Τα χρώματα και ο τρόπος επίδρασης τους στη στάση του ηλεκτρονικού επισκέπτη απέναντι στην ιστοσελίδα
Abstract
Στη σημερινή εποχή οι καταναλωτές έχουν αυξήσει την διαπραγματευτική τους δύναμη έναντι των φυσικών και διαδικτυακών καταστημάτων, λόγω της πληθώρας εναλλακτικών επιλογών και της ευκολίας πρόσβασης στη γνώση. Συνεπώς ο επιχειρηματικός κόσμος πλέον, προσπαθεί με τρόπους πέρα από τους παραδοσιακούς να πλησιάσει τον καταναλωτή και να αποκτήσει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Ένας τέτοιος τρόπος είναι η προσαρμογή του χρωματικού στοιχείου στην καταναλωτική διάθεση και προτίμηση, με σκοπό την προσέλκυση όσο το δυνατών περισσότερων επισκεπτών, όχι μόνο ενός φυσικού καταστήματος αλλά και μίας ιστοσελίδας. Η επιστήμη της ψυχολογίας έχει αποδείξει πως τα χρώματα μπορούν να επηρεάσουν τη διάθεση του ανθρώπου και να δημιουργήσουν διαφορετικά συναισθήματα ή να εμπνεύσουν συγκεκριμένες έννοιες όπως αυτές της αρμονίας, της ενεργητικότητας και της εξουσίας. Αυτά τα συμπεράσματα χρησιμοποιούνται πλέον εκτενώς και από την επιστήμη του Marketing τόσο όσον αφορά το ίδιο το προϊόν όσο και το φυσικό κατάστημα αλλά και την ιστοσελίδα. Κάθε εταιρεία επιλέγει προσεκτικά το χρώμα της συσκευασίας, του κατατεθέντος σήματος, της εσωτερικής διακόσμησης των καταστημάτων προκειμένου να τραβήξει την προσοχή και να δημιουργήσει συγκεκριμένη εντύπωση στην καταναλωτική αντίληψη. Από την άλλη πλευρά, οι ιστοσελίδες χρησιμοποιώντας διαφορετικά συστήματα χρωμάτων, επιτυγχάνουν να αιχμαλωτίσουν την προσοχή του επισκέπτη και να ισορροπήσουν το περιεχόμενό τους με τις στρατηγικές αρχές τους. Πλήθος μελετών έχουν δείξει την κατεύθυνση στην οποία κάθε χρώμα μπορεί να επηρεάσει έναν καταναλωτή. Ως συνέχεια των ερευνών αυτών, διατρέξαμε ένα ερωτηματολόγιο προκειμένου να μελετηθεί συμπληρωματικά κατά πόσο κάθε ένα από τα έξι βασικά χρώματα (πράσινο, κίτρινο, κόκκινο, μωβ, μπλε, πορτοκαλί) μπορεί να επηρεάσει σε ένα online περιβάλλον τους παρακάτω παράγοντες: απόσπαση προσοχής, διάρκεια παραμονής, αναγνωσιμότητα, φιλικότητα και καλαισθησία. Έτσι, παρατηρήθηκε πως το χρώμα που εφιστά περισσότερο την προσοχή του επισκέπτη είναι το κόκκινο σε αντίθεση με το κίτρινο το οποίο δεν διαθέτει καθόλου αυτή την ιδιότητα. Επιπροσθέτως, αυξημένο χρόνο παραμονής φαίνεται να έχουν από τους επισκέπτες τους, οι ιστοσελίδες με κυρίαρχο το μπλε και το μωβ χρώμα ενώ το μπλε και το πορτοκαλί καθιστούν την ιστοσελίδα πιο ευανάγνωστη και φιλική. Ωστόσο, το ζήτημα της καλαισθησίας φαίνεται να μην μπορεί να ποσοτικοποιηθεί καθώς αποτελεί ένα καθαρά υποκειμενικό στοιχείο. Τέλος, προτείνεται η επιπλέον έρευνα σχετικά με την δυναμική εξατομίκευση του φυσικού και online περιβάλλοντος ώστε κάθε καταναλωτής να προσεγγίζεται με μοναδικό και εξατομικευμένο τρόπο