Show simple item record

dc.contributor.advisorΧαλαμανδάρη, Καλλιρόη
dc.contributor.authorΠαπαδημητρίου, Ειρήνη
dc.contributor.otherPapademetriou, Irene
dc.coverage.spatialΚύπροςel_GR
dc.date.accessioned2013-08-02
dc.date.accessioned2013-09-03T05:42:20Z
dc.date.available2013-09-03T05:42:20Z
dc.date.copyright2013-05
dc.date.issued2013-09-03
dc.identifier.otherΕΠΑ/2013/00027el_GR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11128/1383
dc.descriptionΠεριέχει βιβλιογραφικές παραπομπές.el_GR
dc.description.abstractΤα τελευταία χρόνια όλο και περισσότερα ερευνητικά πορίσματα τονίζουν την σημασία της ενίσχυσης των κοινωνικών και συναισθηματικών δεξιοτήτων των παιδιών ήδη από το νηπιαγωγείο, μέσα από προγράμματα βασισμένα στις αρχές της κοινωνικοσυναισθηματικής μάθησης. Δεδομένου ότι από έρευνες έχει προκύψει πως η ρύθμιση των δυσάρεστων συναισθημάτων και η κοινωνική επάρκεια αποτελούν συστατικά στοιχεία της κοινωνικής και συναισθηματικής αποτελεσματικότητας των παιδιών προσχολικής αλλά και μέσης παιδικής καθώς και εφηβικής ηλικίας, ο βασικός στόχος της συγκεκριμένης μελέτης ήταν η αξιολόγηση της επίδρασης ενός προγράμματος κοινωνικοσυναισθηματικής μάθησης (Βήματα για τη Ζωή), προσαρμοσμένου στις ανάγκες και τις ιδιαιτερότητες των παιδιών του τμήματος στο οποίο εφαρμόστηκε, στην ενίσχυση της ικανότητας ρύθμισης των δυσάρεστων συναισθημάτων (φόβος, θυμός, λύπη) και της κοινωνικής επάρκειας των μαθητών ενός τμήματος νηπιαγωγείου. Η παρούσα μελέτη ανήκει στις ποιοτικές έρευνες και αποτελεί εκπαιδευτική έρευνα-δράσης. Ο σχεδιασμός της βασίστηκε στο υλικό του προγράμματος «Βήματα για τη Ζωή», προσαρμοσμένου στις ανάγκες του τμήματος παρέμβασης, και συγκεκριμένα στο κομμάτι που αφορά στην αναγνώριση και διαχείριση των δυσάρεστων συναισθημάτων (φόβου, θυμού, λύπης). Το δείγμα της έρευνας αποτέλεσαν 17 μαθητές ενός τμήματος νηπιαγωγείου, 8 κορίτσια και 9 αγόρια. Για την ενίσχυση της αντικειμενικότητας των αποτελεσμάτων της έρευνας χρησιμοποιήθηκε και τμήμα ελέγχου, το οποίο αποτελούνταν από 21 μαθητές ενός τμήματος νηπιαγωγείου, 12 κορίτσια και 9 αγόρια, το κοινωνικοοικονομικό επίπεδο των οποίων ήταν παρεμφερές με αυτό των παιδιών του τμήματος παρέμβασης. Ο μέσος όρος ηλικίας των παιδιών που πήραν μέρος στην έρευνα ήταν 5, 8 έτη. Για την συγκέντρωση των δεδομένων έγινε συστηματική παρατήρηση και συνεντεύξεις πριν και μετά την εφαρμογή του προγράμματος στο τμήμα παρέμβασης. Επιπλέον, κρατήθηκε ημερολόγιο καθ’ όλη τη διάρκεια διεξαγωγής της έρευνας. Η ποιοτική ανάλυση των αποτελεσμάτων έδειξε πως μετά την εφαρμογή του προγράμματος υπήρξε σημαντική βελτίωση στα παιδιά του τμήματος παρέμβασης ως προς την αναγνώριση των δυσάρεστων συναισθημάτων (φόβος, θυμός, λύπη), τόσο Ειρήνη Παπαδημητρίου Σελίδα 11 από 200 στους άλλους όσο και στον εαυτό τους και ως προς την επιλογή δημιουργικών στρατηγικών αντιμετώπισης συναισθηματικών προβλημάτων ως προς τον εαυτό τους. Η βελτίωση αυτή ήταν αξιοσημείωτη για τα αγόρια του τμήματος παρέμβασης. Επιπρόσθετα, τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν πως τα παιδιά του τμήματος παρέμβασης βελτίωσαν τις δεξιότητες κοινωνικής επάρκειας μετά την εφαρμογή του προγράμματος. Τα αποτελέσματα αυτά αναδεικνύουν τη σημασία και την αποτελεσματικότητα των προγραμμάτων κοινωνικοσυναισθηματικής μάθησης ως προς τη ρύθμιση των δυσάρεστων συναισθημάτων και την κοινωνική επάρκεια για τα παιδιά προσχολικής ηλικίας.el_GR
dc.format.extent200 σ. πιν., εικ. 30 εκ.el_GR
dc.languagegrel_GR
dc.language.isogrel_GR
dc.subjectΠρόγραμμα Κοινωνικοσυναισθηματικής Μάθησης -- Νηπιαγωγείαel_GR
dc.subjectSocial Emotional Learning Program -- Kindergartensel_GR
dc.titleΕφαρμογή και αξιολόγηση ενός προγράμματος κοινωνικοσυναισθηματικής μάθησης στο νηπιαγωγείο σε σχέση με τη ρύθμιση δυσάρεστων συναισθημάτων και την κοινωνική επάρκειαel_GR
dc.typeΜεταπτυχιακή Διατριβήel_GR
dc.contributor.committeememberΚαλογήρου, Χρυστάλλα
dc.contributor.committeememberΖεμπύλας, Μιχαλίνος
dc.description.translatedabstractIn recent years, a growing number of research findings highlight the importance of the reinforcement of social and emotional skills, through social emotional learning programs, starting from kindergarten. Given the fact that emotion regulation along with social competence are considered to be basic elements of social and emotional effectiveness of preschool children, as well as of those in middle childhood and adolescence, the main aim of the present study was the evaluation of the possible effect of a social emotional learning program (“Steps for Life”), adapted on the needs and particularities of the intervention group, on the enhancement of emotion regulation of negative emotions (fear, anger, sadness) and on social competence of a group of kindergarten pupils. The present study uses a qualitative methodological approach and it is an educational action research project. The material used was based on the program “Steps for Life”, adapted to the needs of the intervention group, particularly on the part concerning emotion recognition and emotion management, with a focus on the negative emotions of fear, anger and sadness. The intervention group consisted of 17 kindergarten pupils, 8 girls and 9 boys. A control group was also used in order to enhance the objectivity of the research results. The control group consisted of 21 kindergarten pupils, 12 girls and 9 boys, of similar socio-economic background to that of the intervention group. The average age of the children participated in the study was 5,8 years. Data collection was done by means of systematic observation and semi-structured interviews, before and after the program implementation in the intervention group of children. Moreover, a research diary was kept throughout the research project. Data analysis following the program implementation suggested that the children of the intervention group showed significant improvement in emotion recognition of negative emotions (fear, anger, sadness), concerning others and themselves, as well as improvement in the choice of constructive coping skills, concerning themselves. Improvement was especially marked for the boys of the intervention group. Furthermore, results showed an improvement in social competence skills of the children of the intervention group after the program implementation. Results highlight the potential benefits of social emotional learning programs for preschool children regarding emotion regulation and social competence.el_GR
dc.format.typepdfel_GR


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record