Λαθρεμπορία υγρών καυσίμων και η εξ' αυτής απώλεια κρατικών εσόδων
Abstract
Το σύνολο των ενεργειακών προϊόντων αποτελεί μια από τις σημαντικότερες πηγές εσόδων για το Δημόσιο, λόγω των υψηλών δασμοφορολογικών επιβαρύνσεων. Η υψηλή όμως φορολόγηση έχει ως συνέπεια την υψηλή επικινδυνότητα για διάπραξη παραβάσεων, τη μη τήρηση των τελωνειακών διαδικασιών και την αποφυγή, με δόλο, της καταβολής των αναλογούντων φόρων. Ο κύριος όγκος απώλειας κρατικών εσόδων, εξ’ αιτίας του φαινομένου της λαθρεμπορίας υγρών καυσίμων, οφείλεται στην παράνομη χρήση κυρίως πετρελαίου θέρμανσης, ναυτιλίας καθώς και άλλων ενεργειακών προϊόντων που χρησιμοποιούνται αντί του πετρελαίου κίνησης, καθώς επίσης στις εικονικές εξαγωγές και στην προσθήκη άλλων προϊόντων που δεν επιβαρύνονται ή έχουν μικρότερο Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης.
Με την παρούσα ‘Μελέτη Πολιτικής’ επιχειρείται ο καθορισμός του μεγέθους της δασμοφοροδιαφυγής, που προέρχεται από την λαθρεμπορία υγρών καυσίμων στην Ελλάδα, η διερεύνηση των βασικών εννοιών του κυκλώματος των ενεργειακών προϊόντων (παραγωγή, αποθήκευση, διακίνηση, εμπορία, διάθεση, χρήση στην κατανάλωση), η καταγραφή και ανάλυση των μορφών λαθρεμπορίας υγρών καυσίμων, των παραγόντων που καθορίζουν τα αίτια αυτής και τη σύνδεση μεταξύ της οικονομίας, της δασμοφοροδιαφυγής και του οικονομικού εγκλήματος. Επιπρόσθετα αναλύονται και διερευνώνται τα αίτια του φαινομένου της λαθρεμπορίας υγρών καυσίμων, προκειμένου να εξαχθούν τρόποι και μέθοδοι για την πάταξη αυτής. Κατά την έκβαση της παρούσας διεξάγεται μελέτη και αξιολόγηση του υπάρχοντος θεσμικού πλαισίου και της φορολογικής πολιτικής, προκειμένου να υιοθετηθούν σύγχρονες μέθοδοι ανάλογων με αυτών που ισχύουν σε άλλες χώρες και συγκεκριμένα της Ανάλυσης Κόστους - Οφέλους (Cost – Benefit Analysis), ως χρήσιμο εργαλείο για την Ανάλυση Κανονιστικών Επιπτώσεων (Regulatory Impact Assessment) στο πλαίσιο της Κανονιστικής Μεταρρύθμισης (Regulatory Reform).