Διερεύνηση χρήσης Smart phones ως προς το Mobile commerce:Μελέτη της ελληνικής αγοράς
Abstract
Οι ραγδαίες εξελίξεις στην τεχνολογία δημιούργησαν μια νέα φορητή συσκευή επικοινωνίας που συνδυάζει τις δυνατότητες των κινητών τηλεφώνων και των ηλεκτρονικών υπολογιστών, το smart phone, που με τη σειρά του φαίνεται να προκαλεί επανάσταση σε διάφορους τομείς της παγκόσμιας οικονομίας, ένας εκ των οποίων είναι και το ηλεκτρονικό εμπόριο. Παρά, όμως, τη μεγάλη επανάσταση που προκάλεσε το νέο αυτό gadget, η ακαδημαϊκή έρευνα είναι σχεδόν ανύπαρκτη αναφορικά με τη χρήση του και τις επιρροές της στην υιοθέτηση υπηρεσιών ηλεκτρονικού εμπορίου. Η παρούσα, λοιπόν, μελέτη ως σκοπό της έχει την ανάλυση των δύο αυτών παραμέτρων μεταξύ Ελλήνων χρηστών smart phone.
Έτσι, στην προσπάθεια αυτή ερευνήθηκαν τα δημογραφικά χαρακτηριστικά των χρηστών, η σχέση (affinity) με τη συσκευή τους, η προηγούμενη εμπειρία τους σε non store αγορές, το λογισμικό χρήσης, ο χρόνος χρήσης και ο χρόνος κτήσης smart phone, οι υπηρεσίες που χρησιμοποιούν και οι κατηγορίες αγορών τους, η εμπλοκή τους στην απόφαση αγοράς της συσκευής τους καθώς και ο προτιμώμενος τρόπος πλοήγησης στο Ιnternet μέσω smart phone (application ή site).
Η έρευνα έλαβε χώρα στην Ελλάδα, τον Μάιο του 2011 ανάμεσα σε 301 χρήστες «έξυπνων» κινητών τηλεφώνων ηλικίας 18-54 χρόνων. Από την ανάλυση των στοιχείων που προέκυψαν σκιαγραφήθηκε το προφίλ του χρήστη smart phone καθώς και του online m-shopper. Όπως φάνηκε, λοιπόν, από τα δεδομένα, το affinity, ο χρόνος χρήσης και η εξοικείωση με το smart phone (χρόνος κτήσης και συχνότητα σύνδεσης στο Internet), ο βαθμός συμμετοχής στην απόφαση αγοράς του, η προηγούμενη εμπειρία σε non store αγορές (κυρίως μέσω internet) αλλά και το λογισμικό του «έξυπνου» κινητού τηλεφώνου αποτελούν παράγοντες θετικής επιρροής για την υιοθέτηση υπηρεσιών m-commerce.
Με βάση αυτά τα εμπειρικά αποτελέσματα η συγκεκριμένη έρευνα δίνει τη δυνατότητα σε εταιρίες να γνωρίζουν τα χαρακτηριστικά των χρηστών smart phone και αυτών που είναι περισσότερο πιθανό να υιοθετήσουν υπηρεσίες m-commerce και κατ’ επέκταση πάνω σε αυτά να τμηματοποιήσουν την αγορά και να δομήσουν τη στρατηγική marketing που θα ακολουθήσουν. Επίσης βρίσκει υποστήριξη για ευρήματα προηγούμενων ερευνών σε συμβατικά κινητά τηλέφωνα αναφορικά με τους παράγοντες που επηρεάζουν την υιοθέτηση των υπηρεσιών m-commerce.