Τρόποι εξασφάλισης ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων απο πολυεθνικές εταιρείες πληροφορικής, στα πλαίσια ενός διαρκώς μεταβαλλόμενου εξωτερικού περιβάλλοντος
Abstract
Η ραγδαία ανάπτυξη της τεχνολογίας και η παγκοσμιοποίηση έχουν οδηγήσει στην επέκταση των πολυεθνικών επιχειρήσεων πληροφορικής, στην εμφάνιση νέων κλάδων και τομέων και έχουν αυξήσει τον ανταγωνισμό. Κοινός στόχος των επιχειρήσεων είναι η θεμελίωση διατηρήσιμων ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων που θα τους εξασφαλίσουν υψηλές αποδόσεις και ανάπτυξη. Οι στόχοι της συγκεκριμένης εργασίας είναι: α) να εξετάσει κατά πόσο το θεωρητικό μοντέλο των πέντε δυνάμεων του Porter είναι σε θέση να προσδιορίσει αποτελεσματικά την ανταγωνιστικότητα της αγοράς της πληροφορικής σήμερα, β) να εξετάσει εάν η προσέγγιση των ανταγωνιστικών στρατηγικών του Porter βρίσκει εφαρμογή στις σημερινές πολυεθνικές επιχειρήσεις πληροφορικής. Για την προσέγγιση των στόχων της διατριβής γίνεται: α) εμπειρική ανάλυση των κλάδων της πληροφορικής, σε παγκόσμιο επίπεδο, με βάσει το μοντέλο των πέντε δυνάμεων του Porter, β) εμπειρική ανάλυση δέκα αντιπροσωπευτικών πολυεθνικών επιχειρήσεων πληροφορικής με την μέθοδο case study, εντοπίζονται τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα που ανέπτυξαν και οι στρατηγικές που εφάρμοσαν. Σχετικά με το μοντέλο των πέντε δυνάμεων του Porter, διαπιστώθηκε ότι εμφανίζει περιορισμούς στην ανάλυση των σύγχρονων αγορών πληροφορικής, διότι δεν λαμβάνει υπ’ όψιν καθοριστικές παραμέτρους (π.χ. συνεργασίες επιχειρήσεων, διαφορές μεταξύ των εταιρειών του ίδιου κλάδου, τις εξελίξεις στο εξωτερικό περιβάλλον, ότι τα όρια των σύγχρονων αγορών πληροφορικής δεν είναι σταθερά και ξεκάθαρα). Προτείνονται τρόποι διεύρυνσής του, όπως: συνδυαστική ανάλυση του μάκρο-περιβάλλοντος και των επιμέρους δυνάμεων που επηρεάζουν και αλληλεπιδρούν με τις αρχικές πέντε δυνάμεις του μοντέλου, διαχωρισμό της αγοράς σε στρατηγικές ομάδες και ανάλυση των δυνάμεων που αλληλεπιδρούν σε κάθε μια. Σχετικά με τις στρατηγικές των επιχειρήσεων που εξετάστηκαν, διαπιστώθηκε πως έχουν εφαρμόσει ένα μείγμα στρατηγικών, όπως: διεθνοποίηση, έγκαιρη προσαρμογή στις αλλαγές, καινοτομία, διαφοροποίηση προϊόντων, επέκταση σε νέα προϊόντα ή και αγορές, χαμηλό κόστος, ανάπτυξη ανθρώπινου δυναμικού, συνεργασίες ή και εξαγορές, ισχυρό marketing. Οι στρατηγικές της θεωρίας του Porter (ηγεσία κόστους και διαφοροποίηση): α) δεν καλύπτουν όλο το φάσμα των στρατηγικών που εφάρμοσαν οι συγκεκριμένες εταιρείες, β) μπορούν να συνδυαστούν επιτυχώς και να εφαρμοστούν ταυτόχρονα χωρίς να απαιτείται συμβιβασμός.