Ψηφιακός κόσμος και Μοντεσσοριανή αγωγή
Abstract
Η Ιταλίδα παιδαγωγός Maria Montessori δημιούργησε στις αρχές του 20ου αυώνα ένα πρόγραμμα προσχολικής ηλικίας που είναι γνωστό ως Μοντεσσοριανή μέθοδος και ενα επιστημονικά σχεδιασμένο υλικό για την διδασκαλια σε πολλούς τομείς της γνώσης (όπως μαθηματικά, γλώσσα κ.α). Τα υλικά των μαθηματικών στην Μοντεσσοριανή Αγωγή έχουν στόχο τη διδασκαλία της γραφής, της ανάγνωσης των ήχων, των αριθμών, την εκμάθηση των αριθμών και του δεκαδικού συστήματος, την μελέτη των μεγεθών, των ποσοτήτων και των διαστάσεων. Η διατριβή έχει σκοπό να διερευνήσει σε ποιό βαθμό μπορούμς να αξιοποιήσουμε το ψηφιακό υλικό για να καλλιεργήσουμε ανάλογες δεξιότητες όπως με το φυσικό υλικό. Το μοντεσσοριανό παιδαγωγικό υλικόμπορούμε να το συναντήσουμε και σε ψηφιακή μορφή. Υπάρχουν εφαρμογές (Montessori Apps) που σχεδιάστηκαν για φορητές συσκευές όπως Ipad, Iphone, οι οποίες είναι εμπνευσμένες απο το διάσημο Μοντεσσοριανό Υλικό ώστε να μοιάζουν με το φυσικό Μοβτεσσοριανό υλικό. Σκοπός της μεταπτυχιακής διατριβής είναι η σχεδίαση και πραγματοποίηση ενός πειράματος σε πραγματικές συνθήκες για να παρατηρήσουμε το παιδί στο περιβάλλον του ψηφιακού υλικού-MonteCalc και να περιγράψουμε ποια είναι η θέση των ψηφιακών υλικών στην Μοντεσσοριανή τάξη, Η μεταπτυχιακή διατριβή ακολούθησς μια ποιότική προσέγγιση. Στο πείραμα συμμετείχαν έξι προνήπια (τέσσερα αγόρια και δυο κορίτσια) και έξι νήπια (τέσσερα και δυο κορίτσια). Τα παιδιά δεν χρησιμοποιούν στην τάξη το φυσικό υλικό Αριθμητήριο όπως επίσης και το ψηφιακό υλικό MonteCalc. Το αποτέλεσμα της ενσωμάτωσης ενός Montessori App εξαρτώνται απο τον τρόπο χρήσης του ψηφιακού υλικού στην τάξη, απο την ηλικία και απο το στάδιο μάθησης (συγκεκριμένο, συμβολικό, αφηρημένο).