Η αξιοποίηση των κοινωνικών δικτύων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση διεθνώς-Η περίπτωση του Facebook
Abstract
Τα κοινωνικά δίκτυα αποτελούν το νέο, ραγδαία ανερχόμενο φαινόμενο της εποχής μας. Από αυτά, τo facebook ξεπέρασε το 1,01 δισ. χρήστες τον Οκτώβριο του 2012 (Imerisia, 2012∙ Tvxsteam, 2012). Ο συνολικός αριθμός των χρηστών facebook στην Ελλάδα φθάνει τα 3,7 εκ. (Clip News, 2011), και στην Κύπρο το 69% του πληθυσμού έχει λογαριασμό στο facebook (Pingdom, 2011). Το φαινόμενο αυτό δεν άφησε ανεπηρέαστο το πιο ενεργό μέρος της κοινωνίας ως προς την χρήση του Internet και των κοινωνικών δικτύων, τους φοιτητές. Η ακαδημαϊκή κοινότητα αγκάλιασε τα νέα κοινωνικά μέσα αξιοποιώντας τα σε εφαρμογές επικοινωνίας αλλά και συνεργασίας, ενώ το facebook είναι μακράν το δημοφιλέστερο από τα υπόλοιπα κοινωνικά δίκτυα.
Η παρούσα διπλωματική εργασία ερευνά αυτό το φαινόμενο στα πλαίσια της προσφοράς των κοινωνικών δικτύων στην ακαδημαϊκή ζωή γενικότερα και ιδιαίτερα επικεντρώνεται στην επίδραση του facebook στην κοινωνική και ακαδημαϊκή ζωή των φοιτητών. Η έρευνα μας σκοπεύει στη συνολική αποτίμηση των δυνατοτήτων του facebook στη Τριτοβάθμια εκπαίδευση μέσα από τη διεθνή βιβλιογραφία και τις εμπειρικές μελέτες από όλη σχεδόν την υφήλιο. Η έρευνα αυτή είναι ένα καταστάλαγμα συμπερασμάτων από την βιβλιογραφική επισκόπηση του θέματος μέσα από θεωρητικά άρθρα, άρθρα σε συνέδρια, εμπειρικές μελέτες, ηλεκτρονικά περιοδικά, πολυμεσικό υλικό του YouTube. Επιπλέον, έγινε συμπληρωματική εμπειρική μελέτη που περιελάμβανε δείγμα από έλληνες και κύπριους φοιτητές, με σκοπό την καταγραφή των απόψεων αλλά και τη χρήση του συγκεκριμένου κοινωνικού δικτύου από τις δύο αυτές φοιτητικές κοινότητες, προκειμένου να εμπλουτίσουμε με τα πορίσματα μας την περιορισμένη σε αυτό το πεδίο βιβλιογραφική έρευνα στον ελλαδικό και κυπριακό χώρο.
Με την ολοκλήρωση της βιβλιογραφικής και εμπειρικής μας έρευνας, οδηγηθήκαμε σε κοινά αποτελέσματα. Πιο συγκεκριμένα, οι φοιτητές που έχουν λογαριασμό στο facebook επικοινωνούν καθημερινά μέσα από αυτό, συνάπτουν νέες φιλίες στο χώρο του Πανεπιστημίου αλλά και διατηρούν ζωντανές τις παλιές τους φιλίες και τη σχέση τους με την οικογένεια. Το χρησιμοποιούν επίσης για να συνεργάζονται για τα μαθήματά τους σαν μέσο περισσότερο άτυπης εκπαίδευσης. Το facebook είναι λιγότερο αποδεκτό από τους φοιτητές σαν εργαλείο τυπικής μάθησης αλλά και σαν μέσο για την επικοινωνία με τους καθηγητές και
4
το διοικητικό προσωπικό της Σχολής. Από την άλλη, τα Πανεπιστήμια ενδιαφέρονται για το νέο αυτό είδος επικοινωνίας θεωρώντας το ως ένα γρήγορο, οικονομικό και δημοφιλή τρόπο για τις επαφές με τους φοιτητές τους. Τέλος, πρέπει να τονιστεί ιδιαίτερα η προσφορά των κοινωνικών δικτύων και δη του facebook στην ανάπτυξη και διατήρηση του κοινωνικού κεφαλαίου στην ακαδημαϊκή κοινότητα. Η διπλωματική μας εργασία μπορεί να αποτελέσει έναν οδηγό βιβλιογραφίας στο θέμα αυτό και να δώσει ιδέες για περαιτέρω έρευνες.