Μοντελοποίηση και συγκριτική μελέτη μηχανισμών ηλεκτρονικών δημοπρασιών για διάθεση αριθμών εγγραφής οχημάτων
Abstract
Στην παρούσα μεταπτυχιακή διατριβή μοντελοποιείται o μηχανισμός ηλεκτρονικών δημοπρασιών του Τμήματος Οδικών Μεταφορών (ΤΟΜ) στην Κύπρο για τη διάθεση των αριθμών εγγραφής οχημάτων στο κοινό. Στο μηχανισμό δημοπρασιών ΤΟΜ διεξάγονται ταυτόχρονα 996 παράλληλες περιορισμένης διάρκειας ανοικτού - τύπου δημοπρασίες ενός αντικειμένου στις οποίες ο κάθε πλειοδότης μπορεί να κερδίσει τελικά μόνο ένα αριθμό εγγραφής. Η μοντελοποίηση του μηχανισμού ΤΟΜ γίνεται με τη βοήθεια μιας εξειδικευμένης τυπικής γλώσσας. To πρόγραμμα εκτέλεσης που συνοδεύει τη γλώσσα χρησιμοποιείται για να τρέξουν προσομοιώσεις του μηχανισμού και να εντοπιστούν αδυναμίες στους κανόνες του που επιτρέπουν στους πλειοδότες την επιλογή ανεπιθύμητων στρατηγικών.
Έπειτα από μελέτη των δημοπρασιών μέσα στα ευρύτερα πλαίσια της θεωρίας της Σχεδίασης Μηχανισμών, προτείνεται και μοντελοποιείται ένας νέος άμεσος μηχανισμός ηλεκτρονικών δημοπρασιών με σκοπό να λύσει τα προβλήματα του υπάρχοντος μηχανισμού ΤΟΜ. Ο νέος μηχανισμός είναι βασισμένος στην αρχή της αποκάλυψης. Κάθε πλειοδότης υποβάλλει μια φορά τις προσωπικές τους προτιμήσεις για τους αριθμούς εγγραφής οχημάτων σε σειρά προτεραιότητας. Ο νέος μηχανισμός κάνει την ανάθεση των αντικειμένων στους πλειοδότες μετά από προσομοίωση ενός δεύτερου εσωτερικού έμμεσου μηχανισμού δημοπρασιών ανοικτού τύπου με κυλιόμενο χρόνο λήξης στον οποίο συμμετέχουν εσωτερικοί proxy πράκτορες εκπροσωπώντας τους πλειοδότες και επιλέγοντας επιθυμητές στρατηγικές.
Πράκτορες λογισμικού υλοποιημένοι στη Prolog δρουν σαν πλειοδότες μέσα στους δύο μηχανισμούς. Μέσα από πειραματική μελέτη και προσομοιώσεις των δύο μηχανισμών, με συγκεκριμένα σύνολα πλειοδοτών να συμμετέχουν και έπειτα από καταγραφή των ενεργειών των πλειοδοτών συγκρίνεται το κέρδος και το κοινωνικό όφελος που αποφέρει ο κάθε μηχανισμός. Παρατηρείται ότι η ανάθεση που κάνει ο άμεσος μηχανισμός προσδίδει κέρδος αυξημένο σημαντικά για τα περισσότερα σύνολα πλειοδοτών. Επίσης παρατηρείται για κάποια σύνολα ταυτόχρονη αύξηση και του κοινωνικού οφέλους. Στις περιπτώσεις που το τελευταίο παρουσιάζει μείωση, παρατηρείται ισορροπημένη κατανομή του στο σύνολο των πλειοδοτών.
Επιπρόσθετα, εξετάζεται η δυνατότητα του εσωτερικού μηχανισμού ανάθεσης να δώσει βέλτιστη λύση στο πρόβλημα μεγιστοποίησης του οικονομικού κέρδους ή και του κοινωνικού οφέλους. Τέλος, η γλώσσα μοντελοποίησης και ο προσομοιωτής κρίνονται επαρκή, κατάλληλα και εξαιρετικά χρήσιμα εργαλεία για την περιγραφή πολύπλοκων οικονομικών περιβαλλόντων με πολλαπλούς πράκτορες.