Επικοινωνιακή σχέση μεταξύ ασθενή και επαγγελματία υγείας
Abstract
Σκοπός της εργασίας αυτής είναι η διερεύνηση της επικοινωνιακής σχέσης μεταξύ ασθενών και επαγγελματιών υγείας. Συγκεκριμένα ο σκοπός της εργασίας αυτής είναι να αναδείξει και να καταγράψει τις αντιλήψεις και τις προσδοκίες των ασθενών και των επαγγελματιών υγείας, οι οποίες σχετίζονται με την επικοινωνιακή σχέση ανάμεσα τους.
Μεθοδολογία
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε μεταξύ Απριλίου – Μαΐου του 2013 σε δύο κρατικά νοσοκομεία στις επαρχίες Λάρνακας και Αμμοχώστου της Κύπρου. Το δείγμα περιλάμβανε 100 ασθενείς που επισκέφτηκαν τα εξωτερικά ιατρεία των γενικών Νοσοκομείων Λάρνακας και Αμμοχώστου καθώς επίσης και 100 επαγγελματίες υγείας που αποτελούνταν από ιατρούς, νοσηλευτές, τεχνολόγους ιατρικών εργαστηρίων κα τεχνολόγους ακτινολόγους των ίδιων νοσοκομείων.
Η συλλογή δεδομένων έγινε με την βοήθεια δύο ερωτηματολογίων (ένα για τους ασθενείς και ένα για τους επαγγελματίες υγείας) τα οποία σχεδιάστηκαν και χρησιμοποιήθηκαν από Άγγλους ερευνητές για την καταγραφή και σύγκριση των απόψεων ασθενών και επαγγελματιών υγείας γύρω από την επικοινωνιακή σχέση που έχουν μεταξύ τους οι επαγγελματίες υγείας και οι ασθενείς. Τα συγκεκριμένα ερωτηματολόγια μεταφράστηκαν και η εγκυρότητα και αξιοπιστία τους είχε εξακριβωθεί με την μέθοδο της δήλωσης μετάφρασης από Έλληνες επιστήμονες. Η ανάλυση των δεδομένων έγινε με την στατιστική επεξεργασία των δεδομένων χρησιμοποιώντας το στατιστικό πακέτο κοινωνικών επιστημών SPSS 20.
Αποτελέσματα
Η περιγραφική ανάλυση έδειξε ότι η επικοινωνία μεταξύ επαγγελματιών υγείας και ασθενών τείνει να είναι αρκετά καλή, δηλαδή και οι δύο ομάδες δηλώνουν ικανοποιημένες από την μεταξύ τους επικοινωνία και συμφωνούν γενικά οι απόψεις των δύο ομάδων ως προς στις αντιλήψεις τους για την επικοινωνιακή σχέση μεταξύ τους. Η σχέση μεταξύ των επαγγελματιών υγείας με τους ασθενείς είναι αρκετά καλή, αλλά είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι διαπιστώθηκε δυσκολία σε θέματα για τα οποία χρειάζεται η χρήση δεξιοτήτων επικοινωνίας όπως είναι η ανακοίνωση δυσάρεστων νέων. Τα αποτελέσματα της παρούσας μελέτης έδειξαν ότι το δείγμα των επαγγελματιών υγείας είχε αρκετές ανθρωποκεντρικές αντιλήψεις όσον αφορά στην ενημέρωση του ασθενή και στην εμπλοκή του στη λήψη θεραπευτικών αποφάσεων. Οι ασθενείς δήλωσαν αυξημένη επιθυμία για αυτονομία στη διαχείριση της υγείας του. Από την άλλη πλευρά, βέβαια διαπιστώθηκε ότι ενώ οι προσδοκίες των ασθενών για πληροφόρηση ήταν ιδιαίτερα υψηλές, δεν ακολουθούνταν και από αντίστοιχη υψηλή επιθυμία για εμπλοκή στη λήψη θεραπευτικών αποφάσεων. Δεν υπάρχει προθυμία για συμμετοχή στη λήψη αποφάσεων και αυτό είναι έκδηλο με τη συντριπτική πλειοψηφία να το αποδέχεται.
Συμπεράσματα
Βρέθηκαν αρκετές ομοιότητες και λίγες διαφορές μεταξύ των απόψεων ασθενών και επαγγελματιών υγείας. Η επικοινωνιακή σχέση μεταξύ ασθενών και επαγγελματιών υγείας στα δημόσια νοσοκομεία Λάρνακας και Αμμοχώστου βρέθηκε να είναι ικανοποιητική. Διαπιστώθηκε ότι οι επαγγελματίες υγείας έχουν ελλιπή εκπαίδευσή σε θέματα επικοινωνίας με τους ασθενείς, αυτό πηγάζει από την δυσκολία που έχουν στην ανακοίνωση δυσάρεστων νέων. Οι επαγγελματίες υγείας πρέπει να υιοθετήσουν μεθόδους εκμάθησης αφού τα αποτελέσματα έδειξαν ότι είναι πρόθυμοι να εκπαιδευτούν σε θέματα επικοινωνίας.