Η ποιότητα ως Επιχειρησιακή Στρατηγική στις Υπηρεσίες Υγείας: Ενσωμάτωση του κόστους, της ποιότητας και της εμπειρίας των ασθενών
Abstract
Η υιοθέτηση της φιλοσοφίας ποιότητας είναι συνδυασμένη με την προσπάθεια όλων των εμπλεκόμενων για τη συνεχή βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών, στη βάση του κοινού οράματος. Η ποιότητα συντελεί στην αποτελεσματικότητα των υγειονομικών οργανισμών, προσδίδοντας ικανοποίηση τόσο στους ασθενείς όσο και στους επαγγελματίες υγείας, ενώ διακατέχεται από το πνεύμα της αλλαγής, στην κατεύθυνση του επιχειρησιακού εκσυγχρονισμού. Το νοσοκομειακό κόστος εξακολουθεί να συμμετέχει σε σημαντικό βαθμό επί των συνολικών δαπανών υγείας, ανεξάρτητα από το μοντέλο του συστήματος υγείας και από την υιοθέτηση των αρχών συνεχούς βελτίωσης, ενώ απέναντι στην επιστημονική προοπτική της αρρώστιας και της υγείας, στέκεται η κοινωνικά υποκινούμενη προοπτική για τη συμπαραγωγή των υπηρεσιών υγείας.
Σκοπός: Η διερεύνηση της σχέσης ποιότητας και κόστους σε ένα νοσοκομείο και ο ρόλος της εμπειρίας των ασθενών, ώστε να δειχθεί ο τρόπος με τον οποίο είναι δυνατή η ενσωμάτωση και των τριών παραμέτρων μελέτης, στη στρατηγική του.
Μέθοδος-Υλικό: Βιβλιογραφική ανασκόπηση για την παρουσίαση σχετικών απόψεων, περιπτώσεων, δευτερογενών στοιχείων και ερευνητικών αποτελεσμάτων από: (α) έντυπες και ηλεκτρονικές πηγές που επιλέχθηκαν με βασικά κριτήρια την αντιστοιχία προς τα αντικείμενα μελέτης και την επιστημονική εγκυρότητα και (β) βάσεις δεδομένων ελληνικών και διεθνών οργανισμών.
Συμπεράσματα: Κύρια αδυναμία των αρχών ολικής ποιότητας στα νοσοκομεία αποτελεί η έλλειψη ευθυγράμμισης με τη γενική στρατηγική. Οι αρχές της στρατηγικής διοίκησης ολικής ποιότητας (STQM) μπορούν να οδηγήσουν σε συνεχή βελτίωση της ποιότητας μειώνοντας την αντανάκλαση των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών της φύσης και της αγοράς των υπηρεσιών υγείας στις διαδικασίες. Η ηγεσία και ο τρόπος λήψης αποφάσεων αναπτύσσονται κατάλληλα για την εξισορρόπηση των δύο μορφών εξουσίας σε ένα νοσοκομείο. Τα λίγα και μεσοπρόθεσμα αποτελέσματα από την εφαρμογή της, καθιστούν υπαρκτά τα προβλήματα υλοποίησης στρατηγικών στη βάση λανθασμένων αντιλήψεων για την ταχύτητα, το εύρος και το είδος των αλλαγών. Τα μεθοδολογικά προβλήματα κατά τη μέτρηση της ποιότητας μέσω της ικανοποίησης των ασθενών εξακολουθούν. Η ενσωμάτωση της εμπειρίας των ασθενών στη στρατηγική ενός νοσοκομείου επιβάλλει την επανεξέταση των κύκλων ποιότητας και τη συμμετοχή ασθενών ή/και των οικογενειών τους σε αυτούς.