Ο ρόλος του στυλ ηγεσίας στη δημιουργία ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος
Abstract
Η παρούσα διατριβή επιχειρεί τη διερεύνηση του ρόλου που έχει το στυλ Ηγεσίας στη δημιουργία του ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος στις σύγχρονες ελληνικές επιχειρήσεις. Τα βασικά ερευνητικά ερωτήματα στα οποία ανταποκρίνεται είναι η αποσαφήνιση των όρων «Ηγεσία και ανταγωνιστικό πλεονέκτημα» μέσω ανάλυσης, ο ορισμός, αξιολόγηση, αποτίμηση του ρόλου και της εφαρμογής τους, η σύνδεση και ενσωμάτωση του ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος στα διάφορα στυλ ηγεσίας κατά περίπτωση υπό μια ανάπτυξη της θεωρίας και η ερευνητική εξέταση της εφαρμογής του θεωρητικού της πλαισίου σε πραγματικές συνθήκες, ώστε να εξαχθούν αξιόπιστα επιστημονικά συμπεράσματα. Πρόκειται για ένα ζήτημα που έχει απασχολήσει επανειλημμένα τη διεθνή βιβλιογραφία κατά την αδιάκοπη αναζήτηση από την διοικητική επιστήμη του πλέον κατάλληλου στυλ ηγεσίας που μπορεί να αποφέρει ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα στις διάφορες επιχειρήσεις και οργανισμούς του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.
Σκοπός της διατριβής είναι η κατανόηση τόσο σημασιολογικά όσο και εμπειρικά των δομικών συστατικών και των πολυποίκιλων διαστάσεων που έχει η Ηγεσία, τα στυλ της και το συγκριτικό πλεονέκτημα, ώστε να έλθει στην επιφάνεια το πόσο σημαντικά είναι για την επίτευξη των στόχων της επιχείρησης και τη μακροβιωσιμότητά της στο διεθνές πεδίο.
Επιγραμματικά καταλήγει στο συμπέρασμα ότι οι δύο έννοιες συνθέτουν ένα πλέγμα διαρκούς ολικής αλληλεξάρτησης, καθώς μόνο αν η μία οδηγεί στην άλλη τότε καταλήγουμε στην διαρκή επιχειρησιακή επιτυχία και αποτελεσματικότητα.
Ακολουθήθηκε συνδυασμός περιγραφικής - επιστημονικής μεθοδολογίας (καθορισμός του ερευνητικού σκοπού, στόχων, επιλογή και εφαρμογή ερευνητικής διαδικασίας για τη συλλογή – επεξεργασία – ερμηνεία των εμπειρικών δεδομένων, σχεδιασμός , τρόπος διεξαγωγής, εξεύρεση πληθυσμού και δείγματος έρευνας, ανάλυση αξιοπιστίας, περιορισμοί και ανάλυση στοιχείων και αποτελέσματα).
Η διατριβή διαρθρώνεται σε 9 συνολικά κεφάλαια (που αναπτύσσονται σε υποενότητες) και καταλήγει σε συμπεράσματα. Το πρώτο κεφάλαιο είναι η εισαγωγή, το δεύτερο η βιβλιογραφική ανασκόπηση, το τρίτο εξετάζει θεωρητικά την έννοια της Ηγεσίας και των στυλ της, το τέταρτο κάνει μια σύντομη ιστορική αναδρομή στα ηγετικά στυλ από επιφανείς ηγέτες του παρελθόντος, το πέμπτο αναλύει την έννοια του ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος και των μορφών του, το έκτο επικεντρώνεται στο συνδυασμό Στυλ Ηγεσίας και Ανταγωνιστικού Πλεονεκτήματος μεταξύ τους, το έβδομο και το όγδοο κεφάλαιο περιλαμβάνουν την ερευνητική προσέγγιση της αντίληψης των προϊσταμένων/ ηγετών για τις δύο έννοιες και της πρακτικής τους εφαρμογής. Η διατριβή ολοκληρώνεται με συνοπτική αποτύπωση των συμπερασμάτων στο ένατο κεφάλαιο.