Αξιολόγηση του βαθμού ικανοποίησης των εσωτερικών ασθενών Γενικού Νοσοκομείου της Κύπρου απο την παρεχόμενη νοσοκομειακή φροντίδα
Abstract
Εισαγωγή: Η αξιολόγηση της ικανοποίησης των ασθενών αποτελεί έναν από τους δείκτες αξιολόγησης της ποιότητας των υπηρεσιών φροντίδας υγείας. Συμβάλλει σημαντικά στη βελτίωση της ποιότητας της φροντίδας υγείας.
Σκοπός: Σκοπός της παρούσας μελέτης είναι η διερεύνηση της ικανοποίησης των εσωτερικών ασθενών, από την παρεχόμενη νοσοκομειακή φροντίδα υγείας από δημόσιο Γ. Ν. στην Κύπρο. Στόχοι της έρευνας είναι: η εκτίμηση (α) του επιπέδου ικανοποίησης των εσωτερικών ασθενών, (β) των προσδοκιών των ασθενών (γ) της εκληφθείσας από τους ασθενείς ποιότητα των υπηρεσιών υγείας, (δ) η διερεύνηση των παραγόντων οι οποίοι σχετίζονται με τον βαθμό ικανοποίησης των ασθενών και (ε) η διερεύνηση των πιθανών διαφορών κατά νοσηλευτικό τμήμα (θάλαμο), ως προς την ικανοποίηση των εσωτερικών ασθενών.
Δείγμα και μέθοδος: Το δείγμα της μελέτης αποτέλεσαν 172 ασθενείς που νοσηλεύτηκαν στο συγκεκριμένο νοσοκομείο μεταξύ Φεβρουαρίου και Απριλίου του 2013. Κατά την ημέρα προ του εξιτηρίου τους οι ασθενείς παραλάμβαναν το ανώνυμο ερωτηματολόγιο με παράκληση να το επιστρέψουν την μέρα του εξιτηρίου τους. Δόθηκε ερωτηματολόγιο το οποίο χρησιμοποιήθηκε επίσης σε σχετικές έρευνες στην Πολωνία, στην Ελλάδα και στην Κύπρο.
Αποτελέσματα: Ικανοποιημένη από τη συνολική, ιατρική και νοσηλευτική φροντίδα του Γ.Ν. δήλωσε η πλειονότητα των ασθενών. Δεν εντοπίστηκε στατιστικά σημαντική διαφορά όσο αφορά στη συνολική ικανοποίηση σε σχέση με το τμήμα (θάλαμο) νοσηλείας (p>0,05). Οι προσδοκίες μεγάλου αριθμού ασθενών (94,7%) δικαιωθήκαν από την παρεχόμενη φροντίδα υγείας. Η πλειοψηφία των ασθενών (91,1%) εκλαμβάνει ως ποιοτική τη συνολική φροντίδα υγείας που προσφέρθηκε. Η ηλικία, το επίπεδο εκπαίδευσης, η μέθοδος συλλογής των πληροφοριών, η πορεία της ασθένειας, η διάρκεια νοσηλείας και η κατάσταση της υγείας έδειξαν να επηρεάζουν το βαθμό ικανοποίησης (p<0,05).
Συμπέρασμα: Τα υψηλά ποσοστά ικανοποίησης των ασθενών είναι συχνό φαινόμενο στον Κυπρο-Ελλαδικό αλλά και στο διεθνή χώρο. Οι ασθενείς δίνουν περισσότερη σημασία στο ανθρώπινο δυναμικό των υπηρεσιών υγείας και στις διαπροσωπικές σχέσεις με αυτούς που τους φροντίζουν.