Ποιότητα ιατρικών υπηρεσιών και ιατρικοί φάκελοι στην πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας του δημόσιου τομέα της Κύπρου
Abstract
Εισαγωγή: Η Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας (ΠΦΥ), αποτελεί ένα βασικό στοιχείο των συστημάτων υγείας για την επίτευξη ποιότητας στις Υπηρεσίες υγείας, περιορισμού των ανισοτήτων στην υγεία και μέσο αποτελεσματικής και αποδοτικής χρήσης των πόρων.
Σκοπός: Η ερευνητική αυτή εργασία σκοπό έχει να αποτυπώσει και να μελετήσει την συμπεριφορά γενικών γιατρών σε αστικό κέντρο Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας της Κύπρου, σε σχέση με τον βαθμό συμμόρφωσης με οδηγίες για την ορθή τήρηση των Ιατρικών Φακέλων (ΙΦ).
Μεθοδολογία: Μελετήθηκε το 10% των Ιατρικών Φακέλων των ασθενών ενός Αστικού Κέντρου Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας της περιοχής Λευκωσίας όπου παρέχουν υπηρεσίες γενικής ιατρικής πέντε γιατροί. Οι φάκελοι που μελετήθηκαν ήταν σε ίση αναλογία ανά γιατρό και απαραίτητη προϋπόθεση για τη χρήση του φακέλου για την εργασία αυτή ήταν να είχε ο ασθενής τουλάχιστον ενός έτους πρόσφατη παρακολούθηση. Αξιολογήθηκε ο βαθμός συμμόρφωσης των φακέλων με κριτήρια που επιλέγηκαν από τα Generic Medical Record Keeping Standards του Royal College of Physicians του Ηνωμένου Βασιλείου και από τα Medical Record Keeping Standards του AmeriHealth ΗΜΟ των ΗΠΑ.
Αποτελέσματα: Διαπιστώθηκε γενικά χαμηλό επίπεδο συμμόρφωσης προς τις οδηγίες ορθής τήρησης των ΙΦ και από τους πέντε γιατρούς. Όσον αφορά στη δομή των ΙΦ, διαπιστώθηκαν σοβαρές ελλείψεις στην ποσότητα και την ποιότητα της πληροφορίας που αφορά το προφίλ του ασθενή. Χαμηλό ποσοστό συμμόρφωσης διαπιστώθηκε και όσον αφορά την ορθότητα της παραπομπής για εργαστηριακές και απεικονιστικές εξετάσεις και προς τους ειδικούς καθώς και όσον αφορά την ορθότητα της διάγνωσης και της θεραπείας που δόθηκε αφού δεν ακολουθούνται κατευθυντήριες οδηγίες. Η παροχή καθοδήγησης και ενημέρωσης για το πρόβλημα των ασθενών είναι πολύ περιορισμένη και η τεκμηρίωση της πληροφορίας ανεπαρκής.
Συμπεράσματα: Η αξιολόγηση των ΙΦ σε αστικό κέντρο ΠΦΥ του δημόσιου τομέα υγείας της Κύπρου, έδειξε πλημμελή ενημέρωση των ΙΦ όσον αφορά στα διάφορα κριτήρια ποιότητας και εμμέσως το επίπεδο των προσφερόμενων υπηρεσιών υγείας. Συνεπώς, η πλημμελής ενημέρωση που έχουν τόσο ο ίδιος ο ιατρός όσο και συνάδελφοί του καθώς και άλλοι επαγγελματίες υγείας που ασχολούνται με τον ασθενή, αποβαίνει σε βάρος της ποιοτικής και συνεχιζόμενης φροντίδας του ασθενούς. Η διαπίστωση αυτή αφορά όλους τους γιατρούς του κέντρου ανεξάρτητα από τα προσωπικά προσόντα καθενός, πράγμα ενδεικτικό της γενικής κουλτούρας των κέντρων υγείας έλλειψης κατευθυντηρίων γραμμών και θεσμοθετημένης πολιτικής καλής πρακτικής στην γενική ιατρική.