Οι εξαγωγές της Ελλάδας, καταγραφή της τρέχουσας κατάστασης της αγοράς, προσδιοριστικοί παράγοντες ενίσχυσης των ελληνικών εξαγωγών και υφιστάμενα εμπόδια περιορισμού της εξαγωγικής δραστηριότητας
Abstract
Η παγκόσμια χρηματοπιστωτική κρίση έχει προκαλέσει αλλά και ταυτόχρονα αναδείξει μια σειρά από αδυναμίες της ελληνικής οικονομίας. Πρόκειται για διαρθρωτικά προβλήματα, που καθιστούν την έξοδο της χώρας από την ύφεση αρκετά πολύπλοκη και ίσως μακρινή. Τα βασικότερα από αυτά τα προβλήματα είναι η ανεργία, η χαμηλή παραγωγικότητα, οι μη ανταγωνιστικές τιμές των ελληνικών προϊόντων και κυρίως το έλλειμμα του εμπορικού ισοζυγίου. Η ύπαρξη του τελευταίου, καταδεικνύει την έλλειψη ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας καθώς και την έλλειψη στέρεας παραγωγικής βάσης.
Αρκετοί οικονομολόγοι υποστηρίζουν πως η βελτίωση του εμπορικού ισοζυγίου της Ελλάδας αποτελεί σήμερα τη μοναδική διέξοδο από την κρίση, καθώς δεν υπάρχουν άλλες δομές που να μπορούν να οδηγήσουν προς αυτή την κατεύθυνση. Στην πιο κρίσιμη καμπή της οικονομικής ιστορίας της χώρας, η εξωστρέφεια και η ενίσχυση του εξαγωγικού προσανατολισμού κρίνονται αναγκαίες και οι αρμόδιοι φορείς οφείλουν να λάβουν τα κατάλληλα μέτρα για την προώθησή τους. Για να επιτευχθεί ο στόχος της εξωστρέφειας θα πρέπει να λυθούν τα εμπόδια που αντιμετωπίζουν οι ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις.
Η παρούσα εργασία αποσκοπεί στην ανάδειξη των παραπάνω εμποδίων, μέσω έρευνας που πραγματοποιήθηκε με τη διανομή σχετικού ερωτηματολογίου σε ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις, καθώς επίσης και στην εξαγωγή συμπερασμάτων αναφορικά με την συμβολή της ελληνικών εξαγωγών στην αντιμετώπιση της κρίσης. Η εργασία αποτελείται από 6 κεφάλαια τα οποία μπορούν να χωριστούν σε δύο ενότητες. Η πρώτη ενότητα περιλαμβάνει το θεωρητικό πλαίσιο των εξαγωγών καθώς επίσης και την καταγραφή των στοιχείων που αφορούν το ελληνικό εμπορικό ισοζύγιο για τις χρονολογίες 2008-σήμερα. Η δεύτερη ενότητα αποτελείται από την ανάλυση της έρευνας και των συμπερασμάτων που προέκυψαν από αυτή καθώς επίσης και από μία σειρά προτάσεων για την προώθηση των εξαγωγών.