Η ενίσχυση του branding της Κρήτης, μέσω της διερεύνησης της αναγνωρισιμότητας των εξαγώγιμων προϊόντων της, στην διεθνή αγορά. Η εμπειρική μελέτη περίπτωσης: Η αγορά του Τορόντο
Abstract
Σκοπός: Σε θεωρητικό επίπεδο, ο ρόλος των εξαγώγιμων προϊόντων μιας χώρας ως σημαντική πτυχή ανάπτυξης του branding της χώρας. Η ανάγκη διερεύνησης της εικόνας της επωνυμίας (Brand Image) των εξαγώγιμων προϊόντων. Σε ερευνητικό επίπεδο, η διερεύνηση των καταναλωτικών προτιμήσεων των κατοίκων του Τορόντο. Η διερεύνηση των συσχετίσεων (ιδιότητες, οφέλη, στάσεις απέναντι στην επωνυμία) των Ελληνικών και ειδικότερα Κρητικών εξαγώγιμων προϊόντων, από τους καταναλωτές του Τορόντο, προκειμένου να ληφθούν υπόψη και να υιοθετηθούν πετυχημένες στρατηγικές branding τόσο από ιδιωτικούς όσο και δημόσιους τοπικούς φορείς της Κρητικής περιφέρειας.
Μεθοδολογία: Η έρευνα βασίστηκε πρώτον σε ερωτηματολόγια και δεύτερον σε σχετική βιβλιογραφία και αρθογραφία. Διενεργήθηκε έλεγχος συσχετίσεων μεταξύ όλων των μεταβλητών, έλεγχοι στατιστικής σημαντικότητας με σύγκριση μέσων όρων και έλεγχοι υποθέσεων.
Ευρήματα: Παράγοντες όπως η χώρα προέλευσης, η υψηλή ποιότητα, η τιμή, η συσκευασία, το εισόδημα, η θετική πρόθεση για σύσταση των ελληνικών προϊόντων σε φίλους/γνωστούς, η εμπειρία της επίσκεψης της χώρας, καθώς και ο ρόλος της διασποράς , συντελούν στη εικόνα που έχουν οι καταναλωτές του Τορόντο για τα Ελληνικά και ξεχωριστά για τα Κρητικά προϊόντα. Η έρευνα μας οδήγησε, στην ευχάριστη διαπίστωση ότι η πλειοψηφία γνωρίζει τα Ελληνικά προϊόντα και ότι η λέξη ποιότητα, είναι κυρίως αυτή με την οποία τα χαρακτηρίζουν.
Πρακτική εφαρμογή: Όλα τα ευρήματα της έρευνας αποτελούν αναμφισβήτητα πολύτιμα στοιχεία, τα οποία οι Κρητικές εξαγωγικές εταιρείες , αλλά και εκείνες που επιθυμούν να ξεκινήσουν εξαγωγική δραστηριότητα, καθώς και τοπικοί φορείς, θα πρέπει να λάβουν πολύ σοβαρά υπόψη τους κατά την υιοθέτηση της στρατηγικής branding που θα αναπτύξουν, προκειμένου να εισέλθουν με επιτυχία στην μεγάλη και ιδιαίτερα δεκτική σε διεθνή brands, αγορά του Τορόντο ώστε να θεωρούνται άξιοι πρεσβευτές της χώρας.
Αξία έρευνας: Έρευνες για τα ελληνικά εξαγώγιμα προϊόντα έχουν γίνει εκτενείς. Ωστόσο δεν υπάρχουν έρευνες για την αντίληψη που έχουν καταναλωτές του Τορόντο για τα Ελληνικά και ειδικότερα τα Κρητικά προϊόντα. Οι περισσότερες από τις προηγούμενες μελέτες προσπάθησαν να επικεντρωθούν στην επίδραση της χώρας προέλευσης, στην ευαισθησία των τιμών, και την αντίληψη
6
σχετικά με την αξία του προϊόντος ή της υπηρεσίας, το εμπορικό σήμα (brand) και την εικόνα. Περιορισμένη είναι η έρευνα πάνω στις αναπτυσσόμενες χώρες αναφορικά με την προτίμηση τους για τοπικά ή εισαγόμενα προϊόντα και υπηρεσίες σε συνάρτηση με τα δημογραφικά στοιχεία.