Συνεργατική μάθηση και ανταλλαγή γνώσης σε περιβάλλον εικονικού κόσμου (Virtual World)
Abstract
Η παρούσα μεταπτυχιακή διατριβή διερευνά εάν το τρισδιάστατο εικονικό περιβάλλον του Open Simulator (OpenSim) μπορεί να αποτελέσει τη βάση για τη δημιουργία εκπαιδευτικών περιβαλλόντων για συνεργατική μάθηση από απόσταση, αξιοποιώντας τα συγκριτικά πλεονεκτήματα που έχει σε σχέση με τις άλλες τεχνολογίες. Το εικονικό περιβάλλον παρέχει σημαντικά εργαλεία για αλληλεπίδραση, σύγχρονη επικοινωνία και συνεργασία με εύκολη πρόσβαση και χρήση. Είναι σημαντικό να επισημανθεί ότι το Σύστημα Διαχείρισης Μάθησης (ΣΔΜ) Moodle μπορεί να διασυνδεθεί μέσω του εργαλείου Sloodle στο εμβυθιστικό περιβάλλον του OpenSim, ώστε να αξιοποιούνται σε σημαντικό βαθμό αρκετές από τις εκπαιδευτικές δραστηριότητες του ΣΔΜ, να υπάρχει σύγχρονη πρόσβαση σε αυτές τις δραστηριότητες από το εικονικό περιβάλλον, όπου η εξ’ αποστάσεως μάθηση από ασύγχρονη γίνεται σύγχρονη.
Επίσης, στο πλαίσιο της παρούσας μεταπτυχιακής διατριβής αξιοποιήθηκε στο εμπειρικό μέρος της έρευνας η θεωρία της συναλλακτικής μνήμης (Transactive Memory System-TMS). Η θεωρία αυτή εστιάζει το ενδιαφέρον της στο διαμοιρασμό της γνώσης όπου η αναμενόμενη επίδραση στην ομάδα θα είναι θετική, εφόσον η γνώση αυτή είναι εφαρμοσμένη. Η παρούσα έρευνα διερεύνησε την αναμενόμενη επίδραση που έχει η επικοινωνία, τόσο από πλευράς εύρους φάσματος μέσων, όσο και της εμπειρίας χρήσης, σε σχέση με τις τρεις σημαντικές διαστάσεις του Συστήματος Συναλλακτικής Μνήμης, δηλαδή, την εξειδικευμένη γνώση ανάμεσα στα μέλη των εικονικών ομάδων που συνεργάζονται συνεργατικά. Οι τρεις αυτές διαστάσεις του συστήματος TMS, που επηρεάζονται θετικά από την επικοινωνία αφορούν: α) την εξειδίκευση β) την Αξιοπιστία/εμπιστοσύνη γ) τη συνεργασία, και συμβάλουν αποτελεσματικά στη συνεργατική μάθηση σε πραγματικό χρόνο.