόνια υπηρεσίας αντιλαμβάνονται σε υψηλότερο βαθμό την αναγκαιότητα για μια διεύθυνση που θα δείχνει ιδιαίτερη προσοχή σε αυτούς. Μια παρόμοια έρευνα θα μπορούσε να απευθύνεται στους γονείς των μαθητών του δημοτικού σχολείου για την διερεύνηση των δικών τους αντιλήψεων και της ικανοποίησης που λαμβάνουν από την παροχή υπηρεσιών του σχολείου.