Η λογική του μέσου σε αντιδιαστολή με τη λογική του κόμματος στην κατασκευή και παρουσίαση τηλεοπτικών ειδήσεων. Μελέτη περίπτωσης: Υπόθεση Βατοπεδίου
Abstract
Το παρόν πόνημα διερευνά τη λειτουργία του μηχανισμού παραγωγής ειδήσεων και τη συσχέτιση της λειτουργίας των Μ.Μ.Ε. με την εξουσία. Το θεωρητικό πλαίσιο διαμορφωμένο σε ένα σύστημα ελεγχόμενων υποθέσεων εξέτασε τις σχέσεις επικοινωνίας – εξουσιαστικών δομών, ή «media state relationship». Αναλυτικό εργαλείο της παρούσας έρευνας αποτέλεσε η ειδησεογραφική μεροληψία στον τρόπο παρουσίασης της υπόθεσης Βατοπεδίου, η οποία επιλέχθηκε ως μελέτη περίπτωσης.
Η έρευνα επικεντρώνεται στην υπόθεση Βατοπεδίου, όπως παρουσιάσθηκε από τα κεντρικά δελτία ειδήσεων των τηλεοπτικών σταθμών: ALPHA και NET, για δύο χρονικά διαστήματα: α) 14-5-2009 έως 21-5-2009, β) 14-6-2009 έως 15-6-2009. Κατά την ανάλυση της έρευνας διαπιστώθηκε η παθογένεια του ελληνικού επικοινωνιακού συστήματος και ιδιαίτερα της σχέσης των μέσων ενημέρωσης – κράτους. Η σχέση αυτή διαμορφώθηκε σε δύο διαστάσεις, η μία ήταν η προπαγανδιστική κομματικοκρατία και η άλλη η διαπλοκή. Οι δύο διαστάσεις λειτουργούσαν παράλληλα με το καθεστώς το οποίο διαμορφώθηκε από την εμπορευματοποίηση.