Οι εκπαιδευτικές ανάγκες των νέων αγροτών-κτηνοτρόφων, του γεωφυσικού πάρκου του Ψηλορείτη, Ν. Ρεθύμνης
Abstract
H παρούσα μεταπτυχιακή εργασία, αφορά εμπειρική έρευνα ανιχνευτικού χαρακτήρα, η οποία πραγματοποιήθηκε στο γεωφυσικό πάρκο του Ψηλορείτη της Περιφέρειας Κρήτης από την πλευρά της Περιφερειακής Ενότητας (Π.Ε) Ρεθύμνης .
Ο σκοπός της παρούσας ερευνητικής προσέγγισης, είναι η ανάδειξη των εκπαιδευτικών αναγκών των νέων αγροτών-κτηνοτρόφων, που δραστηριοποιούνται σε μια ιδιαίτερη ορεινή περιοχή της Κρήτης, το γεωφυσικό πάρκο του Ψηλορείτη, προκειμένου να συμβάλει αποτελεσματικά στη διαμόρφωση των μελλοντικών εκπαιδευτικών πρωτοβουλιών για τους κτηνοτρόφους και του αγροτικού πληθυσμού της Κρήτης γενικότερα.
Η μελέτη αυτή πραγματοποιήθηκε στο 68% (65 άτομα) του συνολικού πληθυσμού (96 άτομα), το οποίο έχει δεχθεί την αρχική-υποχρεωτική εκπαίδευση των νέων αγροτών, όπως προβλέπεται από το πρόγραμμα εγκατάστασης των νέων αγροτών (ΥΑΑ&Τ, 2007-2013). Το διάστημα αυτό η Ελλάδα δέχεται τις σημαντικές πιέσεις της οικονομικής κρίσης.
Τα ερευνητικά ερωτήματα πάνω στα οποία οικοδομήθηκε η παρούσα έρευνα είναι:
1. Πως παρουσιάζονται οι εκπαιδευτικές ανάγκες των νέων αγροτών-κτηνοτρόφων βάσει του εκπαιδευτικού επιπέδου;
2. Πως διαμορφώνονται οι εκπαιδευτικές ανάγκες των νέων αγροτών-κτηνοτρόφων βάσει προηγούμενης εκπαιδευτικής εμπειρίας;
3. Ποιες είναι οι γνώσεις και οι δεξιότητες που καλείται να αναπτύξει ο αγρότης-κτηνοτρόφος της περιοχής έρευνας, για να μπορέσει να δημιουργήσει ένα σύγχρονο προφίλ, κοινωνικά και οικονομικά αποδεκτό;
Βάσει των ερευνητικών ερωτημάτων, σχεδιάστηκε η ερευνητική μεθοδολογία που ακολουθήθηκε. Τα στοιχεία αντλήθηκαν από τον ΟΓΕΕΚΑ «ΔΗΜΗΤΡΑ» παράρτημα Π.Ε Ρεθύμνης, τα οποία χωρίστηκαν σε επτά (7) ομάδες, όσοι και οι δήμοι που περιλαμβάνονται από την πλευρά της Π.Ε Ρεθύμνης, στο Γεωφυσικό Πάρκο του Ψηλορείτη. Η κατανομή του δείγματος ακολούθησε το προηγούμενο αυτοδιοικητικό σχήμα. Τα διαθέσιμα στοιχεία αναφέρονται στην περίοδο 2007-2011, επομένως ο πληθυσμός της έρευνας αναφέρεται σε περίοδο πέντε (5) ετών. Στην πραγματικότητα τα στοιχεία είναι από το 2007 έως και το 2008, περίοδος 2 ετών, όπου έλαβαν χώρα εκπαιδεύσεις, ενώ τα υπόλοιπα χρόνια και λόγω της οικονομικής κρίσης τα προγράμματα εκπαίδευσης είχαν καθυστερήσει σημαντικά. Για τη συλλογή των δεδομένων σχεδιάστηκε ερωτηματολόγιο το οποίο συνόδευε Συνοδευτική Επιστολή. Για την ανάλυση των δεδομένων χρησιμοποιήθηκε το λογισμικού ΙΒΜ SPSS STATISTICS 19 for Windows.
Τα σημαντικότερα ευρήματα της μελέτης είναι:
Το σύνολο των εκπαιδευτικών θεμάτων που παρουσιάστηκαν δημιουργούν εκπαιδευτικές ανάγκες ανά εκπαιδευτικό επίπεδο με διαφορετικό βαθμό έντασης και διαφορετικές προτεραιότητες. Ειδικότερα, οι απόφοιτοι δημοτικού παρουσιάζουν ομαλότερη διασπορά σ’ όλους τους βαθμούς της πενταβάθμιας κλίμακας Likert από τα άλλα εκπαιδευτικά επίπεδα (Γυμνασίου και Λυκείου), που παρουσιάζουν μεγαλύτερη ένταση στο βαθμό «Πάρα Πολύ» και «Πολύ».
Οι νέοι αγρότες-κτηνοτρόφοι που προχώρησαν σε αλλαγή δραστηριότητας (πιο σύγχρονη), δημιουργούν εκπαιδευτικές ανάγκες σε υψηλότερο βαθμό από αυτούς που δεν προχώρησαν σε αλλαγή, σ’ όλα τα εκπαιδευτικά θέματα.
Οι γνώσεις που καλείται να αναπτύξει ο νέος αγρότης-κτηνοτρόφος για να μπορέσει να δημιουργήσει ένα σύγχρονο προφίλ, κοινωνικά και οικονομικά αποδεκτό, αναφέρεται στο σύνολο των θεμάτων που παρουσιάστηκαν ενώ οι δεξιότητες, με σειρά ιεράρχησης είναι: λήψης αποφάσεων, τεχνικές, διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού, ατόμου μέσα στην ομάδα, ανάπτυξη συνεργασιών, πληροφορικής, κοινωνικές και επικοινωνίας.
Η παρούσα ερευνητική προσέγγιση στοχεύει να συμβάλει στην αναμόρφωση των εκπαιδευτικών προγραμμάτων, με βάση τις πραγματικές εκπαιδευτικές ανάγκες των νέων αγροτών-κτηνοτρόφων της Περιφέρειας Κρήτης, προσανατολισμένα στη δημιουργία ενός σύγχρονου επαγγελματικού προφίλ για ένα καλύτερο αύριο των ανθρώπων που μοχθούν στην κρητική ύπαιθρο.